Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt Volvo i Göteborg går det förvisso att knuffa undan avgassystemet, men de hävdar där att risken är stor att man förstör något, då påfrestningarna blir stora på vissa delar av systemet, när man applicerar tillräckligt mycket god vilja för att knuffa undan det.
av Janne_L
apersson850 skrev:Enligt Volvo i Göteborg går det förvisso att knuffa undan avgassystemet, men de hävdar där att risken är stor att man förstör något, då påfrestningarna blir stora på vissa delar av systemet, när man applicerar tillräckligt mycket god vilja för att knuffa undan det.

Det förklarar ju instruktionen att kapa avgas systemet. Men som någon skrev tidigare så har jag svårt att se att alla gör det. Defenitivt om det finns "puttmån"!
av SverreK
Löste ut skruvsatsen på Volvo för 480 riksdaler. 4 bult och två järn. Känns skönt att ha nya prylar, men man undrar lite vad avansen är på paketet.... :|
av Lövet
Cirka 95% nånstans kanske?
Användarvisningsbild
av apersson850
Bara för att det finns instruktioner är det inte så att alla följer dem, speciellt om de vet, eller i alla fall tror, att det finns ett enklare sätt som inte leder till andra problem. Ibland visar sig inte problemen så fort att man sätter dem i samband med den aktivitet som lade grunden till dem.

Men jag håller med om att en konstruktion som kräver kapning av ett nytt avgassystem för att montera dragkroken är idiotisk.
Användarvisningsbild
av Anders E
Hej!

Ska montera min krok på lördag.

Är det nån som testat detta med att bara flytta undan avgasröret?
Jag har dubbla pipor på min.

//Anders
Användarvisningsbild
av torwald
Tar man hjälp av en kompis brukar det inte vara några problem att montera krok utan att kapa. Jag har iaf. gjort det på flera bilar. Det är iof, kanske inte bara att "flytta undan" avgasröret utan lite muskelkraft kan behövas :)
Användarvisningsbild
av Anders E
Får väl testa med spännband.
Användarvisningsbild
av Anders E
Fixat!

Dock, fy satan vad trångt det var mellan reservhjulsbaljan och skruvskallen!

Inga problem men avgassystemet, bara att hänga ner men det gick inte att få imellan en momentnyckel, inte en med sk kråkfötter!

Fick använda momentnyckeln på dom andra bultarna och göra en jämförelse, 83 nm är ju inte så mycket.

Värst av allt var den förbannade värmeplåten, satans vad krånglig den var att få undan.

Kan tilläggas att jag inte köpt Volvo orginal utan en Monoflex med Westfalia elsats vilket
blev lättare pga mindre mängd av större delar.
Resultatet blev bra, riktigt bra!
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]

Hej! Har en B230 motor på ett stativ som int[…]