Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Och det var ju bara för att förvilla bort uppmärksamheten från det som jag ändå tror har framgått i tråden nu.

Sammansatta rotationströghetsmoment och det system de verkar i är faktiskt inte helt ovanligt vid våra kaffebordsdiskussioner, men det beror ju förstås på vad det är vi håller på med här.
Och vilket kaffebord det gäller.
Användarvisningsbild
av Momentum
Varför spårar det ut på detta viset, med formler och avancerade beräkningar kring "Sammansatta rotationströghetsmoment"

Jag tror och tycker att D3:an är en riktiga trevlig motor, särskilt MY12 som fått ett ökat varvtalsområde, detta påstående gör jag UTAN någon formel, utan baserat BARA på en SUBJEKTIV åsikt
av Lövet
Momentum skrev:Varför spårar det ut på detta viset, med formler och avancerade beräkningar kring "Sammansatta rotationströghetsmoment"

Jag tror och tycker att D3:an är en riktiga trevlig motor, särskilt MY12 som fått ett ökat varvtalsområde, detta påstående gör jag UTAN någon formel, utan baserat BARA på en SUBJEKTIV åsikt
Fast om folk skriver att "D3 är lika snabb som 2.5FT" så får man räkna med mothugg. Skriver man däremot att man tycker att det är en pigg och trevlig motor så är det en annan historia.

Effekt/vridmomentshistorien kommer väl av att det fortfarande finns vissa som tror att högt vridmoment = automatiskt snabb bil när det finns så mycket mer som är av betydelse också.
Användarvisningsbild
av apersson850
Spårar ur och spårar ur - det är ju frivilligt att läsa, och alltid intresserar det någon. Uppenbarligen, för varje gång jag har försökt få till en slutkläm är det någon som drar igång igen.

Om nu bara någon har lärt sig att det vid varje ögonblick tillgängliga vridmomentet på hjulen inte är samma sak som den vridmomentsuppgift som finns för motorn, så är det ju alltid något.

Att det är bekvämt att glida fram med en motor som är någorlunda stark vid varje varvtal som man använder torde heller inte någon ifrågasätta.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev: Att det är bekvämt att glida fram med en motor som är någorlunda stark vid varje varvtal som man använder torde heller inte någon ifrågasätta.
Då bör man inte åka diesel med manuell låda om man vill undvika "musarm"!

/MArtin
Användarvisningsbild
av apersson850
Personligen anser jag att de flesta av dagens personbilsdieslar passar bäst med automatlåda. Somliga gör det nåt in i helsike.

Men den D5 som jag själv köpte får jag säga är förhållandevis flexibel. Inte alls så tvärdöd så snart man passerat varvtalet där vridmomentet slutar öka som en del andra motorer. Men får den bara mat fungerar den bra med automat, den också. Optimalsnålt lär det dock inte vara. Men min första prioritering var en bra dragbil, så jag är nöjd ändå. Det är den bästa dragbil jag har kört någon gång, bland sånt som kan köras på BE-kort, alltså. Scania lämnar vi därhän...
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:Spårar ur och spårar ur - det är ju frivilligt att läsa, och alltid intresserar det någon. Uppenbarligen, för varje gång jag har försökt få till en slutkläm är det någon som drar igång igen.

Om nu bara någon har lärt sig att det vid varje ögonblick tillgängliga vridmomentet på hjulen inte är samma sak som den vridmomentsuppgift som finns för motorn, så är det ju alltid något.

Att det är bekvämt att glida fram med en motor som är någorlunda stark vid varje varvtal som man använder torde heller inte någon ifrågasätta.
'

Vad är det som säger att slutklämmen är din? Inget i tråden har inte tidigare genomlyst ingående många gånger i detta forum
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag sa det, eftersom det var jag som försökte få en avslutning på mina inlägg om hur det hänger ihop med vridmoment och sånt. Men det kom nya frågor och påståenden ideligen.

Samma sak kan mycket väl ha diskuterats förr. Jag har inte läst alla trådar.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91