Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
viktore skrev:
FWH skrev:
s6025t skrev:Ja du har rätt i att 0-100 har minskat till 7,3/7,5 sekunder förut var det 7,7/7,9 o även bränsleförbrukningen är lägre förut var den 8,8/9,7 nu har den 8,6/9,6 med nya EURO5 motorn :o Men på bygg din bil verkar FT bara ha 1 synligt slutrör nu oxå kanske nytt avgassystem?
Dock har toppfarten sjunkit rejält till 210/210 från 235/230.

Snabbare acceleration och lägre top fart tyder på lägre slutväxel och därmed tyvärr inte det fina låga motorvarvet i motorvägsfart. :cry: :cry:

Men jag vet inte riktigt hur en lägre slutväxel skulle hjälpa bilen att uppfylla Euro5?
Hamnar den bättre till i test cykeln kanske?
Hehe, man når 235km/h innan man ens varvat ut 5ans vxl så även om man ändrar lite i utväxlingen påverkar inte det toppfarten nämnvärt, såvida motorns effektregister inte avsevärt förändrats också men det är osannolikt.
Mest troligt har Volvo spärrat den till 210km/h för att kunna använda däck med lägre hastighetsklassning. Man gjorde likadant på tidigare V70/S60 2.5T, ett jävla påfund om jag får säga.

Ja fast faktum är att de ju aldrig sätter på däck med H-klassning!
Jag har köpt flera Volvo med 210-spärr, alla har haft 270+-däck från fabrik
F ö så når en 2,5FT lätt toppfarten på fyran. Redan min 2,5T med gamla lägre utväxlingen gör nästan 180 på trean (på mätaren), en MY11 gör nog ca 200 på trean. Och givetvis då mer än 210 på fyran.
PH
Användarvisningsbild
av balin
Har precis beställt en ny Volvo V70 2,5 FT R-Design Limited Edition som ny tjänstebil.

Är det någon som vet vad som är ändrat på Euro5 motorn som kommer att produceras från vecka 6?

På bygg din bil på Volvo Cars verkar det som de har lagt över S80 2,5 FT tekniska data på V70, kan inte stämma va? Dessutom står det att det är Euro4 på den.

Inte ens säljaren på Kinna bil vet vad förändringen är.

Tacksam för kvalitativa gissningar.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: trådar ihopslagna
av eijo
Hej,

Har sett att "nya" V70 2,5FT R-Design kallas "limited" - och det är just vad det verkar vara... :shock:

limited - information om vad den är
limited - teknisk data
limited - vad man kan utrusta med - inget "pling-plong" paket!
limited - vad man kan välja eftersom det är R-design paketet

... och på den positiva sidan:
limited - pris / kostnad som tjänstebil

Varför finns inte pling-plong paketet längre till just 2,5FT? Kan det ha med att göra att radarn blockerar en del av kyl-flödet? Behövs det mer kylflöde för Euro5????
Användarvisningsbild
av FWH
eijo skrev: Varför finns inte pling-plong paketet längre till just 2,5FT? Kan det ha med att göra att radarn blockerar en del av kyl-flödet? Behövs det mer kylflöde för Euro5????
Ingen som kunde svara på varför hos handlaren när jag frågade, dock påstod de att de sista veckornas produktion av Euro4 2,5FT inte kunde ha detta heller, men vet inte om detta stämmer. Den enda del av blink och pling paketet man kan köpa till separat till den är BLIS.

Den del jag hade velat ha är ACCn, men det går som sagt inte. :cry:

Bra sammanfattning av "Limited"! :mrgreen: :-)-)
Användarvisningsbild
av FWH
Nu finns 2,5 FT listad under "motorer" på volvocars.com iallafall.

http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx
Volvocars.com skrev: 2.5FT (231 hk)

* Femcylindrig turboladdad bensin/etanolmotor
* 340 Nm vridmoment vid 1 700-4 800 v/min
* Snabb och komfortabel respons
* Tillgänglig med sexväxlad manuell växellåda eller sexstegad Geartronic automatlåda
Men fortfarande inga detaljer under "Tekniska Data" och data i bygg din bil ser oförändrat konstigt ut.

Knappt 2 veckor till produktions-start.
av Linqid
s6025t skrev:Här finns tekniska data för "nya" 2,5FT EURO5 den blev törstigare nu med uppdaterade motorn En T6 med 304hk o AWD har nästan samma förbrukning :lol: även Drive för S/V60 finns med här nu http://www.volvobil.se/documents/doc/Te ... o_2011.xls
Om jag förstått det rätt kan man inte beställa 2.0T (S60/V60) sen den 11 januari? Den var inte långlivad.. :shock:
Användarvisningsbild
av FWH
s6025t skrev:Här finns tekniska data för "nya" 2,5FT EURO5 den blev törstigare nu med uppdaterade motorn En T6 med 304hk o AWD har nästan samma förbrukning :lol:
Tackar! :-)-)

Samma effekt, vridmoment och prestanda samt samma utväxlning, dvs samma låga varvtal på motorväg. :mrgreen:

Men hur går bättre avgas värden och (lite) högre bränsleförbrukning ihop egentligen? ?:-/

Lustigt att man inte har med variant koden för R-design som är den enda man säljer... ??:-/
Användarvisningsbild
av FWH
eijo skrev:Är katastrof ett för starkt ord?
Ja, det tycker jag. Något högre (0,1-0,2 l per 100 km) förbrukning i test cykeln, det är inte säkert att det har någon större betydelse i verkligheten.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]