2013xc70 skrev:Jeg forstår ikke helt hva problemet er hvis gen 5 er raskere en gen 4.
Problemet är att det är tvärs om. Gen 4 är extremt mycket snabbare än Gen 5.
För att uppnå maximal besparing i Gen 5 har man valt en konstruktion med en enkel likströmsmotor som driver en kolvpump med konstant deplacement och fri retur. För att uppnå tryckstegring har man satt dit en centrifugalvikt som stryper returledningen.
För att få upp trycket måste man alltså varva upp en ansenlig roterande massa (elmotor, pump och centrifugalvikter), det tar en bra stund att få fart på detta. Ni kan själva läsa i tråden om både mätningar och teori bakom detta.
Samma sak när man vill släppa på trycket så stänger man bara av strömmen och väntar på att varvtalet skall sjunka.
På Dacia Duster AWD som kostar 139,900 kr borde väl ett så enkelt system platsa.
apersson850 skrev:En bra industriell servomotor i rimlig storlek till den här applikationen kostar ju flera tusen, om man köper i lite serier, och det vill de nog inte kosta på.
Nej, ingen servomotor, bara en vanlig likströmsmotor.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.