Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Det är en V70 D3 MY2013. Den har inte gått mer än 290 mil just nu..
När jag ligger med farthållare i 110km/h (som är ca 115-116km/h på bilens hastighetsmätare) har den flera gånger dragit betydligt mer. Ibland är det trevligt och den ligger på strax över 5.0, men inte två resor på rad.. och sist jag körde så började den dra säkert en extra dl/mil i mitten av trippen och fortsatte så resten av resan utan att förutsättningarna ändrades så mycket mer än att det blev några grader kallare.. (från ca -6 till -10)

Har du mätt vid pump? Nu senast låg färddatorn på 6.0l/100km när jag tankade och fick då en riktig förbrukning på 6,4l/100km. Då har jag kört värmaren några gånger så det har väl dragit några liter.
Jag mätte i början och det diffade kanske 10% uppåt i verklig förbrukning. Men din bil är ju så väldans ny, så den kommer säkert komma ned något i förbrukning. Jag tycker den sjunker succesivt och möjligt att det var ett tydligt tapp efter 1000 mil.

T.ex. på väg till jobbet som jag kör exakt samma körcykel varje dag, med ganska mycket kökörning. I början 6,7, nu 6,2. Så nog händer det något med motorn efter ett tag.

Dock vid regenering går den inte ned till 0,0 vid motorbroms, men det visste du redan va?
Ja det vet jag.. när det blivit sådär mycket förbrukning har jag trott det varit regenerering men bara vid något enstaka tillfälle har det verkligen varit det. Testar att motorbromsa lite då o då när det verkar vara högt.. men kommer då oftast ner till 0 snabbt.
Jag tänkte kolla idag hur det påverkas på sträckan mellan Hässleholm-Stockholm. Körde upp igår och när jag kom fram så tankade jag. Tänker köra på samma sätt hem och tanka när jag anländer Hässleholm ikväll!

ca 54 mil är det mest motorväg,.,
Om det inte är för sent, ha koll på snitthastigheten under resorna..
Sen ser du ju under själva resan om din förbrukning per km och mil ligger på rimlig nivå. I Stockholm kan det ju skilja lite beroende på trafik.
joel80 skrev:Om det inte är för sent, ha koll på snitthastigheten under resorna..
Sen ser du ju under själva resan om din förbrukning per km och mil ligger på rimlig nivå. I Stockholm kan det ju skilja lite beroende på trafik.
Uppresan resulterade i den här bilden: Bild

Nerresan visade så här: Bild

Snitthastigheterna kan man räkna ut.. Jag hade det i färddatorn men glömde notera dom...

På uppresan snurrade jag några varv i storstan eftersom det är ett helsike att navigera enbart efter gps och samma sak när jag körde ut från stan, vilket blev genom stan på något sätt...
mattish skrev:
joel80 skrev:Om det inte är för sent, ha koll på snitthastigheten under resorna..
Uppresan resulterade i den här bilden: Bild

Nerresan visade så här: Bild

Snitthastigheterna kan man räkna ut.. Jag hade det i färddatorn men glömde notera dom...

På uppresan snurrade jag några varv i storstan eftersom det är ett helsike att navigera enbart efter gps och samma sak när jag körde ut från stan, vilket blev genom stan på något sätt...
Hmm, hur får du fram staplarna med förbrukningsstatistik? Själv går jag in i VOC-appen och kollar....
Gameburg skrev:
mattish skrev:
Spoiler »
Hmm, hur får du fram staplarna med förbrukningsstatistik? Själv går jag in i VOC-appen och kollar....

Tryck på MyCar-knappen i bilen och gå sen ner med hjulet på högersidan av ratten och tryck på "förbrukningsstatistik".

Men jag varnar dig! Det är fruktansvärt beroendeframkallande att ha de där stolparna när man kör! Har man en gång början kan man inte gå tillbaka! ;)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.