sandberg skrev:perhall skrev:sandberg80 skrev:Start/Stop känns är ju bara nån bluffgrej. Hur mycket gör det för snittåkaren? Hur ofta måste startmotorn bytas ut?
Det är väl samma grej som hybrid men i mindre skala.
Kör du bara snabbt på Autobahn ger det ingen nytta men kostar mer (fr a hybrid - mera vikt = högre förbrukning)
Kör du mkt i stan är det bra.
Startmotorn är mer väldimensionerad. Och, som bekant, så går startmotorer inte sönder så ofta längre så de är nog redan överdimensionerade som de är/PH
Men det är precis det jag vill åt. Man får en större startmotor, och vad kostar inte den miljömässigt att tillverka? Säkerligen 80-85% av Sveriges befolkning kör inte direkt rusningstrafik varje morgon. Är det miljömässigt lönsamt då med start/stopp?
Ibland låter det som en revolution, men jag håller inte riktigt med. Det kräver väl också att man lägger ur växeln för att den ska stanna också? Hur ofta gör man det vid ett rödljus? Hade inte EU-cykeln funnits hade nog inte start/stopp funnits heller.
Håller med om att det är tveksam nytta totalt för ekonomin och miljön för den delen. Säkert kommer det att gå sönder ibland också. Å andra sidan är ju alla nya grejer en källa till problem i början: de första turbomotorerna (turbon rasade efter 6000 mil), katalysatorn (samma där), autofocus-kamerorna (stora som hus, tröga), första bensin-DI (pumpar gick på löpande band)... men om 20 år är nog S/S en självklarhet.
Själv vill jag inte vara utan katalysator och turbo...
PH