Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller med Lövet! Vansinnigt dum funktion. Direkt i kollision med tomgångsreglerna också...
I vissa länder är det ju vedertaget att starta bilen så som vi använder bränslevärmare.

Har släkt i Kanada och där verkar de flesta under vintern gå ut och starta bilen innan de börjar äta frukost så bilen är varm och skön när de ska åka till jobbet... Ibland är verkligen bensinpriset för lågt! :shock:
Ok. Så det som står beskrivet i den svenska instruktionsboken för XC70 MY13 gäller alltså inte bilar i Sverige. Den funktion som finns i svenska VOC-appen i demoläge för start/stop av motorn gäller inte heller.

Jag har kontaktat säljaren så får vi se vad han svarar.

/Fredrik

PS Jag tycker för övrigt att funktionen är vettig och jag kan se fler användningsområden för min egen del och på det sätt jag använder bilen.
av osla
Brainy skrev:I vissa länder är det ju vedertaget att starta bilen så som vi använder bränslevärmare.

Har släkt i Kanada och där verkar de flesta under vintern gå ut och starta bilen innan de börjar äta frukost så bilen är varm och skön när de ska åka till jobbet... Ibland är verkligen bensinpriset för lågt! :shock:
själv låter jag bilen stå på tomgång under vintern. går ut och startar den före frukost, eller lämnar den igång när jag går in hos kompisar. den har ofta stått 3-4 timmar på tomgång. så måste ju vara perfekt att kunna fjärr starta motorn
Det borde gå att få på min bil.

Hittade detta på VolvoCars.se:
http://goo.gl/wfKtpc

Det står i beskrivningen '12-14, AUT, 6-cyl' vilket indikerar att det bara gäller 6-cylindriga motor och förmodligen då bara T6.

Undra om jag ar lite tur ändå...

/Fredrik
Lövet skrev:Då sitter föraren bakom ratten samt sköter gas och broms själv. Ser inte liknelsen.
Såvitt jag förstått det så kliver man ur bilen och den parkerar själv? men jag är inte så påläst i frågan...
Nej dit har vi inte kommit. Du sitter själv bakom ratten.

Om ERS bara finns till 6-cyl är det rätt tydligt att det är en funktion avsedd för US-marknaden.
Jag var iväg en sväng på öppet hus på bilbolaget här i stan nu idag och var då tvungen att fråga och enligt min pst (eccy här på forumet) så går det att få på svenska marknaden. Han hade tom eftermonterat det (bara mjukvara) på några bilar.
Brainy skrev:Jag var iväg en sväng på öppet hus på bilbolaget här i stan nu idag och var då tvungen att fråga och enligt min pst (eccy här på forumet) så går det att få på svenska marknaden. Han hade tom eftermonterat det (bara mjukvara) på några bilar.
Vi kan alltså konstatera att funktionen är möjlig att få. Frågan är nu om det finns standardmonterat på en XC70II T6 MY13 med både PCC och VOC.

Återstår att se...

/Fredrik
joel80 skrev:Håller med Lövet! Vansinnigt dum funktion. Direkt i kollision med tomgångsreglerna också...
Efter att ha stått i kö läääääänge kan jag meddela att motorn drar mindre på tomgång än vad värmaren gör.

Så alla som någon gång har använt sin bränslevärmare har förbrukat sin rätt att klaga på de som kör på tomgång. :mrgreen:'

Folk kan stå och osa och ryka med dieselvärmaren i timmtal, och sen få spelet för någon kör på tomgång i 60 sek.

Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 19

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]