Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Jag förstår inte din kommentar att låta Volvo göra jobbet, Det har jag nu gjort och allt fungerar till 100%.
Vad ska dom göra ? Gissar kanske att du inte läst sista inläggen då det är en lång tråd.
Ulf
Användarvisningsbild
av isak
Vet man hur det funkar kan inget gå fel! O där var den här tråden utmärkt. Däremot skulle ja köpt volvos satser där de tydligen beskriver hur de funkar. Gjorde minan o köpa vid "SKRUVAT" Andra ggn ja får fel av dem med åtföljande returnering. De ja fick så småningom hade plåtar för inte ventilerade skivor, så helt rätt var det inte ändå? Sen SCHENKER är ju en firma för sig??? Kastar av grejorna där det passar dem? Får 1,5 mil enkel resa för o hämta skiten mot 3 km i mitt postnummerområde. Sista ggn ja handlar av Skruvat mycket pga deras transportombud. Har pratat med dem om det o de tar det inte till sig vad ja fattade De extra resorna för mig hade inköpet på volvo betalat sig flera ggr om.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu vet ja snart inte va ja ska ta mig till.
V60 -13
Har släppt handbromsen och aktiverat serviceläge i VIDA. Ny skiva sitter på plats. Jag kan tyvärr inte få tillbaka kolven!!!

Jag har även plockat av handbromsmotorn från oket och skruvat ut kolven men jag får den inte att backa :shock:

Är det mer våld med en stor tving som går åt? Jag har pressat med en stor polygrip men det är stumt.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är inte lätt när man bara har bott i hus i tre år.... fick åka till föräldrarna och låna en liten hobbytving med rött handtag :D
Jaha.. INGE LÄTT det gick då :oops: Mina enkla pumptvingar av plast orkade inte.

Nu ska ja byta pilla i nya belägg så är det strax klart.
Användarvisningsbild
av isak
Glömde tala om att ja ligger på ett felfritt H B ok till min XC 70 ifall någon har ett som har rostskador på kolven. Pma mig isf så kan ja sälja det för en vettig peng + ev frakt.
MVH Isak
av blatten
Någon som läser detta och tänker byta, passa på att slänga upp bilder på varje steg. Då blir guiden komplett!
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är lättare än man tror att byta belägg och skivor bak.

Torx 50 till skruven som håller skivan mot navet. Det är kanske inte alla som har hemma. Sen är det 13 och 15 nycklar och hylsor som går åt. Bräkleen, stålborste, sandpapper och minimalt med kopparpasta.
Användarvisningsbild
av Perra83
Så blev det.
V60 D4 -13 6400mil. beläggen hade ca 3mm gods kvar och skivan hade en rätt bra kant så det var dags för nytt.

Skivor från Volvo och EBC green stuff köpta från Autotech. Kostade cirka 2200kr för skivor och belägg.

Bild
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 19

Vad är denna inringade i motorn? Kondensato[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

förresten finns det oljekanaler i ventilk&ari[…]

230fk går snålt