Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Som sagt, de kunde ändå ha löst det på ett bättre sätt och givit föraren kontroll över lådan.
Det är definitivt INTE volvos grundtanke att ge föraren någon som helst kontroll över något som helst på bilen.
- lång lista
-osv
Listan kan bli hur lång som helst.... volvoföraren ska bara köra, inte kontrollera något, det är volvos grundtanke tror jag.
Nu börjar vi egentligen gå off-topic, men det finns en annan synvinkel på detta som jag tycker bör komma fram. Kanske är det så att Volvo tycker att;
- Deras förare skall ha bältet på sig
- Deras förare skall inte oavsiktligt hamna i en situation där antisladd inte hjälper dem pga att någon som kört bilen stängt av det
- Deras förare skall ha uppsikt bakåt då de backar vid nederbörd
- Deras förare inte oavsiktligt skall åka med felaktig/otillräcklig ljuskombination pga att någon tidigare kört bilen

Sammantaget tycker jag den väg som Volvo gått känns sund ur ett helhetsperspektiv. Visst var jag irriterad när jag hade min S60R på att vissa grejer "inte gick att lösa" eller att vissa egenskaper fanns, men samtidigt måste man se det för vad det är också - det är en säker personbil och inte en banracer. Samma gäller min XC70, för min del har jag valt den för att det är ett tryggt transportmedel som har gott om lastutrymme, en skön förarmiljö, lagom med tillbehör och en vettig totalekonomi.
VolvoBM skrev: Du borde få en medalj, kan du kanske tipsa oss gasglada hur man gör för att köra så "green" som du gjorde?
Körde samma sträcka i dag fram och tillbaka ca 40 km,

Tänkte jag skulle kolla det hela igen, nu på vintern med dubbade vinterdäck
Mera trafik denna gång, så jag blev stående flera gånger vid cirkulationsplatser och rödljus

Mera tomgångskörning och mera starter från stillastående "förstörde" det hela

Men det slutade på 4.1/100km enligt datorn (som vi alla vet visar för lite)

Tipsen är:

Växla upp, tidigt, mycket tidigt, varva inte, låt vridet arbeta

Läs trafiken så att du slipper stanna vid rödljusen, korsningar och cirkulationsplatser, med lite tur så slipper man att starta från noll - att slippa starta från noll gör mycket mera än vad man kan tro
(kolla hur dom med lastbilar försöker undvika att stanna helt, dom gliiiider fram till ljusen och hoppas på "tur")

Kör inte fortare än 90km/h

Kör inte om alla som du har framför dig, ligg bakom, stressa av

Använd utförsbacken för att vinna lite fart (gasa på lite), och låt bilen tappa lite fart i uppförsluten

Motorbromsa

Kolla på momentanförbrukningen, och släpp gasen då det rinner iväg diesel

Man får som någon skrev, koncentrera sig på att köra snålt

PS
I vanliga fall så har jag också en tung gasfot :-) Den motorn liksom inbjuder till det
Men eftersom det alltid tjafsas om att en Volvo alltid tar mycket bränsle så.....
DS
Momentum skrev: Använd utförsbacken för att vinna lite fart (gasa på lite), och låt bilen tappa lite fart i uppförsluten
Säkert bra tips de flesta, men ovanstående (första delen) är det inte. Mycket vinst görs just av att låta bli att gasa i nedförsbacke. Det är därför farthållaren inte är helt dum.
betterlead skrev:
Momentum skrev: Använd utförsbacken för att vinna lite fart (gasa på lite), och låt bilen tappa lite fart i uppförsluten
Säkert bra tips de flesta, men ovanstående (första delen) är det inte. Mycket vinst görs just av att låta bli att gasa i nedförsbacke. Det är därför farthållaren inte är helt dum.
Alltid svårt att förklara:
Men för att få tillbaka farten som man "tappade" i uppförslutan
För då är inte farthållaren bra, den ger järnet uppför

Till saken hör att denna sträcka är ganska kuperad med många toppar och dalar
Momentum skrev:
VolvoBM skrev: Du borde få en medalj, kan du kanske tipsa oss gasglada hur man gör för att köra så "green" som du gjorde?
Körde samma sträcka i dag fram och tillbaka ca 40 km,

Tänkte jag skulle kolla det hela igen, nu på vintern med dubbade vinterdäck
Mera trafik denna gång, så jag blev stående flera gånger vid cirkulationsplatser och rödljus

Mera tomgångskörning och mera starter från stillastående "förstörde" det hela

Men det slutade på 4.1/100km enligt datorn (som vi alla vet visar för lite)

Tipsen är:

Växla upp, tidigt, mycket tidigt, varva inte, låt vridet arbeta

Läs trafiken så att du slipper stanna vid rödljusen, korsningar och cirkulationsplatser, med lite tur så slipper man att starta från noll - att slippa starta från noll gör mycket mera än vad man kan tro
(kolla hur dom med lastbilar försöker undvika att stanna helt, dom gliiiider fram till ljusen och hoppas på "tur")

Kör inte fortare än 90km/h

Kör inte om alla som du har framför dig, ligg bakom, stressa av

Använd utförsbacken för att vinna lite fart (gasa på lite), och låt bilen tappa lite fart i uppförsluten

Motorbromsa

Kolla på momentanförbrukningen, och släpp gasen då det rinner iväg diesel

Man får som någon skrev, koncentrera sig på att köra snålt

PS
I vanliga fall så har jag också en tung gasfot :-) Den motorn liksom inbjuder till det
Men eftersom det alltid tjafsas om att en Volvo alltid tar mycket bränsle så.....
DS
Precis så har jag kört några gånger och landat på 0.45 l/m men varje gång jag nämnt det här på forumet har jag kallats lögnare, dum och att jag far med osanningar..... kul att någon annan provat och också landat lågt med förbrukningen.

Passa dig nu, snart har du också drevet av volvo-experter här på forumet efter dig som hävdar att det är omöjligt.
Sevak skrev:Gäller uppgraderingen endast till d5ans automat? Är mycket missnöjd med automaten på vår 2.5T.
Jepp, som rubriken antyder, det är en uppdatering av Engine Control Module (ECM) - alltså D5:ans styrmjukvara i motormodulen. Denna påverkar dock i stor grad hur växellådan arbetar.

Det finns bara en väg för dig i detta läge; att påpeka om och om igen genom skrift, t ex Epost till din verkmästare och försäljare. Dessa har en kanal "uppåt". Håll en vänlig ton, så finns chansen till att de lyssnar mer gärna än om du bara gnäller och skäller. Skriv gärna att D5:an nu fått ny medicin, är det inte dags att min motor/växellåda får sitt?
Lite roligt det här att så många nu kritiserar automaten. När jag började mitt "korståg" så möttes jag mest av komentarer om Volvos förträfflighet.
Min bil står på verkstad sedan 19 dec av andra orsaker än "shift quality" men automaten är ett ständigt fel. Jag kan inte acceptera en automat som växlar så tokigt.
Jag har klagat och påpekat i 18 månader och fortvarande ingen lösning, katastrofalt dåligt.
Klaga direkt till VP via hemsidan, klaga även till verkmästaren.
VolvoB20 skrev: Precis så har jag kört några gånger och landat på 0.45 l/m men varje gång jag nämnt det här på forumet har jag kallats lögnare, dum och att jag far med osanningar..... kul att någon annan provat och också landat lågt med förbrukningen.
OT: För det första, vem har kallat dig dum och lögnare? För det andra: eco-körning kan man göra med alla bilar, jag kan köra min Ford Maverick SUV med V6:a på 0,45 l/mil, det gäller bara att anpassa hastigheten tillräckligt mycket. Men är det så intressant man kan rulla i nedförsbackarna och krypköra på motorvägen för att komma ned i 0,45 l/mil? Vid normal körning är det en helt orealistisk siffra för en V70 D5, för att inte tala om om V70 D5 AWD. Eller Ford Maverick! :mrgreen:
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev: Precis så har jag kört några gånger och landat på 0.45 l/m men varje gång jag nämnt det här på forumet har jag kallats lögnare, dum och att jag far med osanningar..... kul att någon annan provat och också landat lågt med förbrukningen.
OT: För det första, vem har kallat dig dum och lögnare? För det andra: eco-körning kan man göra med alla bilar, jag kan köra min Ford Maverick SUV med V6:a på 0,45 l/mil, det gäller bara att anpassa hastigheten tillräckligt mycket. Men är det så intressant man kan rulla i nedförsbackarna och krypköra på motorvägen för att komma ned i 0,45 l/mil? Vid normal körning är det en helt orealistisk siffra för en V70 D5, för att inte tala om om V70 D5 AWD. Eller Ford Maverick! :mrgreen:
Varför blev helt plötslig förbrukningen helt ointressant nudå, det brukar ju vara du som pratar om den hela tiden.

Och nu gjorde du det igen....säger att vi anger helt orealisiska sifforor..... 0.45 blev min medel-förbrukning på resan hem från Budapest till Sverige, vad tror du ????? Tror du att man kan rulla i nedförsbacke oavbrutet i 120 mil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: eller att jag körde hela sträckan i 45 km/h. Det gick i ca 85-90 km/h för det finns inte så många motorvägar i Öst och omkörningar blir det inte mycket av då det är möte hela tiden.

I somras körde vi en 16 mils-runda på 0.48 l/m, vet inte var du tror att det finns 16 mils nedförsbackar .... det gick också mest i 85-90 då det inte var motorväg.

Man måste bara koncentera sig på HUR man kör, man behöver INTE köra överdrivet långsamt. Men oftast struntar jag i hur mycket bränsle det dra och gasar på ordentligt och då går det ju så klart åt mer som tex senaste rundan som slutade på 0.6 l/m,
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 19
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]