Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Räkna med två normala bilar istället för att försöka plocka bilar som stödjer din tes. Passaten du pratar om antar jag är BlueMotion och den har 105hk. Sådana bilar säljer inte i Sverige. Jämför exempelvis Volvo V70II D5 mot V70II 2.5T så får du fram mer verklighetsnära siffror.

Exempel då (fick bli Saabar eftersom jag hade siffrorna framför mig)

Saab 9-3 2.0T -05 (aut) 216g C02 skatt = 2100kr år
Saab 9-3 2.0TDi -05 (Aut) 194g C02 skatt = 5841 kr år

Detta är bilar som säljer, inte någon inropare med mopedmotor.

Med en skatteskillnad på ca. 1kr liter så innebär detta att dieselbilsföraren vid en körsträcka av 1500 mil betalar 2341kr mer i skatt per år. Subvention på diesel? Struntprat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
DrY skrev:Frågan är varför ett bränsle som är så mainstream som diesel, fortfarande år 2010 ska åtnjuta en subvention på över 9 miljarder om året.
Vilka exempel du väljer. Fordonskatten är ju skyhögt högre på diselebilar. För att det ska blibilligare med diesel måste man ju köra en helvetes massa mil per år, och då betalar man ju in multum i skatt.

Och hur fasiken kan du kalla något för subvention bara för att det finns något som har ännu högre skatt. Bara någon som har blivit totalindoktrinerad i världens högsta skatteland kan komma på den tanken.

Det är ju som att säga att jag uppmuntrar verkligen min barn genom att inte piska och slå dem lika hårt som andra piskar sina ungar.....
av DrY
Jag valde 2009 års mest sålda miljöbil. Eftersom medelbilen år 2012 kommer att vara under 120 g så är det ett bra exempel. Men vi kan ta ett annat - V70, Sveriges mest sålda bil:

Volvo V70 2.0 D Fordonsskatt 3.053 kr.
Drivmedelsskatt 1.420 mil (normalbilisten): 5.682 kr
Summa skatt: 8.432 kr/år

Vovlvo V70 2.0 Fordonsskatt: 1.950 kr.
Drivmedelsskatt 1.420 mil (normalbilisten): 9.961 kr
Summa skatt: 11.380 kr/år

VolvoB20: Om man kallar utebliven skatt för subvention eller inte är en smaksak - men man ska vara konsekvent: Om utebliven skatt från diesel inte är en subvention, så är heller inte utebliven skatt från biobränslebilar en subvention.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Å ännu en gång skulle jag vilja propagera för en avdelning för MILJÖ i forumet!
Användarvisningsbild
av poseidon
Skall man komplicera saken å kanske göra det mer rättvist så kör antagligen dieselbilsägaren betydligt längre på ett år än bensinbilsägaren.
av erc
Den 1.6D DRIVe-motor som kommer i S60 tycks vara snäppet starkare än den nuvarande. Är det samma motor med annan inställning, eller rör det sig om en helt annan motor?

Aktuell lineup från Volvo varkar sakna EURO5-klassade motorer. Utgår från att samtliga motorer till den snart kommande S60'n är EURO5-klassade.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
DrY skrev:Jag valde 2009 års mest sålda miljöbil. Eftersom medelbilen år 2012 kommer att vara under 120 g så är det ett bra exempel. Men vi kan ta ett annat - V70, Sveriges mest sålda bil:

Volvo V70 2.0 D Fordonsskatt 3.053 kr.
Drivmedelsskatt 1.420 mil (normalbilisten): 5.682 kr
Summa skatt: 8.432 kr/år

Vovlvo V70 2.0 Fordonsskatt: 1.950 kr.
Drivmedelsskatt 1.420 mil (normalbilisten): 9.961 kr
Summa skatt: 11.380 kr/år

VolvoB20: Om man kallar utebliven skatt för subvention eller inte är en smaksak - men man ska vara konsekvent: Om utebliven skatt från diesel inte är en subvention, så är heller inte utebliven skatt från biobränslebilar en subvention.
Nu räknar du äpplen och päron igen.... och redovisar bara hälflen av sifforna.

Att totalskatten blir lägre för dieselbilen beror ju på att den drar mycket mindre bränsle alltså blir skatten lägre.

Vad tänker du då, bör alla bilar som drar lite straffskattas upp så de blir lika dyra som en Hummer.

Jobbar du på skatteverket eller :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Bosa
Var tvungen att gå tillbaka till sida 1 för att försäkra mig om att jag fortfarande var i rätt tråd. ;)

Ber om ursäkt om jag touchar trådens ämne men tycker 2.0T och T5 verkar kunna vara intressanta motorer, trist bara att Volvo inte släpper AWD till fler modeller. En 2.0T AWD hade ju varit nice. :)
av erc
DrY skrev:Jag valde 2009 års mest sålda miljöbil. Eftersom medelbilen år 2012 kommer att vara under 120 g så är det ett bra exempel.
Fordonskatten och dieselbränslebeskattningen kommer inte vara statisk de kommande åren.

Fordonsskatten ändras i två steg från 1 januari 2011 och från 1 januari 2013. Energiskatten på dieselbränsle höjs med 40 öre per liter, i steg om 20 öre vid dessa datum. Bränslefaktorn i fordonskatten för diesel sänks och det som kallas miljöfaktorn, ersätts med ett fast belopp.

Dagens uppräkningsfaktor för diesel på 3,15 gånger bensinbilsskatten sänks till 2,55 år 2011 och till 2,4 år 2013. Miljöfaktorn görs om till ett miljötillägg som på dieselbilar registrerade efter 1 januari 2008 utgör 250 kronor och för äldre bilar 500 kronor.

På detta sätt läggs skatten mer på förbrukningen än det faktum att man äger en dieselbil, vilket gynnar små och bränslesnåla dieselmodeller. Skattefriheten för miljöbilarna (oavsett bränsletyp) gynnar de riktigt, riktigt snåla bensin- och dieselbilarna samt E85- och gas-bilarna.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]