Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Funk skrev:Av någon besynnerlig anledning så är Tyskland trots allt numera Volvos tredje största marknad, efter Sverige och USA. Så lite genomslag har allt Volvo även på denna marknad...

Modellflororna som de olika tillverkarna tidigare haft ser idag lite annorlunda ut än tidigare. Mercedes har t.ex varit tvungna att börja bygga bilar i segment som dom tidigare inte varit representerade i , småbilar och "vanliga" familjebilar började man med väldigt sent. Och det lär ha berott på att man ansåg att Mercedeskunder höll på att dö ut, dvs det äldre klientel man tidigare riktat sig till. Eftersom man idag i större utsträckning håller sig till ett bilmärke redan från unga år så var man tvungen att skapa instegs och familjebilar med rimlig prissättning.
Samma sak gäller i stort också BMW och Volvo. Små och relativt billiga bilar har man börjat med nyligen, samt att BMW numera också riktar sig i större utsträckning till oss mitt i familjelivet. Volvo försöker att även bygga exklusivare och sportigare bilar, och är väl en bit på väg.
Anrika Jaguar bygger numera kombibilar med dieselmotorer, vem trodde det för 10 år sedan...

Vad betyder då detta i sin helhet, jo alla behöver ha alla sorters kunder för att klara av att växa och fortsätta utvecklas på en alltmer likriktad marknad. Vi kör numera ungefär lilkadana bilar på alla de stora marknaderna världen över, och produkterna från alla tillverkare riktar sig till i stort sett samma kunder.
För att detta skall gå ihop så är produkten i sig inte hela lösningen, utan varumärket blir viktigare och viktigare. både Volvo och isynnerhet BMW har lyckats bra med det. Mercedes hade tidigare än image där varumärket signalerade framgång, eller för den stora massan i världen "fet borgare", något man idag är på väg bort i från med stor framgång.

För våran del så blir det då viktigare och viktigare att slåss för "vårt" varumärke, för det är snart den största reella skillnaden på vad vi kör...

/Thomas

PS: Mitt tips på nästa europeiska varumärke som kliver upp i premiumsegmentet är Skoda, skratta nu och kolla om 10 år...
Jag ser det som helt otänkbart att Skoda blir ett premiummärke, däremot kan det bli i klass med Volkswagen och Toyota.
PH
Användarvisningsbild
av camaro69
Funk skrev:PS: Mitt tips på nästa europeiska varumärke som kliver upp i premiumsegmentet är Skoda, skratta nu och kolla om 10 år...
:lol: :lol: :lol:

Det finns dom som tror på tomten också. :wink:

:lol: :lol: :lol:
av Steff 99
Självklart så är även amerikanska Volvoforum ganska enögda , men träffar man bilfolk i Califonien så var en av orsakerna att man satte in V8:an i XC90 att den upplevdes undermotoriserad av folk i allmänhet i USA och försäljnings siffrorna var på väg att sjunka, Jag har varit Californien under långa perioder så jag behöver inte referera till kompisar eller att jag läst , jag har träffat de som köper bilarna.
Jag vill bara poängtera att jag är väldigt mycket Volvoit , men jag kan också kritiskt granska Volvo trots detta, har också haft Volvo i över 25 år och har fortfarande Volvobilar i familjen.
Jag skulle bli väldigt och är orolig utöver den amerikanisering som sker av varumärket, samt följderna av en minskad försäljning och den påverkan som detta för med sig på bl.a underleverantörer i Sverige..därför måste Volvo lyckas att ta större marknadandel utanför Sverige
MEN, Volvocar är inte Svenskt längre , det är amerikanskt , med amerikansk ledning som beslutar om varumärkets framtid o inrikting.

När man jämför XC90 med Rolls även om det är prestandamässigt är man nog lite onyanserad i sin jämförelse, eller var detta för att Rolls ägs av BMW.

Vad som ändå är intressant är att Volvo o BMW var ganska lika som tillverkare i början av -90-talet, BMW lyckades att skapa en enorm efterfrågan på sin 3-serie som nu står för en stor del av försäljningsframgången.
Ser man bara till den engelska marknaden så säljer 3 -serien fler bilar än Ford Mondeo.
Varför lyckas inte Volvo att öka och skapa ett sug efter sina mellanklassare, beror detta på att man inte har någon "top of the line" i sitt modell utbud som man som kund vill profilera sig med.
Man fokuserar på säkerhet, men har svårt att finna sportigheten, bevisligen säljer kvalitetkänsla, status o sportighet bättre, se på BMW trots sina 4 stjärnor i Encap.
Vi får väl se om BMW lärt sig när F10 (ersättaren till 5-seien)kommer -09 om den inte får 5 stjänor.
av perhall
Steff 99 skrev:Ser man bara till den engelska marknaden så säljer 3 -serien fler bilar än Ford Mondeo.
Rätta mig om jag har fel, men är inte BMW 3-serie Europas mest sålda bil i mellanklassen? Det var visst 2005, 2006 hade Passat gått förbi men ändå:
http://www.aff.aland.fi/europatopp_06.htm
Mondeo är inte ens med.
PH
Användarvisningsbild
av Nexus
perhall skrev:
Funk skrev:Av någon besynnerlig anledning så är Tyskland trots allt numera Volvos tredje största marknad, efter Sverige och USA. Så lite genomslag har allt Volvo även på denna marknad...

Modellflororna som de olika tillverkarna tidigare haft ser idag lite annorlunda ut än tidigare. Mercedes har t.ex varit tvungna att börja bygga bilar i segment som dom tidigare inte varit representerade i , småbilar och "vanliga" familjebilar började man med väldigt sent. Och det lär ha berott på att man ansåg att Mercedeskunder höll på att dö ut, dvs det äldre klientel man tidigare riktat sig till. Eftersom man idag i större utsträckning håller sig till ett bilmärke redan från unga år så var man tvungen att skapa instegs och familjebilar med rimlig prissättning.
Samma sak gäller i stort också BMW och Volvo. Små och relativt billiga bilar har man börjat med nyligen, samt att BMW numera också riktar sig i större utsträckning till oss mitt i familjelivet. Volvo försöker att även bygga exklusivare och sportigare bilar, och är väl en bit på väg.
Anrika Jaguar bygger numera kombibilar med dieselmotorer, vem trodde det för 10 år sedan...

Vad betyder då detta i sin helhet, jo alla behöver ha alla sorters kunder för att klara av att växa och fortsätta utvecklas på en alltmer likriktad marknad. Vi kör numera ungefär lilkadana bilar på alla de stora marknaderna världen över, och produkterna från alla tillverkare riktar sig till i stort sett samma kunder.
För att detta skall gå ihop så är produkten i sig inte hela lösningen, utan varumärket blir viktigare och viktigare. både Volvo och isynnerhet BMW har lyckats bra med det. Mercedes hade tidigare än image där varumärket signalerade framgång, eller för den stora massan i världen "fet borgare", något man idag är på väg bort i från med stor framgång.

För våran del så blir det då viktigare och viktigare att slåss för "vårt" varumärke, för det är snart den största reella skillnaden på vad vi kör...

/Thomas

PS: Mitt tips på nästa europeiska varumärke som kliver upp i premiumsegmentet är Skoda, skratta nu och kolla om 10 år...
Jag ser det som helt otänkbart att Skoda blir ett premiummärke, däremot kan det bli i klass med Volkswagen och Toyota.
PH
Toyota är snart världens största biltillverkare. Jämföra de med volkswagen är ju som att svära i kyrkan. ja skratta ni men japanerna äger snart hela bilmarknaden ink pizza bmw som blir i klass med skoda hahahaha
Användarvisningsbild
av Funk
Det finns dom som tror på tomten också.
Jag hade nog hoppats på en mer nyanserad åsikt.
Och Lexus är en Toyota....

VAG har redan tagit Skoda från ett skämt till ett ganska starkt varumärke på mindre än 10 år, ge dem 10 till och garva sen. Jag bjuder på garvet så länge...
Jag tror nog att VAG-koncernens olika varumärken tyder på en viss genomtänkt strategi. För dem som inte riktigt vet vilka som ingår radar jag upp dem här:

VW
Audi
Skoda
Seat
Lamborghini
Bentley
Bugatti

/Thomas
av Steff 99
Och en av storägarna till VAG är Porsche.....ganska spännande
Användarvisningsbild
av Funk
Ja, och VW äger väl ca. 20% av Scania också om jag inte minns fel...

Hittade denna länk om Skoda som kanske överraskar en smula:
http://www.skoda.co.uk/skoda3g/content/ ... ustry.aspx
Den säger förvisso inte allt, men ger kanske en fingervisning om vart man är på väg. Och JD Powers undersökningar är något som man i branschen garanterat tar på allvar.

/Thomas
av perhall
Funk skrev:
Det finns dom som tror på tomten också.
Jag hade nog hoppats på en mer nyanserad åsikt.
Och Lexus är en Toyota....

VAG har redan tagit Skoda från ett skämt till ett ganska starkt varumärke på mindre än 10 år, ge dem 10 till och garva sen. Jag bjuder på garvet så länge...
Jag tror nog att VAG-koncernens olika varumärken tyder på en viss genomtänkt strategi. För dem som inte riktigt vet vilka som ingår radar jag upp dem här:

VW
Audi
Skoda
Seat
Lamborghini
Bentley
Bugatti

/Thomas
Nu tycker jag du börjar blanda ihop korten.

Lexus är inte en Toyota, i alla fall inte mer än Audi eller VOlkswagen är en Skoda.

Flertalet biltillverkare har en produktportfölj:
FOrd har t ex Ford, VOlvo, Jaguar och Aston Martin
GM har Saab, Chevrolet, Cadillac, Opel och Vauxhall (=Opel)
VW har Skoda, Audi, Porsche, VW, Seat, Lamborghini och Bugatti

Tanken med en portfölj är att hitta synergier och stordriftsfördelar och sedan positionera de olika märkena olika.

Skoda har lyft sig från lågprisbiltill volymbil, men någon premiumbil kommer det inte att bli. Det är inte i enlighet med VW-koncernens strategi, lika lite som Chevrolet kommer att bli GM:s premiumbil.

PH
Användarvisningsbild
av Funk
Lexus är inte en Toyota, i alla fall inte mer än Audi eller VOlkswagen är en Skoda.
Om jag inte minns fel så skapades Lexus till 100% av Toyota för att varumärket Toyota troligen inte skulle slå på lyxbilsmarknaden i USA, så IMO är det en Toyota. Audi och Skoda å' andra sidan är samarbeten/köp av befintliga varumärken. Var man drar gränsen är ju en smaksak, jag tycker personligen att gränsen mellan VW-Audi-Skoda ibland är lite luddig och tycker att man konkurrerar med sig själva ibland..
Skoda har lyft sig från lågprisbiltill volymbil, men någon premiumbil kommer det inte att bli. Det är inte i enlighet med VW-koncernens strategi, lika lite som Chevrolet kommer att bli GM:s premiumbil.
VAG chefer har uttalat precis den strategin, att ta Skoda ganska högt på skalan..

/Thomas
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

..Lite irriterande dock att det inte är tom[…]

Backspeglar ändrar inställning

Eftersom det är höger ibland och vä[…]

"Sentry mode" kamera?