Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mårre
AndersP skrev:Efter att ha gjort uppdateringen för 1 månad sen har jag kört med värmaren varje morgon, den har varit igång i ca 30 min och kör sen knappt 30 min till jobbet. Inga problem what-so-ever med batteriet. Lämnade dessutom in bilen förra veckan för att få parkeringsassistans fram (riktigt bra belev det) och bad dem då kolla att batteriet mådde bra. Det gjorde det :-D
Jag fick ju min brännarenhet utbytt för några veckor sedan och enligt mekanikern på UM även den senaste programvaran nedladdad. Har inte haft några som helst problem med låg batterinivå. Kör förvisso värmaren bara på morgonen 20 - 30 minuter. Kör sedan till och från jobbet 2 * 30 minuter vilket borde innebära att batteriet laddas upp tillräckligt. Får se vad som händer i vinter då värmaren kommer att få jobba lite mer...
av Sundgren
har precis köpt en V50 1,6D-08. har tre frågor om värmaren som jag hoppas få svar på.

Behöver jag göra någon inställning för att tillsatsvärmen ska funka eller går det med automatik när "motortempen" inte orkar värma?
Hur mycket bränsle drar en dieselvärmare?
Är problemen som beskrivs i tråden med bl.a låg batterinivå generella för många modeller eller bara för någon modell/motor och kan man på något se om man har en uppdaterad programvara för värmaren?

//LG
Användarvisningsbild
av oilburner
Det at temperaturen på kylvatnet inte holder lika bra temp som på en bensin motor skyldes diesel motorens efektive forbrenning. Detta har inte med spjeld eller inte spjeld å gjøra som nevnt i en annan tråd. Dieselmotoren har ganska enkelt inte nog restvarme igjen til at den klarar å holde temperaturen under kaldt vær. Det at varmaren går igang automatisk ved 70 grader er nog inte før at man ska varma cupeen men ganska enkelt før at motoren har godt av det. Det besta før motoren er når den holder maksimal driftstemperatur og det versta er når den er kald. Jo kaldere jo verre og ja når vi snakker om driftstemp på dieselmotorer så er alt under 70 grader lågt. En slik varmare er således ikke bare bra for sjåfør/passasjer men også veldig bra for motoren.
Jeg har okså bestilt denna varmaren med timer til min xc60 men må innrømme at jeg begynte å lure på om det va noe lurt ettersom det er så mange som har hatt problemer med denna. Men lyckligvis så ser det ut for at man har løst detta problemet og jeg regner med at min blir levert med rette mjukvara. fjernkontrol synes jeg derimot va litt for heftig prisatt. Nå funderer jeg derimot sterkt på om jeg også skal få montert elektrisk varmer eller om dette er bortkastet då man jo har dieselvarmer. Hva mener man om detta. Er det noe vits i å legge 5000 ekstra på detta??
Användarvisningsbild
av StringerBell
oilburner skrev:Nå funderer jeg derimot sterkt på om jeg også skal få montert elektrisk varmer eller om dette er bortkastet då man jo har dieselvarmer. Hva mener man om detta. Er det noe vits i å legge 5000 ekstra på detta??
Beror på var du har bilen parkerad. I garage kan du inte köra dieselvärmaren. Å andra sidan får du inte is på rutorna i garaget. Jag skulle hellre lägga 5000 på fjärrkontroll - faktiskt.
av JAH
Sundgren skrev:har precis köpt en V50 1,6D-08. har tre frågor om värmaren som jag hoppas få svar på.

Behöver jag göra någon inställning för att tillsatsvärmen ska funka eller går det med automatik när "motortempen" inte orkar värma?
Hur mycket bränsle drar en dieselvärmare?
Är problemen som beskrivs i tråden med bl.a låg batterinivå generella för många modeller eller bara för någon modell/motor och kan man på något se om man har en uppdaterad programvara för värmaren?

//LG
Vågar inte svara på 1:an trots att jag borde kunna; bara några veckor sedna jag sålde v50:an..
Pass på 2:an
Vad gäller nr 3 så har jag 2 gånger fått varning om låg batterinivå på förra v50:an och då sa min "personliga servicetekniker", som det så vackert heter, att det kan inträffa att "datorn" räknar fel och drar ut batteriet (värmer för länge) utan att det beror på ngn "bugg" eller motsv utan helt enkelt på "naturliga" faktorer och som är svåra att förutse, tex smuts på tempsensorn som gör att den läser utetempen fel och/eller inte känner av hur mkt värmaren värmt etc. Inte vanligt, men kan inträffa. Om jag dock upplevde problemen upprepade gånger som rekommenderade han att jag skulle komma in och göra en "norsk reset" dvs installera nödvändig programvara etc på nytt för att se om detta hjälpte innan man tog till mer drastiska åtgärder.
Vet inte om det tillförde så mkt, men men..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oilburner skrev:Det at temperaturen på kylvatnet inte holder lika bra temp som på en bensin motor skyldes diesel motorens efektive forbrenning. Detta har inte med spjeld eller inte spjeld å gjøra som nevnt i en annan tråd. Dieselmotoren har ganska enkelt inte nog restvarme igjen til at den klarar å holde temperaturen under kaldt vær.
Klart det har att göra med att en diesel saknar gassjäll, det gör ju att motorn går med massor av luftöverskott på del-last och du har ett myycket högt flöde genom motorn som tar med sig det mesta av överskottsvärmen med avgaserna. Därav den lägre förbränningstempen sett till hela luftvolymen i cylindern.

En bensinmotor reglerar ju mot lamba = 1 vilket ger mycket blygsam genomströming på tomgång/dellast så det mesat av värmen stannar kvar i motorn.

Ex, en D5a pumpar igenom över 1000 liter iskall luft per minut genom motorn om den snurrar på 1000 rpm, en 2,5t kommer bara att pumpa igenom en liten bråkdel eftersom gassjället stoppar det.

Klart dieselmotorn går kallt om man blåser igenom den med en kubikmeter -40 gradig luft per minut redan strax över tomgång en kall vinterdag.
Användarvisningsbild
av AndersP
Väcker liv i en gammal tråd.
Livet med värmare är inte en dans på rosor.
Först strul med programvaran..
Men det löste sig med uppdatering.
Åker för korta sträckor så batteriet behöver laddas då och då..inga problem med det.
Förra veckan var det dags att sätta igång värmaren för första gången denna säsong.
Fjärren bara blinka rött.
ut o kolla batteriet, dåligt med kräm
Laddade upp det
men det blinkar fortfarande rött på fjärren
Är det nån som har liknande problem ?
Vad har ni gjort åt det ?
Användarvisningsbild
av LanFan
Du måste para ihop fjärren med bilen. Finns en knapp på mottagaren för att göra detta. Det står i instruktionsboken men den har jag inte tillgång till just nu.
\\LF
Användarvisningsbild
av AndersP
LanFan skrev:Du måste para ihop fjärren med bilen. Finns en knapp på mottagaren för att göra detta. Det står i instruktionsboken men den har jag inte tillgång till just nu.
\\LF
Tack för svaret men
Den har funkat hela förra vintern. Varför skulle det behövas helt plötsligt ?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]