- fre 04 feb 2011, 19:43
#495751
Ja, hehe, det har visst blivit så :) Ju mer jag läser om ämnet ju mer märkligt inser jag allt är. En EU cykel som gynnar dieselbilar, utsläppskrav som gynnar dieselbilar, diesel är lägre beskattat än bensin, osv. Allt är extremt ologiskt. Vi ska ju sluta på fossila bränslen! Det är väl bara att gratulera oljelobbyisterna för ett gott arbete.
Ja, nya tjänstebilreglerna kommer att gynna dieselbilarna. Gas och el är inte realistiskt alternativ för många, vilket faktiskt etanol är. Svensson tror att diesel är miljövänligt och diesel är ju så bekvämt - behöver inte tanka så ofta. Svensson litar på tillverkarnas uppgivna förbrukning baserat på EU körcykel utan att ifrågasätta. Det är tragiskt. Men när privatpersoner ska köpa bil, ja då är reglerna baserade på utsläpp (hur CO2 räknas är fortfarande oklart) och inte på en teknik - som tjänstebilar. En supermiljöbilspremie utlovas för bilar med riktigt låga utsläpp att det i praktiken bara är för el bilar. Som inte är något realistiskt alternativ för många. Hur det istället slutar är inte svårt att gissa. Verkligen märkliga regler. Nåja, än så länge är det bara förslag och det finns en chans att regeringen funderar en gång till.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14