Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Fartdåre skrev:Ljudet kommer att bli mycket bättre om ett par veckor när högtalarna blivit ordentligt inspelade.
De kan ploppa och skorra lite i början. Ta det lugnt med basen och volymen ett tag!

Grattis igen till en fin kärra.
Tycker det där med inspelning är lite överdrivet, ploppar det och skorrar nu kommer det att göra det om ett år ochså. gamla Dynaudio PS lät ju klokrent från dag ett i bilarna och nu måste man spela in talarna.....njae, det är bara att konstatera att Volvo där gjort ett nerköp, tyvär.
av Fartdåre
Droopy skrev:
Fartdåre skrev:Ljudet kommer att bli mycket bättre om ett par veckor när högtalarna blivit ordentligt inspelade.
De kan ploppa och skorra lite i början. Ta det lugnt med basen och volymen ett tag!

Tycker det där med inspelning är lite överdrivet, ploppar det och skorrar nu kommer det att göra det om ett år ochså. gamla Dynaudio PS lät ju klokrent från dag ett i bilarna och nu måste man spela in talarna.....njae, det är bara att konstatera att Volvo där gjort ett nerköp, tyvär.
Inget överdrivet med det. Högtalarkonans upphängningar mjuknar med tiden och högtalarna spelar då mer kontrollerat och detaljerat.
De högtalarna jag köpte senast lät skitdåligt från början. Gick inte att spela särskilt högt eller med mycket bas. Nu låter de helt perfekt.
Har samma erfarenhet av alla typer av högtalare jag haft. INGEN har låtit bra direkt ur lådan.

Att Dynaudio högtalarna låter bättre än de nuvarande är ett faktum, men de behövde också spelas in som alla andra. Att de lät bra redan från
start beror mest på att de till viss mån spelades in/testades på fabriken. På så sätt undviker man reklamationer från bilköparna. Inte många som
vet eller tänker på att inspelning är nödvändigt.
Istället klagar man på att det låter skit...

Felet de flesta gör är att man skruvar upp basen för mycket och också spelar alldeles för högt direkt från början. Det är som att
be om problem. På en fabriksny högtalare rör sig konen inte så mycket som det är tänkt, då blir det hög värmeutveckling i talspolen
och lindningen kan skadas. Konan kan också fladdra lite okontrollerat och talspolen slå i magneten. Då kan det låta dåligt för all framtid.
Ta det lugnt med volymen och ge systemet uppåt 60 timmar innan du dömer ut det.
av jpennerb
Låt bilen stå på med lite musik i högtalarna under några nätter så går det fort att spela in dom! :D Brukar göra så med högtalare hemma men då på dagen när man arbetar...
av Droopy
Bilnörden skrev:Hoppas för min skull att du har fel. Tråkigt om det visar sig att du hade rätt.
jag hör då ingen skillnad på min PS anläggning efter snart 800mil, iofs köpte jag bilen då den gått ca 300miul så det kan såklart ha låtit ännu sämre då bilen var ny, men bra låter det absolut inte nu, ljudet är OK men inte mer, tyvär.

Kommer att införskaffa en MOST/analog burk så snart de kommit ner i pris och byta ur steg och talare.
av Droopy
Fartdåre skrev:
Droopy skrev:

Inget överdrivet med det. Högtalarkonans upphängningar mjuknar med tiden och högtalarna spelar då mer kontrollerat och detaljerat.
De högtalarna jag köpte senast lät skitdåligt från början. Gick inte att spela särskilt högt eller med mycket bas. Nu låter de helt perfekt.
Har samma erfarenhet av alla typer av högtalare jag haft. INGEN har låtit bra direkt ur lådan.

Att Dynaudio högtalarna låter bättre än de nuvarande är ett faktum, men de behövde också spelas in som alla andra. Att de lät bra redan från
start beror mest på att de till viss mån spelades in/testades på fabriken. På så sätt undviker man reklamationer från bilköparna. Inte många som
vet eller tänker på att inspelning är nödvändigt.
Istället klagar man på att det låter skit...

Felet de flesta gör är att man skruvar upp basen för mycket och också spelar alldeles för högt direkt från början. Det är som att
be om problem. På en fabriksny högtalare rör sig konen inte så mycket som det är tänkt, då blir det hög värmeutveckling i talspolen
och lindningen kan skadas. Konan kan också fladdra lite okontrollerat och talspolen slå i magneten. Då kan det låta dåligt för all framtid.
Ta det lugnt med volymen och ge systemet uppåt 60 timmar innan du dömer ut det.

Ja, vi ska inte dra igång någon större diskussion hurvida högtalarelement låter bättre efter 100 timmars spelande el ej. Detta har diskuterats i årtionden och min erfarenhet är iaf att en dårlig högtalare kommer att låta lika dårligt efter 100 timmars :-E

Absolut mjuknar högtalarkonen med tiden men ljudbilden......

Men om bilnörden tycker att hans ljud är bättre om några veckor är det bara bra, vi stannar vid det.

Grattis till kärran "Bilnörden" gillar den där färgen skarp må jag säga :-@
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Liten uppdatering:

Bild
Målade bromsok

Bild
Har monterat mina "gula" xenon i dimljuset som ser mer grönt ut, får försöka hitta andra lampor
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]