- sön 19 aug 2007, 17:31
PH
Funk skrev:Av någon besynnerlig anledning så är Tyskland trots allt numera Volvos tredje största marknad, efter Sverige och USA. Så lite genomslag har allt Volvo även på denna marknad...Jag ser det som helt otänkbart att Skoda blir ett premiummärke, däremot kan det bli i klass med Volkswagen och Toyota.
Modellflororna som de olika tillverkarna tidigare haft ser idag lite annorlunda ut än tidigare. Mercedes har t.ex varit tvungna att börja bygga bilar i segment som dom tidigare inte varit representerade i , småbilar och "vanliga" familjebilar började man med väldigt sent. Och det lär ha berott på att man ansåg att Mercedeskunder höll på att dö ut, dvs det äldre klientel man tidigare riktat sig till. Eftersom man idag i större utsträckning håller sig till ett bilmärke redan från unga år så var man tvungen att skapa instegs och familjebilar med rimlig prissättning.
Samma sak gäller i stort också BMW och Volvo. Små och relativt billiga bilar har man börjat med nyligen, samt att BMW numera också riktar sig i större utsträckning till oss mitt i familjelivet. Volvo försöker att även bygga exklusivare och sportigare bilar, och är väl en bit på väg.
Anrika Jaguar bygger numera kombibilar med dieselmotorer, vem trodde det för 10 år sedan...
Vad betyder då detta i sin helhet, jo alla behöver ha alla sorters kunder för att klara av att växa och fortsätta utvecklas på en alltmer likriktad marknad. Vi kör numera ungefär lilkadana bilar på alla de stora marknaderna världen över, och produkterna från alla tillverkare riktar sig till i stort sett samma kunder.
För att detta skall gå ihop så är produkten i sig inte hela lösningen, utan varumärket blir viktigare och viktigare. både Volvo och isynnerhet BMW har lyckats bra med det. Mercedes hade tidigare än image där varumärket signalerade framgång, eller för den stora massan i världen "fet borgare", något man idag är på väg bort i från med stor framgång.
För våran del så blir det då viktigare och viktigare att slåss för "vårt" varumärke, för det är snart den största reella skillnaden på vad vi kör...
/Thomas
PS: Mitt tips på nästa europeiska varumärke som kliver upp i premiumsegmentet är Skoda, skratta nu och kolla om 10 år...
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24