- tor 12 nov 2009, 13:40
#340878
JHg skrev:*suck* Du får två val...du kommer körande i 100 knyck, 30 meter framför dig kommer en vägg, du kan välja att köra rakt mot väggen eller köra i en slalombana som gör den totala körsträckan fram till väggen 100m, vilken väljer du????? För en miljonte gången eller nåt, ja bromssträckan blir längre, men eftersom körsträckan blir väldigt mycket mera längre kommer du att få stopp på bilen längre från väggen.jhenrikj skrev:VolvoB20 skrev:Självklart har jag provat i verkligheten också men har aldrig lyckats kapa ned 40 meter stoppsträcka vid 100 km/h till 17 meter i vägens riktning genom att svänga fram ochh tillbaka samtidigt.Du vill verkligen inte fatta....säg att du kör på en stor öppen yta...rakt framför dig finns en vägg, med 40 meter kvar till väggen börjar du bromsa och svänger samtidigt kraftigt. Efter 5 meter har du svängt så mycket att du kör parallellt med väggen, du kan få 200 meters bromsträcka om du vill efter det , du kör fortfarande parallellt med väggen. Avstånden till väggen är 35 meter och blir aldrig mer än 35 meter, alltså har du lyckats stanna 35 meter innan väggen genom att du ändrade din körriktning i förhållande till väggen, det är ju det det hela handlar om. Fortfarande är den aktuella bromsträckan kanske längre, men det är ju totalt ointressant, genom att svänga och köra åt ett annat håll lyckades du undvika väggen, men du som hävdar att det bästa sättet är att köra rakt fram skulle köra rakt in i väggen.
Får väl skylla på min inkompetens som förare då.
Vore kul att höra från flera som klarar av detta .
Du har en viss friktion mellan däck och asfalt. Denna kan maximalt uppgå till ett visst antal Newton [N].
När kraften blir för stor börjar däcket att glida och friktionen minskar.
Om maximal bromsfriktion är 100N (bara ett exemplet ej verkliga siffror) kan du inte överstiga denna kraft utan att däcket börjar glida. Att svänga bilen utsätter också däcket för en friktionskraft, dock riktad åt ett annat håll.
Säg att friktionskraften för att svänga än 20N, då finns det bara utrymme för 80N till ren bromskraft innan däcket börjar glida.
Tror du den totala bromssträckan blir kortare eller längre jämfört när du bara bromsar och styr rakt fram och utsätter däcket "enbart" för bromskraften på däcket som då kan uppgå till 100N?