Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Brorsan ska byta bil och vi har varit ute och provat några olika i dagens snöslask. Han bor precis som oss avigt till och har behov av en fyrkrafsare ur framkomlighetssynpunkt. Vad det gäller stabilitet och köregenskaper är vi dock väldigt överrens om att AWD-systemet eller dess existens inte är avgörande. Så här rankar vi bilarna (inkl våra egna)

Stabilitet på större väg i snöslask, farter mellan 70 och 110.
A6 quattro my09
A6 fwd my10
Passat 4M my11
Xc60
A4 quattro my05
520d my11

Framkomlighet i snöig och isig backe
Xc60
Passat my11
A6 och A4 q
Passat my07 (samma backe annan dag, skillnaden mellan gen2 och gen4 är stooor)
Övriga tog sig inte fram till backen....

Det här var helt ovetenskapligt och bilarna hade tex olika däck. Men det var så här vi upplevde dem på väg och i backen. Jag håller med om det mesta som skrivs i teknikensvärlds artikel, stabilitet på vintervägar är inte automatiskt bättre för bilen har någon form av AWD. A6:an var utan tvekan mest stabil oavsett drivning. Vi märkte väldigt liten skillnad mellan dem. Passaten är också påtagligt stabilare än xc60:n som känns lite sladdrig på moddig väg.
av alex79
Någon som kan förklara vad det är för typ av fyrhjulsdrift på en mitsubishi outlander och hur den står sig i förhållande till min xc 70-08, den är ju i och urkopplingsbar och drar kanske lite mindre soppa på sommaren då eller, finns ju även ett lock-läge där kraften via en elektromagnetisk lammelkoppling monterad vid bakaxeln kan vid behov 60% av kraften fördelas till bakaxeln, i vanliga 4wd-läget fördelas 15 % till bakaxeln. Allt enligt teknikens värld. Men hur funkar det i praktiken, bra eller anus?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det senaste testet har ju väldigt mycket lovord för Outlander speciellt när det gäller svårare omständigheter. Låsbart och "primitivt" är ju alltid bäst i det som liknar terrängkörning. Extra kul är ju att man kan låsa diffen oavsett hastighet, vilket gjorde den överlägsen på körning på isbana. Kanske inte alltid så ofta man gör det, men jag gillar själv valfriheten. Outlander skulle ligga långt framme för mig om jag skulle skaffa suv.

http://www.teknikensvarld.se/2010/03/31 ... ala-suvar/
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Borttagen citering
av plamek
Framkomlighet har med körsätt att göra också. En episod från tidigare idag: Jag kommer till en ljusreglerad fyrvägskorsning. Står i högerfilen och vad jag gissar är en Impreza glider upp jämte mej i vänsterfilen. Trots att trafiken fortfarande flyter i den korsande körbanans riktning varvar han och rycker bilen på kopplingen hela tiden istället för att stå still. Fan flyger i undertecknad, "gubbe med Volvo 40+". När den korsande trafiken fått rött trycker jag mjukt men bestämt ner gaspedalen, XC:n sätter sej lite baktill och drar iväg överraskande fort. I sidospegeln ser jag Imprezan med fyra vilt spinnade hjul, det knallar och blixtrar bakom den. Nu har vi kommit över korsningen och vägen går ihop till en fil. Han får utstå nesan av "gubbe med Volvo 40+" och lägga sej bakom mej i lagstadgade 50km/h. Utdelat "straff" åt mej blir att han lägger sej 10mm bakom min bil och leker Följa John ända hem till min garageuppfart... Jag vet, väldigt barnsligt, oansvarsfullt och omoget av mej. Kommer inte att hända fler gånger, jag svär...
av Maccie
@Plamek:

Vad kör du för XC70?
Användarvisningsbild
av bjornw
Har testat Outlander en del och det är en trevlig bil på många sätt. Vad det gäller dess AWD system är det en variant lik Haldex Gen4, en elektriskt styrd lamellkoppling. Den funkar relativt bra, men jag håller inte med TV testet att lock-funktionen är speciellt avgörande. Haldex-bilarna upplevs lika konsekventa och man slipper fara och vrida på vredet. Outlander kan inte heller överföra mer än ca 60% av kraften till bakaxeln, i motlut med släp vill man ha mer, vilket flera Haldexbilar klarar. Outlandern har också ett ganska dåligt diffbromssystem som inte orkar flytta mycket kraft i sidled. Både VWs och Volvos med Haldex Gen4 är bättre på att ta sig fram. Däremot är Outlander bättre än bilar med Gen2 i flera situationer och bland sina asiatiska konkurrenter är den en av de bättre. Hondan, som vinner testet, håller jag inte alls högt, tycker den är nyckfull på vägen och har dålig framkomlighet. Outlanders drivning är ljusår bättre än den.
av mårre
bjornw, om din brorsa är ute efter framkomlighet, studera testet i tidningen 4 Wheel Drive 7-8 2011. Går tyvärr ej att ladda ner, men tidningen finns att köpa på deras hemsida. Här gjordes ett test av de tio mest sålda suvarna i Sverige. Nio egenskaper bedömdes, tester gjordes av Tomas "Gullabo"Jansson på Bilsports Superstagebana, på en av 4 wheel drives terrängbanor samt i vanlig trafikmiljö. Det är väl ingen av dom värsta terrängbilarna, men dom som tilltalar de flesta.

Resultatet blev lite oväntat:
Skoda Yeti 61 poäng
Huyndai ix35 58
Subaru Forester 57
VW Tiguan 56
Kia Sportage 53
Nissan Qashqai 52
Volvo XC60 51
BMW X1 51
Ford Kuga 48
Honda CR-V 45

Inga absoluta sanningar i tester alltså då Hondan som fick högst betyg i TV testen fick lägst här...

Fem av tio testförare hade Yetin som favorit, två Volvon, Subarun, BMWn och Huyndaien en vardera.

"Kombinationen av riktigt goda vägegenskaper samt att den förtroendefullt klarade terrängavsnitten imponerade. Samtidigt är den körglad och har en rad smarta lösningar samt är riktigt rymlig. I 4 Wheel Drives stortest 2011 är den därför en värdig vinnare".

Känns lite konstigt att erkänna i detta forum, men min nästa blir en Yeti.....
Användarvisningsbild
av bjornw
Yeti är ingen dålig bil men komfort, ljudnivå, kvalitetskänsla, detaljkvalitet, säten mm är i en helt annan klass än XC60, passat mfl. Den är duglig i terrängen och dess korta hjulbas, goda sikt, låga vikt och snäva svängradie är stora plus. Däremot lider den av sin relativt låga markfrigång och små hjul. Den är för sin storlek otroligt praktisk och rymlig, där imponerar den mest, tycker jag.

Har en kompis som har en yeti och vi har varit ute och lekt några gånger. Han har inte kunnat ta sig fram på några ställen där jag kommit förbi pga av markfrigången. Kompisen har vid ett tillfälle med tungt släp hamnat i en situation där bara framaxeln driver, xc60:n drev med alla fyra i samma situation. Annars upplever vi drivning och övrig duglighet väldigt lika. Att den är markant dugligare än en passat i terrängen är inget att snacka om men det behovet har brorsan egentligen inte.

Snackar vi funktion per krona ger yeti dock väldigt mycket, precis som många skodor.
Användarvisningsbild
av bjornw
Snubblade över den här idag

Har svårt att tro att det inte är beroende av saker som däck och förarbetende. Speciellt att Hondan skulle vara så mycket bättre som knappt driver bak. De prov jag varit med och gjort har slutat i omvänd ordning. Samma sak med flera svenska och tyska tidningars tester.
De har ju dessutom fel om att Haldex kräver slipp på framhjulen iom gen4.
av mårre
Jovisst är det så, Skodans kvalitet är inte att jämföra med Volvons. Jag skulle mycket gärna ha en XC60 men jag tycker att prislappen är lite för saftig. Men vem vet, om några år är jag kanske tillbaka i en Volvo, i alla fall om jag lyckas hitta en arbetsgivare som står för notan :-)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 25
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering