Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
Min Taxi har gått 6600 mil och inte sjunkit ett dugg! Ska vara oljeförbrukningen då som upphört 8) Ligger kring 0,98-1,02 med mest stad och då har jag börjat miljöa mig genom att nästan aldrig stå på tomgång. (Förutom i kökörning) Kommer jag ut till Arlanda några gånger per pass så har jag ca 0,85 i verklig förbrukning. Fast jag ska väl inte klaga, Etanolkollegorna har ju hela A4 räkningar :cry:
av Primus
Är det mest stadskörning?

Låter lite i överkant. Men tänk att det är kallt nu, vinterdäcken är på och bilen är ny! = Det kommer sjunka!
Denna gång var det mest stadskörning med dubbdäck. Min BMW 330i med sex cylindrar på 3 liter och 231 hk drog alltså mindre eller lika mycket. Visst är Volvon tyngre och har AWD. Men en diesel på 185 hk borde vara bättre. Men BMW brukar gå ned i förbrukning efter ca 800 mil (mina två gjorde det i alla fall).
av Sevak
Vår s80-07 2.5T aut ligger enligt färddatorn på 13.2 Enligt färddatorn är det alltså 1.32 liter bilen? Den har rullat 950 mil och tycker den drar jävligt mkt. Men har en tung höger fot.
av bugget
Har kört 65 mil nu med min 2,4D och den drar 0,81 enligt färddatorn...
Och då har jag kört stats trafik och till jobbet (2 mil enkel) plus att jag gasar ganska friskt...
Användarvisningsbild
av dogge72
Har kört ca 560 mil med min 2.0F, ligger på ca 1,25 milen, etanol.
Testade att köra "riktigt" :wink: lagligt och stängde av acc, kom då ned till ca 1liter, vid lite längre körning :D .
av Mano
Har kört 260 mil nu med 2.0F. Snittförbrukningen för dessa mil är 1,03l/mil uppmätt, ej färddatorn. Kör 100 mil i veckan till och från sthlm samt även en del resor genom stan, dock ingen ren stadskörning. Är ändå förvånad att den inte drar mer.
Hastigheten är ca +10 så jag har inte direkt någon tung högerfot och motorn framkallar också en lugn körstil då kraft inte finns i överflöd. Men ni som skriver att alla kör på bensin för att det är billigare får nog tänka om, ska det vara billigare för mig ska bensin V70:n dra runt 0,7 och då får man garanterat köra med duntofflorna på om man ska klara det med denna tunga bil.
Hade tidigare en A4 tdi, vid samma körning drog den 0,53l/mil lika mycket som Audi uppgivet som förbrukning vid blandad körning. V70 2.0F har en uppgiven förbrukning blandad körning på 1,16l/mil, och detta var vad jag hade hoppats på vid köpet då arbetskamrater som kör Saabs etanoler ligger på 1,3l/milen. Så jag kan inte vara annat än mycket nöjd.
Användarvisningsbild
av Guligan
Äntligen nere en bit under litern nu. 9,5 l/100 km enligt färddatorn, något högre verkligt mätt. Har snart kört 2 000 mil, (tog ut bilen i september), men de är f-n att det skall krävas denna körsträcka innan förbrukningen blir rimlig...!
Användarvisningsbild
av wide
Pratade med grannen som har en V70 2.0F, har själv läst om hög förbrukn på denna motor i olika tester.
Den drog visst 1,1 om man låg i 120, råkade man köra 125 så plöstsligt drog den 1,4!.
När han körde i stan kom han 300km på en tank..
-jaha ska jag är det 45 liter tank?, nää 65!.
Så denna miljbil drar som polarens TrailBlazer, dryga 2 liter miljfarlig Brasse etanol...
:lol:

Så hur detta möjligt med alla dessa etanolbilar, bara för att bilen går på sprit så får de dra hur mkt som helst??, låter inte miljövänligt i mina ögon.

Kan tillägga att min 2,4T med en snittfart på 37km/h, har en snittförbruk på 10,4. Tycker jag är rätt bra, men det beror väll på de stora tungrullade 18"arna att den drar så lite...hehehe
av dali
Etanol innehåller ca 40% mindre energi än bensin, det går alltså åt mer för att producera samma kraft. Dagens E85-motorer är dessutom inte optimerade för att köra på E85, de är i huvudsak anpassade för att gå på ren bensin. Har för mig jag läst att det beror på att alla avgasvärden (för typgodkännande) mäts på ren bensin.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 56
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]