Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Att du bara får i 60 liter är nog ingen fara.. Det beror ofta på pumpen.. Det har jag märkt många gånger att man får i olika mkt beroende på vilken pump man använder..
Användarvisningsbild
av joel80
Fast sån stor skillnad brukar det inte vara! Men det skulle kunna vara att stället du tankade på lutade åt något visst håll så att du inte kunde fylla tanken så mycket..
Användarvisningsbild
av KristianH
Tja!

Jo jag förstår att det kan skilja en del mellan olika pumpar, absolut!

Får dock känslan av att det är lite väl tidigt att slå ifrån när det återstår 10liter, men som sagt vet ju inte om det är så... provade dock att smyga på "avtryckaren" för att få i lite till, och när jag fått i 62liter så gick det inte att få i en droppe till, och då sa även tankmätaren att tanken var full :P.

Upplevde inte att marken lutade särskilt alls.

Får vänta och se hur mycket jag får i vid nästa tankning, ska försöka köra bilen "tom" enligt färddatorn alltså, och se om det blivit någon skillnad.

Tack för svaren iallafall :).

//K
av PeterA
Bild

20km kvar på färddatorn.
Tänk dock på att bensinpumparna också kräver kalibrering i mellan åt så även dessa ljuger ibland.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Senast fick jag i 66,05 liter när självutlösaren gick.
När min mätare vid ett tidigare tillfälle visade ---- (punkten då jag blir svettig på riktigt) och knappt minimal pinne på tanken hade jag ca 7 liter kvar enligt pumpens räknare :???:
Idag fick jag i 67 liter etanol och hade då kört 6 mil efter att färddatorn visade "--- till tom tank" och av dessa kördes 4 mil helt utan pixlar i "tankmätaren", lite spännande var det allt! :lol:
jpennerb skrev:Idag fick jag i 67 liter etanol och hade då kört 6 mil efter att färddatorn visade "--- till tom tank" och av dessa kördes 4 mil helt utan pixlar i "tankmätaren", lite spännande var det allt! :lol:
Detta bevisar återigen att tankmätaren inte riktigt funkar som den ska när man kör på E85.

Jag körde för ovanlighetens skull en tank med BF95 i somras. Åker in på tappen precis när färddatorn slår om till "--- till tom tank". Då fick jag i 72,0 liter! Så då funkade alltså färddatorn som den skulle.
Får lätt in 65 liter om jag tankar direkt när lampan börjar lysa, enl specen rymmer tanken 67,5 lit på V60... 2.5 liter reserv :wink:
Känns som att jag sällan kommer speciellt långt över 50 liter, oavsett om lampan tänds eller inte >_<

Får se hur det blir i dagarna när jag gör första omtankningen av E85 dock.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
V90 läggs ner.

Bra saker ovan men för mig så funkar ty[…]

Jag skulle prova att reklamera för att se om […]

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]