Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:/.../mycket skulle lösas med en adaptiv service. Ingående paranmetrar borde vara:
Bränsleförbrukning
Oljetemperatur
Bränslemix
Intelligent serviceindikator är förstås bra. Viktigast för flexifuelmotorer torde vara antal kallstarter och drifttimmar med låg oljetemperatur med hänsyn tagen till bränslemixen och förbrukningen. Om bilen körs på etanol i de lägena så påkallas service med kortare intervall.
av Droopy
kitco skrev:Herre jösses vilken soppa detta med ventilkontroll har urartat sig till, ingen vet något inte ens auktoriserade verkstäder kan svara 100% vad som gäller. Det måste finnas några hundra 2.5FT motorer som gått mer än 15000mil som inte fått denna kontroll gjord är det någon som hört något om havererade toppar?

Verkligen, det blir nog endast ett treårigt serviceavtal för min del, sedan blir det till att serva själv, då vet jag vad som blir gjort iaf.
av håkan1000
Hej, om bilen har en B5254T11 motor vilket den bör ha om det är en 2010:a så är det intervalltillägg på ventiljustering vid 9000 mil.
Intervalltillägget är något som man själv bestämmer om det ska göras eller inte, men självklart ska du göra en ventiljustering.

Håkan
av Rille67
Idag hade jag ett annat ärende till Bilia. Väl där kan man inte låta bli att ta upp detta med ventilkontrollen. Står med två servicetekniker och först är dom väldigt tveksamma om det gäller B5254T11. Men samtidigt har dom ingen direkt erfarenhet av att 2,5FT MY10 som passerat 9000 mil ännu. Den här Bilia verkstaden har uppenbarligen inte många långmilare ??:-/

Jag ber då att vi tillsammans går in i deras datasystem och kikar. Dom var mycket tillmötesgående så det var inga problem. Där stod det klart och tydligt under punkt 17431. Kändes skönt att se detta med egna ögon hos sin lokala verkstad. Nu vet vi också att Bilia har uppdaterade serviceprotokoll. Om Upplands Motor har det låter jag vara osagt. Bilen som hela denna tråd startade med var ju inte kontrollerad. Men det kan ju också berott på att kunden uttryckligen avsade sig kontrollpunkten. Det är dyrt. Jag såg i Bilias system 8800 kr och att det tar 5,5 timme. Ingen dålig timpenning…

Alltså ni som är spekulanter på 2,5FT MY10 och senare. Har bilen passerat 9000 mil, kontrollera servicehistoriken. Om ventilkontroll inte är gjort, kräv det eller dra av motsvarande på priset.

Mvh
av specos
Rille67 skrev:--//-- Men det kan ju också berott på att kunden uttryckligen avsade sig kontrollpunkten. Det är dyrt. Jag såg i Bilias system 8800 kr och att det tar 5,5 timme. Ingen dålig timpenning…

Alltså ni som är spekulanter på 2,5FT MY10 och senare. Har bilen passerat 9000 mil, kontrollera servicehistoriken. Om ventilkontroll inte är gjort, kräv det eller dra av motsvarande på priset.

Mvh
Därmed sagt kan man nästan utgå från att det _inte_ är gjort någon ventiljustering. (9000-servicen ska ju annars gå på en bit över 10 000 kr...), eftersom de offerter man (jag) får inte innehåller dessa summor.
Användarvisningsbild
av poseidon
Va å hämtade min My10 2.5FT efter att Upplands Motor monterat kupekontakt igår. Frågade om ventiljusteringen å där var det inge snack. Den skall göras och väljer kunden att inte göra den så gäller inte garantier etc.

Operationen var jämförbar med att byta tryckare därav kostnaden.
av specos
Jag var inne på en volvohandlare i veckan och hörde mig för. Säger som föregående talar. Är det en sådan kotortyp att det skall göras, så skall det också göras och jag uppfattade det som att priset blir samma oavsett om det bara kontrolleras, eller även justeras, eftersom man måste montera ner halva motorn i vilket fall. Pris 8-9000 kr.

Kan även passa på att informera om att kontroll/justering på 1,8F (125 hk), som sitter i S40/V50/C30 kostar 1600 kr. Således en bättre konstruktion...
av MattiasD
specos skrev:
Kan även passa på att informera om att kontroll/justering på 1,8F (125 hk), som sitter i S40/V50/C30 kostar 1600 kr. Således en bättre konstruktion...
Intressant, och på 1.8F ligger kontrollen på 12000 mil. Kostnaden på den motorn blir försumbar. Hoppas ventilkontrollen på T4F är lika lågt prissatt som 1.8F.
av Droopy
MattiasD skrev:
specos skrev:
Intressant, och på 1.8F ligger kontrollen på 12000 mil. Kostnaden på den motorn blir försumbar. Hoppas ventilkontrollen på T4F är lika lågt prissatt som 1.8F.

På 1,8F tror jag det är det vanliga mäta/ljustera som gäller, på TF4 har jag fått för mig att det är schimsat, vilket innebär betydligt mer jobb så några 1600 kr tror jag inet det handlar om, brukar innebära många timmars jobb när det ska schimsas.

Nu är ju T4F så pass ny ännu så det kanske inte är många som rullat 12,000mil ännu, men vi lär nog bli varse om priset när den första jagrullaren varit inne på ventljustering.

Är dok absolut inet säker på det där med schims el ej på T4F.

själv lär jag aldrig uppnå de 12,000milen med bilen i min ägo.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240