- mån 10 jan 2011, 17:09
#486452
Ja fast faktum är att de ju aldrig sätter på däck med H-klassning!
Jag har köpt flera Volvo med 210-spärr, alla har haft 270+-däck från fabrik
F ö så når en 2,5FT lätt toppfarten på fyran. Redan min 2,5T med gamla lägre utväxlingen gör nästan 180 på trean (på mätaren), en MY11 gör nog ca 200 på trean. Och givetvis då mer än 210 på fyran.
PH
viktore skrev:FWH skrev:Hehe, man når 235km/h innan man ens varvat ut 5ans vxl så även om man ändrar lite i utväxlingen påverkar inte det toppfarten nämnvärt, såvida motorns effektregister inte avsevärt förändrats också men det är osannolikt.s6025t skrev:Ja du har rätt i att 0-100 har minskat till 7,3/7,5 sekunder förut var det 7,7/7,9 o även bränsleförbrukningen är lägre förut var den 8,8/9,7 nu har den 8,6/9,6 med nya EURO5 motorn :o Men på bygg din bil verkar FT bara ha 1 synligt slutrör nu oxå kanske nytt avgassystem?Dock har toppfarten sjunkit rejält till 210/210 från 235/230.
Snabbare acceleration och lägre top fart tyder på lägre slutväxel och därmed tyvärr inte det fina låga motorvarvet i motorvägsfart.![]()
Men jag vet inte riktigt hur en lägre slutväxel skulle hjälpa bilen att uppfylla Euro5?
Hamnar den bättre till i test cykeln kanske?
Mest troligt har Volvo spärrat den till 210km/h för att kunna använda däck med lägre hastighetsklassning. Man gjorde likadant på tidigare V70/S60 2.5T, ett jävla påfund om jag får säga.
Ja fast faktum är att de ju aldrig sätter på däck med H-klassning!
Jag har köpt flera Volvo med 210-spärr, alla har haft 270+-däck från fabrik
F ö så når en 2,5FT lätt toppfarten på fyran. Redan min 2,5T med gamla lägre utväxlingen gör nästan 180 på trean (på mätaren), en MY11 gör nog ca 200 på trean. Och givetvis då mer än 210 på fyran.
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24