Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Summa sumarum! Jag har försökt att läsa allas inlägg, vissa har jag skummat förbi. Jag kan nog konstatera (i mitt fall) att jag aldrig mera kommer köpa dubb däck. Jag tycker jag har haft en underbar tripp till stöten. Perfekt väggrepp. Har inte saknat mina gamla dubbisar en endaste gång. Jag har i.of 205 16 60 dimensioner på mina Hakka R. tänkte att de skulle ha bättre grepp än bredare däck. Har kört upp för långa backar, nedför långa backar, kört om en himla massa bilar o.s.v har aldrig upplevt sämre väggrepp än dubbisarna jag haft, snarare tvärtom! En enda gång fick jag backa 2m två gånger för att ta mig upp för en pytte backe, vid det tredje försöket kom jag upp. Måste tilläggas att där jag fick problemet var ultra fin blank is.

men men... alla vi kör olika, alla upplever olika. Jag är bara hemskt glad att jag hittat rätt :)))))

god fortsättning...
XCThord skrev:ISnackade med grannen som har nya A4 Avant Quattro. Han har i alla år haft dubbdäck men gick nu över till friktion (däcket som fick högst betyg i AMS-test). Han sa att det visserligen fungerar, men att bilen blir mycket mer svårbromsad och att man måste ta det mycket lugnare på vägarna.

Konstigt att din granne har problem att hålla sig kvar på vägen, har kört en del quattro, och med nya friktionsdäck av toppkvalite kan man ju brassa på av bara satan så passageran gör på sig utan att det är risk för avåkning, kör han riktigt stenhårt din granne eller ???
Jag har friktion, ContiWinterContact TS810 Sport (270km/h) i dimension 245/40 18" på min S80 V8 awd. Den går som på räls! Det är bara att gasa och styra den dit man vill! Nitar man så stannar den snabbt! Grymt bra grepp!!
XC90_Executive skrev:Jag har friktion, ContiWinterContact TS810 Sport (270km/h) i dimension 245/40 18" på min S80 V8 awd. Den går som på räls! Det är bara att gasa och styra den dit man vill! Nitar man så stannar den snabbt! Grymt bra grepp!!
Jag tror Conti och Nokian kommit långt, jag har samma upplevelse med deras friktionsdäck och har varit lyrisk över greppet ..men som jag beskrivit tidigare så har jag Michelin Maxi Ice på V70:in, med dessa däcken varken styr eller bromsar den speciellt bra.
Nu i det riktigt kalla vädret och sträva snön är det ok, men i saltslask och snömodd är dom rent värdelösa, det styr inte och greppet är lika med "noll"
Steff 99 skrev:Jag tror Conti och Nokian kommit långt, jag har samma upplevelse med deras friktionsdäck och har varit lyrisk över greppet ..men som jag beskrivit tidigare så har jag Michelin Maxi Ice på V70:in, med dessa däcken varken styr eller bromsar den speciellt bra.
Nu i det riktigt kalla vädret och sträva snön är det ok, men i saltslask och snömodd är dom rent värdelösa, det styr inte och greppet är lika med "noll"
Hur går det för dig, har du lyckats reklamera dem eller kan du få byta till en smalare dim som inte tok-planar?
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Jag tror Conti och Nokian kommit långt, jag har samma upplevelse med deras friktionsdäck och har varit lyrisk över greppet ..men som jag beskrivit tidigare så har jag Michelin Maxi Ice på V70:in, med dessa däcken varken styr eller bromsar den speciellt bra.
Hur går det för dig, har du lyckats reklamera dem eller kan du få byta till en smalare dim som inte tok-planar?
Väntar på besked, det lär komma tidigast nästa vecka.
Användarvisningsbild
av SvenB
Precis som flera antytt tidigare så skall man eftersträva så smala däck som är tillåtet på vinterdäcken. Utseendet får man lägga åt sidan till sommarhjulen. Har själv Conti TS 830 Dubbfritt 195/65 15. Körde en annan V 50 som också hade Conti TS 830 men 205/55 16 och det var stor skillnad, den "planade" mer uppe på snön.
KKR skrev:Precis som flera antytt tidigare så skall man eftersträva så smala däck som är tillåtet på vinterdäcken. Utseendet får man lägga åt sidan till sommarhjulen. Har själv Conti TS 830 Dubbfritt 195/65 15. Körde en annan V 50 som också hade Conti TS 830 men 205/55 16 och det var stor skillnad, den "planade" mer uppe på snön.
Håller med dej helt, men det är ganska stor skillnad på olika fabrikat också, Conti TS 830 är enligt många tester bättre än många dubbdäck, mina däck ligger mer i den andra ändan av skalan, tyvärr
KKR skrev:Precis som flera antytt tidigare så skall man eftersträva så smala däck som är tillåtet på vinterdäcken. Utseendet får man lägga åt sidan till sommarhjulen. Har själv Conti TS 830 Dubbfritt 195/65 15. Körde en annan V 50 som också hade Conti TS 830 men 205/55 16 och det var stor skillnad, den "planade" mer uppe på snön.

Fast som jag skrev ovan går det alldeles utmärkt med 245/40 18" och friktionsdäck också! Det beror ju lite på vad man har för bil/motor. :wink:
XC90_Executive skrev:

Fast som jag skrev ovan går det alldeles utmärkt med 245/40 18" och friktionsdäck också! Det beror ju lite på vad man har för bil/motor. :wink:
Skall man ha bra grepp med mycket kraft skall man ha smala däck, att ha 245 exv är helt fel om man är ute efter bra tracktion.
På den tiden jag åkte tävling var det smala däck , 135-145 mm. någoting och med dubb på varje klack, då kunde man snacka om bett.
Även idag gäller supersmala däck, ingen skull ha en tanke på att sätta på något annat.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?