Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Arese skrev:
StringerBell skrev:
Arese skrev: Vår XC60 ligger på en förbrukning kring 0,75-0,8 vid den typ av körning vi ägnar oss åt, 99% lands- och motorväg 110-140 km/h. Det är ok men knappas marknadsledande. Min BMW 335i drar ca 0,9 l 98 oktan vid samma typ av körning....
Vad tror du luftmotståndet gör för förbrukningen på en XC60 i momsad motorvägsfart jämfört med en 335 i.............
Högbyggda bilar drar mer än lågbyggda, ceteris paribus.
Precis, men tog du hänsyn till det i din jämförelse?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Det skiljer väl nära 10% på D5:ans förbrukning mellan MY10 och MY11 det är därför din MY11 upplevs mer jämnställd med andra snåla märken
Wow, vad beror det på när det är exakt samma motor, låda och slutväxel i MY10 och MY11 på min manuella XC70.

Är det bara annan mjukvara i motorn alltså som kapar 10%, om jag köper Polestar får jag den nya mjukvarn och sparar 10% bränsle då ?:-/

Btw. Kolla min färddator i morse när jag tankade, visade 7.4 % fel :(
Tja, har du bromskraftåtervinning i din MY10 t.ex.? Är du verkligen säker på att det är exakt samma motor? Tror du verkligen inte det sker utveckling hela tiden?
Visst sker det utveckling men nu snackar vi inte småpotatis, 10% är mega-mycket och man måste fått till något revolutionerande.

Visst brukar kan kunna nå 10% reduktion men då brukar man få bygga om motorn, ta till lättviktsmaterial, förbättra aerodynamik och lättrullande däck osv.

Bromskraftsåtervinning vad är det, i en Prius jag körde fanns ju en generator som laddade upp batteriet, som sedan drev bilens elmotor när man accade iväg vid rödljuset. Det kan spara 10% i stan. På landsvägen sparade det inte ett skvatt.

Något sådant finns väl inte i MY-11? Den har ingen elmotor som driver bilen frammåt ??? Det enda man har är väl att man laddar batteriet lite extra när man bromsar, så att man förhoppningsvis kan ladda mindre lite senare, vad sparar det 0.1 %

Nä 10%, det måste hänt något enormt, jag undrar vad.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av supersonic
Kollade in Teknikens värld senaste test av V70 D5 Man... Officiell förbrukning 0.54! Testförbrukning 0.88... Trots MY11. Inte jätteimponerande faktiskt. Volvo ljuger mest i det testet. Så om du påstår, Enzo, att Volvo inte är sämre än någon annan konkurrent, tja, då vore jag jätteglad och Volvo skulle sälja 1 miljon bilar om året! :wink:

B20, du har ju koll på mycket, fick inte MY11 D5 bättre spridare och annan behandling i cylinderväggarna?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
supersonic skrev:Kollade in Teknikens värld senaste test av V70 D5 Man... Officiell förbrukning 0.54! Testförbrukning 0.88... Trots MY11. Inte jätteimponerande faktiskt. Volvo ljuger mest i det testet. Så om du påstår, Enzo, att Volvo inte är sämre än någon annan konkurrent, tja, då vore jag jätteglad och Volvo skulle sälja 1 miljon bilar om året! :wink:

B20, du har ju koll på mycket, fick inte MY11 D5 bättre spridare och annan behandling i cylinderväggarna?
Nä, det kom väl i.o.m MY10 när man släppte sin första sekventiella dubbelturbodiesel i 163/205 hk utförande

Tek.Värld körde väl automataren ?
av Arese
StringerBell skrev:
Arese skrev: Högbyggda bilar drar mer än lågbyggda, ceteris paribus.
Precis, men tog du hänsyn till det i din jämförelse?
Du klippte mitt citat för hårt, vi talade om svårigheten att jämföra olika forumdeltagares förbrukning. Lättare att jämföra egna erfarenheter av olika bilar. Endast en extremt schizofren människa lär ju välja mellan en 335:a och en XC60 :D

Vad som är lite intressant dock, appropå högbyggda bilar, är att flera vännser som bytt från 9-5, V70N och V70II bensin till XC60 diesel är besvikna på bränsleförbrukningen. Säkert formatet som är orsaken. Så även om bilar inte är helt jämförbara avseende höjd eller bränsletyp så är det många som jämför på detta vis.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av supersonic
VolvoB20 skrev:
supersonic skrev:Kollade in Teknikens värld senaste test av V70 D5 Man... Officiell förbrukning 0.54! Testförbrukning 0.88... Trots MY11. Inte jätteimponerande faktiskt. Volvo ljuger mest i det testet. Så om du påstår, Enzo, att Volvo inte är sämre än någon annan konkurrent, tja, då vore jag jätteglad och Volvo skulle sälja 1 miljon bilar om året! :wink:

Nä, det kom väl i.o.m MY10 när man släppte sin första sekventiella dubbelturbodiesel i 163/205 hk utförande

Dom körde den sexäxlade manuella lådan som dom tyckte hade "långa slag och känns inte modern." Undrar vad en bil med automat hade dragit... Jag vet att Volvos senaste automat växlar bättre men den stjäl fortfarande effekt och mer soppa :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
supersonic skrev:
VolvoB20 skrev:

Dom körde den sexäxlade manuella lådan som dom tyckte hade "långa slag och känns inte modern." Undrar vad en bil med automat hade dragit... Jag vet att Volvos senaste automat växlar bättre men den stjäl fortfarande effekt och mer soppa :wink:
Ok. Jo, bilarna är känsliga för hur man kör. Provade på skoj i tisdagskväll hur långt ned man kunde nå på långkörning. Tankade upp proppfullt och körde sedan 40 mil med senil-idot-eccokörning (kan endast utföras nattetid när man har vägen för sig själv :oops: ) och det blev 0.52 l/m. Men jag kan köra på 0.88 l/m också som i teknikens värld. Jag åker XC70 D5 205 AWD.
Användarvisningsbild
av supersonic
Visserligen är det svårt att köra för mycket bil, det är ju så roligt men hade du verkligen inget annat för dig än att ge dig ut mitt i natten och pensionärsköra?? Du är go du!! :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
supersonic skrev:Visserligen är det svårt att köra för mycket bil, det är ju så roligt men hade du verkligen inget annat för dig än att ge dig ut mitt i natten och pensionärsköra?? Du är go du!! :-)-)
Hade tidigt morgonmöte på andra sidan Sverge, istället för att sätta rekordtid tänkte jag att jag skulle hålla mig vaken under resan genom att föröska sätta ett förbrukningsrekord istället. Det är faktiskt ganska ansträngade att pressa ned de sista procenten i förbrukning. Man måste sitta på helspänn och utnyttja alla möjligheter.

PS, Hemresan tog nästan 30% mera då jag körde normalt :oops: DS

Hade man bytt XC70 -> V70, AWD -> FWD, D5 - D3 och dessutom MY10 -> MY11 som ju ska vara ytterligare 110% snålare borde 0,4 l/m inte vara totalt omöligt att nå.....
Användarvisningsbild
av supersonic
Jag kör min nya 525D Man Touring på 0,45 om man kör lagligt plus inte försöker hålla uppe hastigheten i de värsta backarna. Fast detta är ju ingen SUV... :lol:

XC60 MY10 2.4D med 245hk/520nm cirka 0.80 blandad körning. :mrgreen:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag skulle lagt på ett par droppar olja som […]

Kan inte lägga i växel V70

Det är en rimlig tolkning. Får kolla &a[…]

230fk går snålt

Har du bytt till en LH2.4-härva eller har du […]