Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Guligan skrev:
Steff 99 skrev: Har man slutat med D5 awd man?
För det har funnits, min kollega har 08 eller 09 D5 awd manuell.
Det finns manuell D5 AWD till XC70 men inte till V70.
Det står en manuell V70II D5 awd utanför mitt fönster på grannens uppfart, så dom finns, frågan är nog mer när dom slutade att tillverkas i såfall.. :mrgreen:
Tror jag tjatat om detta tidigare...
En detalj som irriterade mig enormt på V70N var den taskiga aerodynamiken runt backspeglarna. Jag har aldrig kört någon bil som skitat ner spegelglaset så kvickt så mycket.
I min enfald trodde jag att det såklart var fixat till nya modellen... Liite bättre är det, men fortfarande inte bra...

Hur kan det vara så lågprioriterat att fixa till ett uppenbart säkerhetsrelaterat problem... Kör de aldrig förseriebilarna på vintern i slask?

Lånar några bilder av en kompis för att illustrera (inte tagna vid samma tillfälle).

V70N:
Bild

V70II:
Bild
Ny iakttagelse: Tankluckan var fastfrusen när jag skulle tanka i dag, 4mm snö och -4 på termometern så det är ju inte vargavinter direkt. Åtgärd: Banka och bända på lucka och pröva att trycka på knappen igen. Svårt att vara vid luckan och förarplatsen samtidigt. Ja, det var bättre förr! (ju förr dess bättre?)
Jag har WRG-glasen på backspeglarna (vattenavvisande). Har du dessa? De funkar iaf perfekt! Kanske går dessa att eftermontera om du inte redan har? Har aldrig ens behövt röra backspegelsglasen med en tvättsvamp. Då slipper du problemen. Tror att det finns fler som kan intyga detta. De är väldigt bra.

p.s. Det ser nästan ut som saltbilen kört förbi i stänket på backspeglarna. Kan det vara så?
Emiljonsson7 skrev:Jag har WRG-glasen på backspeglarna (vattenavvisande). Har du dessa? De funkar iaf perfekt! Kanske går dessa att eftermontera om du inte redan har? Har aldrig ens behövt röra backspegelsglasen med en tvättsvamp. Då slipper du problemen. Tror att det finns fler som kan intyga detta. De är väldigt bra.

p.s. Det ser nästan ut som saltbilen kört förbi i stänket på backspeglarna. Kan det vara så?
Bilderna är ju inte från mina bilar. Men fenomenet är identiskt. Jupp, glas med "water repellent" coating på både min gamla och nuvarande bil.
Konstigt att man använder sina bilar så olika... Några mil med V70N på E4'an i saltslask så ser jag absolut inget i speglarna. V70II är något bättre på denna punkten.
Jag och min bekant kan väl inte vara ensamma om att (försöka) kika i backspeglarna på vintern...

8)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]