Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Racetwin2 skrev:...
Min bror hade en kompis som höll på att skita ned sig när han åkte med en rallyförare i en 55 hk Golf Diesel......
Det där håller jag med om, är själv lite amatörsladdare, kan väl rejsa rätt ok. Men åkte nån gång med en som kunde köra ordentligt, ständigt ställ på bilen på snöig smal skogsväg. Jag var inte jättekaxig om man säger. Var en gammal amazon. Köra snabbt på en motorväg är ju inte så krävande.

Ursäkta för OT.

Sent from my mobil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Soulman skrev:He he... jaa du. Jag vet knappt nåt töntigare än "att glida runt på en HD". Det ska vara att röka kanske. De överskjutande pengarna kommer väl till pass ändå. Dessutom spar jag in några tusenblappar på skatten och verkar betala ungefär lika vid pumpen.
Mycket OT nu .. :mrgreen: :mrgreen: Fyller på med lite mera. Du behöver ju inte hänga upp dig just en HD,jag försökte bara belysa hur mycket extra en D5 kostar mot en T4. Sen kan man ju fundera på om det är värt det och få en tankeställare ..... för mellanskillnaden kan man ju köpa denna tex istället för en HD :mrgreen:

Bild
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Skall man försöka sammanfatta denna tråden så kan man nog säga att ingetdera är ett dåligt val. Vissa som går från bensin till diesel älskar karaktären och vissa avskyr den. Det stora flertalet tror jag anpassar sig och finner det helt OK oavsett vad de går från och till. Som sagt - de nya dieslarna är bra bilar.

Jag själv klamrar mig fast vid den femcylindriga bensinaren i form av Bi-Fuelen nu efter semestern då jag aldrig riktigt känt att bensinfyrorna kännts rätt :)

Din egen situation (körsätt, mil/år, planerad tid att behålla bilen m.m. eller bara en odefinierbar känsla) är nog det som till sist avgör :) Skall man vara 100% förnuftig kan man köpa en miljöklassad KIA eller SKODA

Bränslepriser m.m. är helt omöjligt att förutspå mer än att de kommer öka. Även miljösubventionerna etc.
av Desmodue
Jag köpte min första diesel för ett par månader sedan och den låter ju lite mer men vridet är ju fantastiskt.
Sedan tycker jag kanske att min Volvo låter mer än motsvarande VW och BMW så det går ju att förbättra.
Användarvisningsbild
av Variosboy
För att hålla mig On topic då:

Jag har inte ångrat min Diesel en enda gång!
Användarvisningsbild
av haggen
1996 var jag "tvungen" att köra en 855 tdi och sedan dess föredrar jag diesel.
senare har jag också kört både 2,4 och 2,5T och visst är det bra kräm i dessa bilar, men jag föredrar draget i dieseln. Jag upplever också en slags stabilitet, lugn och trygghet.
av svendufva
Jag köpte en ny -11 och ångrade mig direkt. Jag stod inte ut med Dieseln. Det var också en D5 awd. Se mina inlägg och prova ordentligt innan du köper. Tro inte heller på bränsledeklarationen eller färddatorn. Den är inte snål, drog nästan i klass med min förra Xc90 bensinare.
av Bitez
svendufva skrev:Jag köpte en ny -11 och ångrade mig direkt. Jag stod inte ut med Dieseln. Det var också en D5 awd. Se mina inlägg och prova ordentligt innan du köper. Tro inte heller på bränsledeklarationen eller färddatorn. Den är inte snål, drog nästan i klass med min förra Xc90 bensinare.
wow, om den drog lika myket eller även om den drog "nästan" lika mycket känns det som om det va ngt fel på din diesel. en semester resa vi gjorde med min 2.4d my10 och en vän som hade en 06'a xc90 2.5T, landade min förbrukning på 0,8 och hans på 1,6!

Personligen så är diesel det bästa jag köpt, har inte ångrat en endaste dag, kommer nog aldrig köpa bensinare igen då jag kör nästan 3000mil/år, så ekonomiskt blir det roligare också.. Men vridet kan man ju faktiskt inte jämföra med en bensinare, klart överlägsen...

Sport bil eller ej, en bekant som är en "retired" rallyförare köpte en M3'a, (ålder okänt men tippar på en -08-), han tyckte bilen gick ganska bra men att karossen "knakade!" då han höll 90km/h in i en rondell!!!! så jag tror att allt är relativt, en M3'a i mina ögon är nog den absoluta sportbilen jag någonsin kan äga, för honnom undermåligt byggd ploj bil...

få en M3'a o knaka! jösses alltså... :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]