Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Där ser man, jag höll mig till stora V8orna i E34 och där var skillanden mycket mindre.. :-)-)
av perhall
VolvoB20 skrev:Där ser man, jag höll mig till stora V8orna i E34 och där var skillanden mycket mindre.. :-)-)
Jag tror att de rätt extrema skillnader jag refererar till fanns under något decennium. 320 och 520-84 var måttligt växlad (ca 3000 i 120) medan 86:orna varvade 3000 i 100-105. Ett sätt att få bilen sportigare. Samtidigt var automaterna högt växlade.
Att jag hade en speciell racinglåda i alla bilarna låter orimligt, särskilt som min första 525 var en gråmet med 1 ägare och plåtfälgar:)
PH
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:: 525i-95 (3000 resp. 2300 i 120)
Det skiljer ju bara 2% i toppfart standard på denna bilen med man/aut, men 30% i utväxling säger du, så stor var inte skillanden normalt, du måste haft race-bakaxeln med diffbroms på den manuella 525an för den var så mycket lägre växlad som du anger.

Med 3000 rpm redan vid 120 km/h mätarfart så är det väl 110 km/h äkta fart på en E34a och då kommer du ju att slå i varvstoppet nästan innan du når toppfart.
Här är samma diskussion på en tysk site där man också fascineras över att en 523i -97 varvar mer än 3000 i 120 men under 2000 med automat...http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showth ... p?t=245623

Ja, märkligt och historiskt och skönt på motorväg men 523-525-528 är lite för vridklena för att fixa det, det är ett hejdlöst växlande upp o ner i 90-110 på backig väg (ej helt moderna lådor heller)
PH
av SverreK
Då var "fjälltestet" avklarat. Tur & retur med 2 vuxna, 2 barn, full packning och takbox. Någon enstaka mil i fjällen annars ren landsvägskörning. Mätt vid pump landade jag på 0,57 l/mil med farthållare inställd på skyltfart med lite krydda. Nästan nöjd. Hade hoppats komma under 0,5. Men då kanske takboxen måste bort. Men rätt så snålt iaf. Har manuella lådan.

/Sverre
av fredrikkesson
en liten tanke angående inkörning etc! när man som tillverkare har en ny bil och motor som man ska införa så har man ju något som heter eu cykeln och då anger ju tillverkaren (volvo i detta fallet) att en v70 d3 aut ska dra 0,61l/mil är detta då en helt ny bil eller en inkörd bil? om det är en ny bil så borde den ju dra mindre när den är inkörd.
Sedan tycker jag personligen att med volvos bilar brukar det vara så och andra man pratar med att den förbrukning som är deklarerad i eu cykeln stämmer med färddatorn men inte uppmätt vid pump då skulle den visa mer! ett bra ex är min säljare kör en v70 d3 aut han sa att den drar 0,61, min polare lånade hans bil en dag och mycket riktigt stod det 0,61 på säljarens bil.

själv räknar jag eu cykeln + 10% det borde stämma det gjorde det på min förra v70.
Användarvisningsbild
av kave
Fredrik: det hela är väldigt enkelt, motorn körs in på fabriken så det blir ingen mätbar minskning på förbrukningen.

Själv ligger jag alltid 1dl/mil högre per mil blandat än vad eu körcykeln säger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fick låna en V60 D3 över natten, för att hinna köra en runda och se om det här med adaptiv farthållare var något bra att ha.
Under mestadels snäll landsvägskörning, lite test här och var (inte över 180 km/h) kom vi hem med en snittförbrukning på 5,6 l/100 km. Det var då med Geartroniclåda.
Den bilen hade förstås gått några tusen mil.
av perhall
ViBilägare har i senaste numret testat V60 T3 och D3. Båda har färddatorer som stämmer nästan exakt och båda hade testförbrukning mycket nära EU-mix - T3 var faktiskt lite närmare än D3. Det är inte illa. Flera tyska märken (fr a BMW, numera även Audi och Merca) har EU-mixar som är så låga att inte ens i tyska auto motor & sports snåltur kommer man ned i mixen för blandad körning.../PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Under den senaste månaden har jag kört 354 mil, varav ca 40% med släpkärra. En "app" i telefonen håller reda på tankningarna, och får förbrukningen till 0,844 l/mil. Färddatorn säger 0,8 l/mil.
Detta då med en XC70 D5 AWD automat.
Ligger strax under vad Volvos egna körcykelvärden anger för stadskörning.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]