Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bara en 530 men jag har inte en chans att hänga på vare sig i acc, toppfart eller väghållning. M-paketet med andra dämpare, fjädrar och krängningshämmare gör att BMWn ligger ännu mera klistrad på vägen och får bra mycket snabbare styrrespons.

Volvon har en helt annan karaktär, man talar om för bilen ungefär i vilken riktning och hastighet man vill färdas, och så gungar man iväg åt det hållet efter en liten stund.

Samma sak om man ligger 150-160, då säger volvon, jo visst fixar jag det, men ska vi inte sakta ned snart, BNWn säger, äntligen, kan du inte öka 50 km/h till, det är det jag är byggd för.
av oldtimersmc
Snabba bilar har inte automat.
Användarvisningsbild
av StringerBell
oldtimersmc skrev:Snabba bilar har inte automat.
Nej, de har växelpaddlar. Med kopplingpedal slår man inga rekord.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Växlingspaddlar på min BiFuel Geartronic slår inte heller några rekord ;) Dock gör min manuella låda på andra bilen det :D
av Mwi
oldtimersmc skrev:Snabba bilar har inte automat.
Nja det stämmer inte riktigt

Det är mer, riktiga bilar tankar inte diesel :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Samma sak om man ligger 150-160, då säger volvon, jo visst fixar jag det, men ska vi inte sakta ned snart, BNWn säger, äntligen, kan du inte öka 50 km/h till, det är det jag är byggd för.
Nu har dom XC70 D5 jag kört fort med iofsig "sportchassi" men kan inte hålla med dig. 200 går hur stadigt som helst! BMW tycker jag överlag är mer nervösa i höga hastigheter.
Användarvisningsbild
av EjS
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Samma sak om man ligger 150-160, då säger volvon, jo visst fixar jag det, men ska vi inte sakta ned snart, BNWn säger, äntligen, kan du inte öka 50 km/h till, det är det jag är byggd för.
Nu har dom XC70 D5 jag kört fort med iofsig "sportchassi" men kan inte hålla med dig. 200 går hur stadigt som helst! BMW tycker jag överlag är mer nervösa i höga hastigheter.
Läste präcis ett test av 435i och den var nervös i höga hastigheter. Inget som störde men merca och Lexus nämndes som bättre autobahnlok.

Men det är väl inte konstigt. Alla som kört Peugeot 306 GTi vet att svängegenskaper och stabilitet inte går hand i hand ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
"Nervösa" är ju för att vrider man på ratten så svänger bilen blixtsnabbt på en millisekund åt det håll man vrider ratten, både på Supran och BMWn, Skulle en XC gira lika kvickt och mycket så skulle ju XCn välta med sin höga tyngdpunk.

XCn går ju rakt fram som du säger och svänger inte gärna i den farten, det känns ju stadig som du säger. Men motor o drivlina känns ju som man pressar dem till sitt yttersta i 200.

Vad ni än säger kan jag inte känna att en XC70 diesel är rätt bil att tex piska runt Ringen även med sportchassie....... Det är en komfortabel familje-fraktare för mig.

En sänkt 530 med M-chassie eller Supran trivs bra mycket bättre där än XC70n.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Draco-fälgen var standard på 744 GLT 16[…]

Gigantiska utvecklingskostnader för elbilarna[…]

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]