Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mane
Jag, bara haft bensin bilar innan, köpt mig nyligen en V70 2,4d, främst för att jag tror att den kommer att kosta mig minst kronor per månad samt att den inte kommer påverka miljön värre än en 2,5FT.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag säger inte att alla som köper etanol- eller dieselbilar inte är intresserade av bilar och bilkörning! Jag har beställt en XC60 D5 awd R-design, dock med polestarmjukvara. Fast hade det gått att beställa T6 så hade det väl inte varit nån tvekan direkt! :wink:
av perhall
Ska bli intressant hur som helst och se vad det är för motor. EU-mix är ju inte allt - om den i praktiken håller sig nära mixen och är en rolig och tyst motor så kan den bli bra.
Det var nyligen en test i tyska ams där Focus överskred EU-mixen med 25 procent, Golf 35 procent och Astra 57 procent:(
Användarvisningsbild
av Bosa
KKR skrev:
XC90_Executive skrev:Undra om en enda tråd ska förbli fri från etanol/diesel-debatten och om förbrukning...... :roll:
Jo men jag tror, när det gäller nya bilar att den frågan faktiskt har relevans. Som jag skrev i mitt första inlägg på den här tråden så undrar jag om en ny "ren" bensinbil i Volvo-storlek kommer att bli någon hit. I framtiden så blir det nog snåla dieselbilar, bensin/etanol eller bensin/biogas som kommer att vara dominerande i försäljningsstatistiken. Eller när det kommer en el-bil, men det blir nog i C 30-storlek i sådana fall.
Personligen så börjar jag bli ganska trött på dessa bensin/etanol/diesel-diskussioner som ska uppstå i trådar där ämnet inte har ett dugg med den frågan att göra men som spårar ur till detta. Är det en tråd om 2.0T så är jag intresserad av det och inte ett krig mellan bränslena och dess användare.

Nä som various skrev tidigare, in med en miljöavdelning där detta kan diskuteras eller håll diskussionerna till de trådar som är tänkta för det.
Användarvisningsbild
av sveax
Vad är det för fel att diskutera om en ny motor kommer i en Etanolversion? Det finns betydligt värre trådar som blir havererade. Till exempel den om att det luktade bränt vid användande av DSTC som blev en diskussion vilken bil som var bäst att "rejsa" med.
av erc
En 2.0T skulle definivt kunna vara ett aktuellt alternativ om ett och ett halvt år när det är dags för ny tjänstebil. Delar uppfattningen om att det är svagt att nylanserade motorer inte är anpassade för alternativa bränslen - oavsett miljöbilsregler.

Om 18 månader vet man kanske mer om hur det kinesiska ägandet påverkar Volvo - vilket är en avgörande fråga för min del.
av Amli
perhall skrev:Ska bli intressant hur som helst och se vad det är för motor. EU-mix är ju inte allt - om den i praktiken håller sig nära mixen och är en rolig och tyst motor så kan den bli bra.
Håller med. Om den är det minsta lika VAG´s 2.0T är det bara att applådera. Den motorn tycker jag är helt fantastisk! Grymt bottendrag och på samma gång en ordentlig kick på höga varv.

Jag gillar tanken av en sådan motor med AWD i kommande V60. :-)-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Jag gillar tanken av en sådan motor med AWD i kommande V60. :-)-)

Det tror jag dock inte kommer hända! :wink:

2,0T PS är t.ex framhjulsdriven även i XC60. Jag tycker att Volvo har fått fram ett riktigt fint avgasljud, trots att det bara är en fyra.
av Amli
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Jag gillar tanken av en sådan motor med AWD i kommande V60. :-)-)

Det tror jag dock inte kommer hända! :wink:

2,0T PS är t.ex framhjulsdriven även i XC60. Jag tycker att Volvo har fått fram ett riktigt fint avgasljud, trots att det bara är en fyra.
Synd i så fall. Det skulle säkert kunna vara en vass konkurrent till Audi A4 Avant Quattro.
Har du hört motorn i verkliga livet? Även åkt med eller kört?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Synd i så fall. Det skulle säkert kunna vara en vass konkurrent till Audi A4 Avant Quattro.
Har du hört motorn i verkliga livet? Även åkt med eller kört?
Det är bara en gissning. Den kan ju komma med awd senare, men jag tror det knappast.

Ja, jag har hört den. Inte åkt eller kört.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
XC70 2016

Inget jag testat själv, men det ska tydligen […]

Tack, ska testa byta den👍

Viktskillnad 740/940

Det är nog mest många bäckar sm&ar[…]

Jag förstår. Surt. Nu har jag iaf pr[…]