Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det vekar som att Haldex Gen 5 problemen är kopplat till vissa drivlinor. Kanske VW fungerar bättre med gen 5 och kanske
även V40 som är en gemensam plattform med Ford Focus. Men ihop med Volvos klassiska femmor och V6&7-plattan så fungerar
inte gen 5 något vidare.
Jag som sysslar med motorstyrningar till vardags kan inte låta bli att undra om de inte var lite för ekonomiska när de valde pumpmotor, måhända? Att få en elmotor att ändra fart och riktning är med dagens styrteknik, kombinerat med motorer med mycket bra magneter (neodym), möjligt på mycket kortare tid än vad man kan tro. En tryckförändring i ett så litet hydraulsystem som detta sprids ju nästan omedelbart i hela systemet. Undrar hur många varv man måste dra runt för att gå från avslagen till fullt pådragen koppling? Och vilket moment de måste lägga ut på motorn? Nu är ju den tillgängliga spänningen låg i det här fallet (jag brukar ju ha 230 eller 400 V att tillgå), men momentet i låg fart handlar bara om att kunna leverera ström, och det brukar det inte vara någon brist på. Borde få upp trycket mycket snabbt där också. Fast i kostnadsbesparingens namn har de måhända valt något enklare. En bra industriell servomotor i rimlig storlek till den här applikationen kostar ju flera tusen, om man köper i lite serier, och det vill de nog inte kosta på.
2013xc70 skrev:Jeg forstår ikke helt hva problemet er hvis gen 5 er raskere en gen 4.
Problemet är att det är tvärs om. Gen 4 är extremt mycket snabbare än Gen 5.

För att uppnå maximal besparing i Gen 5 har man valt en konstruktion med en enkel likströmsmotor som driver en kolvpump med konstant deplacement och fri retur. För att uppnå tryckstegring har man satt dit en centrifugalvikt som stryper returledningen.

För att få upp trycket måste man alltså varva upp en ansenlig roterande massa (elmotor, pump och centrifugalvikter), det tar en bra stund att få fart på detta. Ni kan själva läsa i tråden om både mätningar och teori bakom detta.

Samma sak när man vill släppa på trycket så stänger man bara av strömmen och väntar på att varvtalet skall sjunka.

På Dacia Duster AWD som kostar 139,900 kr borde väl ett så enkelt system platsa.
apersson850 skrev:En bra industriell servomotor i rimlig storlek till den här applikationen kostar ju flera tusen, om man köper i lite serier, och det vill de nog inte kosta på.
Nej, ingen servomotor, bara en vanlig likströmsmotor.
Test i aftonbladet. Stadsjeepar på vintertest. Honda-Mazda-Volvo-Hyundai-Mitsubishi. Best awd og best på vintervei er xc 60, og ja, det er en 2013mod. I en annen test var xc 70 best på vintervei, slo alt av a6-passat-skoda og noen til. Kan gen 5 være så dårlig når xc 60 og xc 70 slår alt på snø og vintervei?
I mina ögon är Gen. 5 inte dålig, men jämför jag med gen. 4 märker iaf jag en avsevärd skillnad. Har man inte haft eller kört generation 4 tidigare är man säkerligen fullt nöjd med femman :).
Hva er alternativet til xc60 og xc70 haldex gen 5? hvis disse testene holder vann så er det ikke noe bedre en volvo? Det er jo flere sjåfører som tester og selv om de og volvo er svenske , så bør det jo være reele tester? Jeg har ingen erfaring med awd før og er veldig imponert av xc 70, gen 5 på de fleste områder. Det jeg har merket noen ganger er jo tendensen til å spinne foran før bakhjula kommer. Så jeg er uhyre spent på hvordan dette oppleves med campingvogn på 1700 kg bak , på bløt plen og leirete områder hvor den synker lit nedi. Spinner den litt foran da er grepet fort brukt opp!
Det är ju just det som är nackdelen med gen 1 och 2 av Haldex att den först understyr som satan och sedan fläskar ut i fetställ just pga fördröjningen innan bakhjulen börjar driva. Jag satte min S60 i diket delvis pga detta. De andra anledningarna var för hög hastighet, dubbfria däck, inget antisladd och möjligvis att jag i ett ögonblick av hybris trodde att jag var rallyförare :roll: . Kontentan av det hela är att det känns himla märkligt att gå tillbaka till det beteendet om man lyckats arbeta bort det i gen 4. Jag måste kolla om lokala Volvo-säljaren har någon gen 4 inne och provköra den och sedan en gen 5 för att se om jag märker någon skillnad.

/John
När jag provkörde xc60 aut my13 r design höll jag på att hamna i diket innan driften kom igång bak.
Igår provade jag en xc70 aut my13 och den tyckte jag fungerade ganska bra mot xc60. Vet inte om det har med vikten eller nåt annat mellan bilarna. Men det hörs ett tydligt klonk ljud när haldexen går in på xc70. Provade på skogsväg i snö från stillastående bilen var utr med dubbdäck. Kunde inte avgöra hur mycket hjulspinn från framdäcken det var innan haldexen gick in. Provade flera gånger från stillastående o full gas. xc 70 kändes betydligt tryggare än xc60 i varje fall. Är i köptagen då jag skaffat två hundar som ska åka där bak.
Någon som vet hur länge haldexen håller i? Så länge nåt hjul slirar eller man släpper gasen?
Finns det nåt annat sett att göra så haldexen körs med konstant tryck en längre tid?
Jag blir lite förbryllad om man tänker att klonk ljudet lär tära på vissa mekaniska detaljer på sikt om systemet vxl hela tiden och med fördröjning då vartalet är troligtvis ganska högt då haldexen griper tag!
O man läser på http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx står det att XC60 med T6 motorn har Fyrhjulsdrift med Instant Traction™ men det står inget om det på D4 & D5 motorerna. Har T6 Haldex 4?
Samma info på V70 Med T6 motor står det 4hjulsdrift med Fyrhjulsdrift med Instant Traction™ men inget ang det på disel motorerna
Och åter igen samma sak på XC70 med t6 motor står det Fyrhjulsdrift med Instant Traction™

Och på info ang nya V40 Cross country står det; Söker du efter en verkligt sportig körupplevelse? Satsa på högpresterande 254 hk femcylindriga T5 AWD. Den här smidiga kraftkällan ger exceptionellt snabbt och kraftfullt gensvar genom hela varvtalsregistret. Då den dessutom har Volvos fyrhjulsdrift med Instant Traction™ är T5 AWD den naturliga valet om du vill ha maximala prestanda

Hur kan dom ha Instant traction om där inte är ngn pump som bygger upp trycket i förväg?
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 130

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]