Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#781235
T6 går lugnt och harmoniskt och trivs med sig själv. Inte vråltrimmad och är inte superoptimerad. Det märks på de miljöpåverkande utsläppssiffrorna. Men givetvis släpper den ut mer klimatpåverkande CO2 än t.ex. D2 beroende på, dels att T6 är en Ottomotor, men framförallt på att dessa båda motorer lirar i helt olika divisioner. Att jämföra dessa två är verkligen som att jämföra äpplen och päron. Men trots det hävdar sig T6 mycket bra mot D2 gällande utsläppen utom CO2. T.o.m i samma kaross med AWD auto mot FWD manuell.

Som någon skrev: hellre T6 i stadstrafik än D2. Detta är helt sant ur hälsosynpunkt och ur ett miljöperspektiv. Men inte ur ett klimatperspektiv. Vissa individer som snöat in på Diesel tror att Diesel är världens frälsning. Det kommer att bli ett abrupt uppvaknande när man inser att så inte är fallet.

Frågan är varför Volvo (och andra tillverkare) fortfarande satsar på Diesel i den utsträckning som sker. Ta t.ex. laddhybrid som Volvo hittills har (en stor) dieselmotor i. Varför inte en laddhybrid med en liten bensinmotor eller varför inte med en liten etanol- eller gaskonverterad motor? Bara för att ta dagens teknik. Fantasilöshet? Nej lobbyism. Och en marknad med köpare som är förda bakom ljuset. Men framtiden kommer att bjuda på mer alternativ än diesel. Är helt övertygad om det. Och framför allt är det nödvändigt.

V70II T6 AWD Auto 305 hk MY14
Spoiler »
V70II D2 Manuell 116 hk MY14
Spoiler »
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]