- fre 12 feb 2010, 09:33
#378206
Räkna med två normala bilar istället för att försöka plocka bilar som stödjer din tes. Passaten du pratar om antar jag är BlueMotion och den har 105hk. Sådana bilar säljer inte i Sverige. Jämför exempelvis Volvo V70II D5 mot V70II 2.5T så får du fram mer verklighetsnära siffror.
Exempel då (fick bli Saabar eftersom jag hade siffrorna framför mig)
Saab 9-3 2.0T -05 (aut) 216g C02 skatt = 2100kr år
Saab 9-3 2.0TDi -05 (Aut) 194g C02 skatt = 5841 kr år
Detta är bilar som säljer, inte någon inropare med mopedmotor.
Med en skatteskillnad på ca. 1kr liter så innebär detta att dieselbilsföraren vid en körsträcka av 1500 mil betalar 2341kr mer i skatt per år. Subvention på diesel? Struntprat.
Exempel då (fick bli Saabar eftersom jag hade siffrorna framför mig)
Saab 9-3 2.0T -05 (aut) 216g C02 skatt = 2100kr år
Saab 9-3 2.0TDi -05 (Aut) 194g C02 skatt = 5841 kr år
Detta är bilar som säljer, inte någon inropare med mopedmotor.
Med en skatteskillnad på ca. 1kr liter så innebär detta att dieselbilsföraren vid en körsträcka av 1500 mil betalar 2341kr mer i skatt per år. Subvention på diesel? Struntprat.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i