Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive;

Förtydligande.... om 3,2;an har ett typfel med oljeläckage så har även T6 motorn det. Blockets konstruktion är väl densamma men med mindre volym, generator/ac drivning sker väl på samma sätt med en mellan transmissin på vänster sida av blocket ?
Dessutom, ett av oljeläckagen var mellan motor och växellåda. Även där samma konstruktion.
JK24T skrev:XC90_Executive;

Förtydligande.... om 3,2;an har ett typfel med oljeläckage så har även T6 motorn det. Blockets konstruktion är väl densamma men med mindre volym, generator/ac drivning sker väl på samma sätt med en mellan transmissin på vänster sida av blocket ?
Dessutom, ett av oljeläckagen var mellan motor och växellåda. Även där samma konstruktion.

3.2 och T6 är inte identiska. Ska studera lite sprängskisser så får jag se sen.

För det är ungefär som att säga att bara för att 2.4 170 har fel så kommer T5 också drabbas.
Efter lite körning med V70II 2.4D Automat; jag förstår nu varför denna junkkombination drar mycket bränsle:
1. I 90km/h slirar bilen på konvertern hela tiden istället för att låsa på 6:an som går att köra på ner till ca 77km/h utan problem. Bilen väljer 6:an men slirar som sagt.
2. Automatlådan låter dig gärna köra runt på 2500-3000rpm inne i villaområden helt i onödan långa stunder
Helt klart är denna lådan sämre än den gamla 5-växl i V70N.
Om jag var som dig betterlead skulle jag köra manuellt så mycket som möjligt en tank för att se om du kan få ner förbrukningen. Att lådan slirar i 90km/h ser jag som helt åt skogen.
JK24T skrev:XC90_Executive;

OM det vore ett typfel skulle många av Volvos bilar med 3,2 liters morn ha problem. Jag känner 7 stycker som har denna motor ( 2 st XC 90 , 3 st V70 II och 2 st S80) och ingen har problem med oljeläckage. Menar du att det läcker vid generatorn och mellan motor och växellåda?
kave skrev:Efter lite körning med V70II 2.4D Automat; jag förstår nu varför denna junkkombination drar mycket bränsle:
1. I 90km/h slirar bilen på konvertern hela tiden istället för att låsa på 6:an som går att köra på ner till ca 77km/h utan problem. Bilen väljer 6:an men slirar som sagt.
2. Automatlådan låter dig gärna köra runt på 2500-3000rpm inne i villaområden helt i onödan långa stunder
Om jag var som dig betterlead skulle jag köra manuellt så mycket som möjligt en tank för att se om du kan få ner förbrukningen. Att lådan slirar i 90km/h ser jag som helt åt skogen.
Bra tips kave och det är faktiskt vad jag precis börjat göra.
Allvarligt talat så valde jag automatlådan av enbart en anledning; jag har ett opererat och halvtaskigt vänsterknä som redan efter mindre än en månads körning utan att koppla mår bättre.
Där får ni alla som undrar alltså en förklaring till att en person kan välja automatlåda trots att hon/han egentligen gillar att växla själv. Det blir visserligen aldrig som att köra med en vanlig manuell låda, men en hyfsad kompromiss när man har ett sargat knä.
Primus skrev:1. Förbrukningen är grymt hög på min xc70 D5 aut. Jag har skrivet det tidigare men komer fortsätta tjata om det. En sak som jag har upptäckt är att den är väldigt känslig för hög fart på motorväg. Förbrukningen drar iväg markant. Men även utan högfartskörning drar min 9,8-10/100 km.
När hastigheten ökar från 90 km/h till 110 km/h ökar förbrukningen med 20 %.

/Kalle
Efter lite körning med V70II 2.4D Automat; jag förstår nu varför denna junkkombination drar mycket bränsle:
Hej, först två frågor, hur märker man att automatlådan "slirar"? och upphör "slirandet" om man väljer att gå över i "manuellt" läge?
Sedan så skulle jag vilja kommentera varvtalet i villaområde ovan. Med den körstil som jag har och som lådan har anpassat sig till så trivs den inte alls om jag kör aggressivt i villaområden och då blir det precis som Kave skriver ovan, dessutom så kan den "tokvarva" dvs att det räcker med ett litet tryck på gasen så hamnar jag på 4500 varv (inte kul med diesel...). Kör jag däremot "normalt" för mig så vill lådan alltid lägga sig på 1500 varv och då växlar den inte ner när jag gör ett litet tryck på gasen utan ligger kvar i samma växel och drar iväg rejält tack vare motorns rejäla vrid, optimalt med andra ord...På landsväg är det däremot tvärtom för mig, där kör jag normalt mycket aggressivt och det trivs låda och motor med, varvet hamnar på ca. 2000 och nedväxlingarna blir "normala" inget tokvarvande. Vet inte om detta är som det är tänkt, att köra aggressivt i lågfartsområden med en diesel känns helt enkelt inte bra, vill man det ska man nog köpa en bensindriven bil. Helst inte etanol, fy fan vad de släpper ut för skit vid aggressiv körning (precis som diesel också gör...).
Volvo mitt val;

Jo jag skrev OM.... kanske värt att alla med 3,2 är lite uppmärksamma då läckagen inte syns från motorrummet även om man letar. Inte förrän all kåpor och plastkåpan under motor har plockats bort så går de att upptäcka.
Den 6-vxl automaten är en dålig konstruktion (komfortmässigt). Det som med den 5-vxl kallades "bad shift quality" är idag med den "nya" lådan acceptabelt, inte bra då mitt val på S80 inkluderade komfort.
Kroken skrev:
Hej, först två frågor, hur märker man att automatlådan "slirar"? och upphör "slirandet" om man väljer att gå över i "manuellt" läge?
Sedan så skulle jag vilja kommentera varvtalet i villaområde ovan. Med den körstil som jag har och som lådan har anpassat sig till så trivs den inte alls om jag kör aggressivt i villaområden och då blir det precis som Kave skriver ovan, dessutom så kan den "tokvarva" dvs att det räcker med ett litet tryck på gasen så hamnar jag på 4500 varv (inte kul med diesel...). Kör jag däremot "normalt" för mig så vill lådan alltid lägga sig på 1500 varv och då växlar den inte ner när jag gör ett litet tryck på gasen utan ligger kvar i samma växel och drar iväg rejält tack vare motorns rejäla vrid, optimalt med andra ord...På landsväg är det däremot tvärtom för mig, där kör jag normalt mycket aggressivt och det trivs låda och motor med, varvet hamnar på ca. 2000 och nedväxlingarna blir "normala" inget tokvarvande. Vet inte om detta är som det är tänkt, att köra aggressivt i lågfartsområden med en diesel känns helt enkelt inte bra, vill man det ska man nog köpa en bensindriven bil. Helst inte etanol, fy fan vad de släpper ut för skit vid aggressiv körning (precis som diesel också gör...).
Kan fortfarande inte riktigt fatta varför man envisas med att 1 (ett) körprogram ska passa alla människor, alla vägar, alla situationer, alla väglag, alla humör bara man lägger på lite adaption.

Varför inte sätta tillbaka E-Ekonomi, N-Normal ,S-Sport läge på lådan så man kan välja själv med en knapp? Knappen är väl för dyr.
VolvoB20 skrev:
Kroken skrev:
Kan fortfarande inte riktigt fatta varför man envisas med att 1 (ett) körprogram ska passa alla människor, alla vägar, alla situationer, alla väglag, alla humör bara man lägger på lite adaption.

Varför inte sätta tillbaka E-Ekonomi, N-Normal ,S-Sport läge på lådan så man kan välja själv med en knapp? Knappen är väl för dyr.
Volvo borde kunna använda samma knappar som till 4C, comfort, sport och advanced mode :-)-)

/Kalle
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]