Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jhenrikj
JHg skrev:
jhenrikj skrev:
VolvoB20 skrev:Självklart har jag provat i verkligheten också men har aldrig lyckats kapa ned 40 meter stoppsträcka vid 100 km/h till 17 meter i vägens riktning genom att svänga fram ochh tillbaka samtidigt.

Får väl skylla på min inkompetens som förare då.

Vore kul att höra från flera som klarar av detta .
Du vill verkligen inte fatta....säg att du kör på en stor öppen yta...rakt framför dig finns en vägg, med 40 meter kvar till väggen börjar du bromsa och svänger samtidigt kraftigt. Efter 5 meter har du svängt så mycket att du kör parallellt med väggen, du kan få 200 meters bromsträcka om du vill efter det , du kör fortfarande parallellt med väggen. Avstånden till väggen är 35 meter och blir aldrig mer än 35 meter, alltså har du lyckats stanna 35 meter innan väggen genom att du ändrade din körriktning i förhållande till väggen, det är ju det det hela handlar om. Fortfarande är den aktuella bromsträckan kanske längre, men det är ju totalt ointressant, genom att svänga och köra åt ett annat håll lyckades du undvika väggen, men du som hävdar att det bästa sättet är att köra rakt fram skulle köra rakt in i väggen.

Du har en viss friktion mellan däck och asfalt. Denna kan maximalt uppgå till ett visst antal Newton [N].
När kraften blir för stor börjar däcket att glida och friktionen minskar.
Om maximal bromsfriktion är 100N (bara ett exemplet ej verkliga siffror) kan du inte överstiga denna kraft utan att däcket börjar glida. Att svänga bilen utsätter också däcket för en friktionskraft, dock riktad åt ett annat håll.
Säg att friktionskraften för att svänga än 20N, då finns det bara utrymme för 80N till ren bromskraft innan däcket börjar glida.

Tror du den totala bromssträckan blir kortare eller längre jämfört när du bara bromsar och styr rakt fram och utsätter däcket "enbart" för bromskraften på däcket som då kan uppgå till 100N?
*suck* Du får två val...du kommer körande i 100 knyck, 30 meter framför dig kommer en vägg, du kan välja att köra rakt mot väggen eller köra i en slalombana som gör den totala körsträckan fram till väggen 100m, vilken väljer du????? För en miljonte gången eller nåt, ja bromssträckan blir längre, men eftersom körsträckan blir väldigt mycket mera längre kommer du att få stopp på bilen längre från väggen.
av Amli
Jag tror alla förstår hur principen går till. Frågetecknen är, åtminstone för min del, hastighet och bromssträcka. Att få stopp på en V70 från 100 km/h till stillastående på 3,5 billängd, hur mycket man än lyckas svänga i sidled, låter i mina öron otroligt. Det kan möjligtvis inte gått lite långsammare eller bromssträckan varit lite längre? Men jag tror som sagt att jag måste se det själv för att tro på det. Om någon känner till något klipp som ligger ute så posta det gärna här!
av JHg
Amli skrev:Jag tror alla förstår hur principen går till. Frågetecknen är, åtminstone för min del, hastighet och bromssträcka. Att få stopp på en V70 från 100 km/h till stillastående på 3,5 billängd, hur mycket man än lyckas svänga i sidled, låter i mina öron otroligt. Det kan möjligtvis inte gått lite långsammare eller bromssträckan varit lite längre? Men jag tror som sagt att jag måste se det själv för att tro på det. Om någon känner till något klipp som ligger ute så posta det gärna här!
Inte nog med det. Tänkt så här:

Anta att bilens längd är 5 meter. Svändradie 11 m. Det betyder att varje gång bilen svänder 90 grader med maximalt rattutslag flyttar sig bilen i princip en billängd framåt i den tänkta färdriktningen. Om då stoppsträckan, "fågelvägen" är 17 m, betyder det att bilen hinner med 3 svängar. Om den normala stoppsträckan vid 100km/h är 40 m.

Vi kan anta att det är 9 meters väg vilken innebär att bilen kan färdas i 3 * 7 m = 21 m (anta att bilen är 2m bred) på totalt 3 svängar. Lägger vi till 3 billängder för själva svängen 3 * 5 = 15 blir detta total sträcka på 36 meter.
Och allt detta bygger på att man ögonblicklingen utan fördtröjning kan uppnå maximalt rattutslag och kan få bilen i 100 km/h att göra en 90 graders sväng.

Skall man då också lägga till den totala ökade bromssträckan på grund av minskade friktionskraften som kan läggas på "ren retardation". Med andra ord man får köra bra mycket bredare än en normal väg.

Detta är helt orimligt och personligen tror jag inte en sekund på påståendet innan jag sett det med egna ögon!!!

Sist och inte minst. Jag möter helre en vägg med fronten på bilen än sidan. Bilens maximala krockskydd är rakt framifrån.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jhenrikj skrev:Du vill verkligen inte fatta....säg att du kör på en stor öppen yta...rakt framför dig finns en vägg, med 40 meter kvar till väggen börjar du bromsa och svänger samtidigt kraftigt. Efter 5 meter har du svängt så mycket att du kör parallellt med väggen, du kan få 200 meters bromsträcka om du vill efter det , du kör fortfarande parallellt med väggen. Avstånden till väggen är 35 meter och blir aldrig mer än 35 meter, alltså har du lyckats stanna 35 meter innan väggen genom att du ändrade din körriktning i förhållande till väggen, det är ju det det hela handlar om. Fortfarande är den aktuella bromsträckan kanske längre, men det är ju totalt ointressant, genom att svänga och köra åt ett annat håll lyckades du undvika väggen, men du som hävdar att det bästa sättet är att köra rakt fram skulle köra rakt in i väggen.
Jag fattar EXAKT vad du säger, tycker bara det verkar lite jobbigt.

Kan inte du fösöka tänka efter i 30 sekunder vad du säger........
jhenrikj skrev:Du Efter 5 meter har du svängt så mycket att du kör parallellt med väggen, .
Girar du 90 grader på 5 meter i hundra knyck så kommer bil och passagerare utsättas för 12-14 g.

Det leder till att passagerana blir medvetslösa, och skadas och karossen trycks ihop och deformeras eftersom en XC70 inte är byggd som ett stridsflygpplan i titan som klarar g-krafter i den kalibern.

Den svängen är kraftig nog att slita bort hela hjulupphängingen från karossen.

Är det verkligen bara jag som tycker det låter jobbigt.
av blådåren
DON`T FEED THE TROLL...
av bilgalen
blådåren skrev:DON`T FEED THE TROLL...
Jasså, är du mätt?

Jag ansluter mig för övrigt till skeptikerna. Det är något som är fel i den här historien från kursen, alternativt är det fortfarande något missförstånd som råder.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
He, He - denna tråden har haft en intressant utveckling:-)

Men får att åter koppla detta till fysikens lagar för att undvika gissningar och höftskott så gäller följande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktionskoefficient

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektoraddition

Kraft kan uttryckas i vektorer (kraftpilar, se figur samt länk ovan). Om maximal friktionskraft överskrids så tappar hjulet fästet. Maximal friktionskraft överskrids lättare om man bromsar och samtidigt svänger då sidokraft och bromskraft samverkar och ger en större summerad kraft som motverkar friktionen än de två var för sig.

Jag har för övrigt själv gått ovan nämda kurs och INGEN bromsade ens i närheten av 17 meter. Långt därifrån. En bil som åker i 90 km färdas 25 meter på en sekund. Men som jag skrivit tidigare: syftet var att undvika en simulerad älg och lära känna bilens system så bromssträckan var i sig ointressant då det ändå var omöjligt att hinna stanna på de 10 meter du hade på dig från bromspunkt till älgen. Alla var tvugna att väja och fick naturligtvis stopp långt efter att älgen var passerad.

Jag håller också med om att det måste finnas missförstånd i hur det beskrivits
av Amli
Emiljonsson7 skrev: Jag har för övrigt själv gått ovan nämda kurs och INGEN bromsade ens i närheten av 17 meter. Långt därifrån. En bil som åker i 90 km färdas 25 meter på en sekund. Men som jag skrivit tidigare: syftet var att undvika en simulerad älg och lära känna bilens system så bromssträckan var i sig ointressant då det ändå var omöjligt att hinna stanna på de 10 meter du hade på dig från bromspunkt till älgen. Alla var tvugna att väja och fick naturligtvis stopp långt efter att älgen var passerad.

Jag håller också med om att det måste finnas missförstånd i hur det beskrivits
Tack, det var hit vi ville komma ;-//
av swemax
Men fortfarande är det obesvarat huruvida bromssträckan i praktiken blir "kortare" fågelvägen och i så fall hur mycket?
(i praktiken säger jag eftersom teorin för detta är komplicerad med extremt många variabler och jag tror inte att det går att förenkla ner till vektoraddition och friktion)
Dvs. kan man tjäna något på att göra en undanmanöver ut till tex. vägrenenen och på så sätt skaffa mer marginal?

Då jag gick safety driving gjorde vi ingen jämförelse så jag vet inte.

Men kanske någon mer som nyligen gått kursen kan kommentera?
Eller ännu bättre, nån som snart skall gå den kanske skulle kunna ställa frågan till instruktörerna?
av JHg
swemax skrev:Dvs. kan man tjäna något på att göra en undanmanöver ut till tex. vägrenenen och på så sätt skaffa mer marginal?
Jag tror att när det väl händer så kommer man att göra allt för att undvika en kollision dvs. bromsa och försöka manövrera bort från faran, eller så blir man panikslagen och "bara" bromsar.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]