Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MrT6 skrev:Jag tycker detta skulle finnas på V70:
- Innetemperaturmätare i kupén med sensor på bra ställe. Bra att veta hur varmt/kallt det är, och kolla mot inställda temperaturer på ECCn.

- Vattentemperaturmätare så man inte belastar motorn för hårt när den är kall, eller behöver fundera på om det är fel på värmen strax efter kallstart.

(Jag har en V70 T6 2008).
Kring innetempmätaren så är det en bra idé men jag tror problemet är att AC:n även tar hänsyn till infallande ljus etc och justerar temperaturen tex nedåt då du har mycket solljus då den UPPLEVDA temperaturen är högre om du hhar mycket sol in i kupén etc. Fast detta överlåter vi åt Volvo att fundera på :-)

Kring vattentempmätaren så vet jag att tex BMW M3 har ett inbyggt varvskydd som reducerar tillåtet maxvarv i flera steg innan motorn är tillräckligt varm. Det skall alltså kunna gå med automatik utan att behöva tänka på det genom att titta på temp-mätaren. Däremot finns det flera som fortfarande vill ha temp-mäteran oavsett vilket framgår av tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av Falk
Emiljonsson7 skrev:...inbyggt varvskydd som reducerar tillåtet maxvarv ... innan motorn är tillräckligt varm...
Det där finns på många premiumbilar... Min hustrus Renault Clio har en så'n funktion som standard. Den har också BÅDE oljesticka och elektronisk oljenivåindikering.

Frassarna dom kan dom... :-)-)

:mrgreen:
av xoxo
Steff 99 skrev:
xoxo skrev:Verkstad som lyssnat på kunden och åtgärdar felen.
Tror att detta är en av de svåraste funktionerna att införa. ??:-/
Fast nästan den viktigaste om V-o ska överleva.
Användarvisningsbild
av P1800
cyberlelle skrev:På dieselbilarna så vore det bra med någon sorts indikering när regenereringen av partikelfiltret pågår (detta för att inte avbryta det mitt i processen då det tydligen inte är så bra i längden).
Sen så skulle jag önska att man i menyn kunde aktivera en utökad färddator (för dom som så önskar) så att man kan få upp information om t.ex. motortemp och dylikt.
Det vore bra om man kunde få en förvarning om att regenerereing inom kort kommer att behövas kombinerat med en fråga om man vill att bilen gör det nu. Om man ignorear detta under låt säga 100kmbör bilen naturligtvis göra som nu, dvs starta automatiskt.

Med nuvarande system ser man bara att momentanförbrukningen ökar markant och att bilen inte går till nollförbrukning vid motorbroms, alternativt att det luktar bränt när man parkerat bilen, Alldeles för ofta startar detta när man är på väg till jobbet, Det finns inte tid att köra omvägar för att bilen ska bränna ur filtret. I västa fall kan det gå en hel vecka till och från jobbet, 10km, där processen aldrig hinner slutföras. Jag gissar att det inte är bra för flitret. En mindre observant förare märker rent av inget alls. Vad händer med filtret om man under en månad fortsätter köra korta sträckor?

Kanske någon på forumet kan ge lite goda råd hur man kan förhålla sig till detta?

Vidare skull jag önska en indikering om hur lång tid som återstår innan processen är klar.
av JHg
P1800 skrev:Vad händer med filtret om man under en månad fortsätter köra korta sträckor?
I värsta fall får du byta filtret...

Från manualen:
Dieselpartikelfilter (DPF)
Dieselbilar är utrustade med ett partikelfilter, vilket medför effektivare avgasrening. Partiklarna
i avgaserna samlas i filtret under normal körning. För att bränna bort partiklarna och
tömma filtret startas en s.k. regenerering. För detta krävs att motorn har nått normal arbetstemperatur.
Regenereringen av filtret sker automatiskt med ett intervall om 30–90 mil beroende på körförhållanden.
Regenereringen tar normalt 10–20 minuter. Vid låg medelhastighet kan det
ta lite längre tid. Under regenereringen ökar bränsleförbrukningen något.
Regenerering vid kallt väder
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder når inte motorn normal arbetstemperatur.
Detta innebär att regenerering av dieselpartikelfiltret inte sker och att filtret inte töms.
När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 % tänds en gul varningstriangel i instrumentpanelen
samt meddelandet Sotfilter fullt. Se handbok visas i displayen i instrumentpanelen.
Starta regenerering av filtret genom att köra bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills
motorn uppnår normal arbetstemperatur. Bilen bör sedan köras i ytterligare ca 20 minuter.
När regenerering är avslutad raderas varningsmeddelandet automatiskt.
Använd parkeringsvärmare* i kallt väder så når motorn normal arbetstemperatur snabbare.
VIKTIGT
Om filtret fylls helt med partiklar kan det vara svårt att starta motorn och filtret blir funktionsodugligt.
Då finns risk att filtret måste bytas ut.
Kom på lite till:

För oss som inte har dieselvärmaren utan elektrisk motorvärmare plus separat kupéfläkt hade det varit perfekt om den elektriska defrostern som finns i t.ex. 2,5FT hade kopplats in om motorvärmarkabeln är i vilket hade medfört att man kunnat hoppa över det separata 220-uttaget samt den lösa kupéfläkten. Gissar dock att effekten i den defroster som finns idag är för liten men kanske hade det funkat hjälpligt om den haft lite högre effekt.....kanske inte 1200 Watt som den lösa enheten men, säg 600 W eller liknande.

Temperaturinställningarna samt stereoinställningar (Equalizer etc) bör lagras i nyckeln på samma sätt som stolinställningar och backspeglar redan gör.
av perhall
Emiljonsson7 skrev:
- Innetemperaturmätare i kupén med sensor på bra ställe. Bra att veta hur varmt/kallt det är, och kolla mot inställda temperaturer på ECCn.

- Vattentemperaturmätare så man inte belastar motorn för hårt när den är kall, eller behöver fundera på om det är fel på värmen strax efter kallstart.

Kring innetempmätaren så är det en bra idé men jag tror problemet är att AC:n även tar hänsyn till infallande ljus etc och justerar temperaturen tex nedåt då du har mycket solljus då den UPPLEVDA temperaturen är högre om du hhar mycket sol in i kupén etc. Fast detta överlåter vi åt Volvo att fundera på :-)

Kring vattentempmätaren så vet jag att tex BMW M3 har ett inbyggt varvskydd som reducerar tillåtet maxvarv i flera steg innan motorn är tillräckligt varm. Det skall alltså kunna gå med automatik utan att behöva tänka på det genom att titta på temp-mätaren. Däremot finns det flera som fortfarande vill ha temp-mäteran oavsett vilket framgår av tidigare inlägg.
Är det verkligen ett varvskydd i M3? Det är väl bara olika färger i varvräknaren, precis som på M5 e39? Hur som helst är jag inte säker på att ett varvskydd är så bra säkerhetsmässigt. Tänk en kall 1,6Drive på norrlandssemester (-32) och man ska köra om och bilen bara varvar 2800...
PH
av JHg
perhall skrev:Tänk en kall 1,6Drive på norrlandssemester (-32) och man ska köra om och bilen bara varvar 2800...
Inga problem!!! Det går inte att göra omkörningar med 1.6Drive utan 2 km fri väg! :mrgreen:
perhall skrev: Är det verkligen ett varvskydd i M3? Det är väl bara olika färger i varvräknaren, precis som på M5 e39? Hur som helst är jag inte säker på att ett varvskydd är så bra säkerhetsmässigt. Tänk en kall 1,6Drive på norrlandssemester (-32) och man ska köra om och bilen bara varvar 2800...
PH
Nja, jag tror BMW:n börjar vid säg 5.000 och sedan ökar det gradvis. Det handlar inte om att det börjar 2800 varv eller liknande. Dessutom ser du det inte på varvräknaren det sköts helt och hållet av motorelektroniken. Det är ju dessutom under en kort tid.
perhall skrev:
Emiljonsson7 skrev:

Är det verkligen ett varvskydd i M3? Det är väl bara olika färger i varvräknaren, precis som på M5 e39? Hur som helst är jag inte säker på att ett varvskydd är så bra säkerhetsmässigt. Tänk en kall 1,6Drive på norrlandssemester (-32) och man ska köra om och bilen bara varvar 2800...
PH
Hr ofta startar man bilen i -32 och gör en omkörning det första man gör? Dessutom får man väl ha en dynamisk visning av varvstoppet i så fall.. Men som vissa redan hunnit svara så är det ju knappast vid 2800 varv som stoppet skulle hamna..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]