Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gillade inte heller MY13-spaken först, alltså den med indikering i spaken. Men eftersom jag inte tyckte MY14-versionen (belyst "karta" över lägena) med en sportlägesmarkering inte var något att ha på min bil som inte har sportläge bytte jag till en MY13-spak. Nu i efterhand tycker jag den är mycket snyggare, kontra hur plottrig jag tyckte den var från början.

Det skönaste med MY13-spakarna och nyare är den skönare feedbacken i spaken. Den gamla med läderknopp kändes plastig och förlegad.
apersson850 skrev:Jag inser att jag tycks tillhöra en minoritet. Undrar om det är bra eller dåligt? Men jag tycker den tidigare växelspaken, utan lyse i knoppen, är elegantare. Känner inget behov av att byta.
Haft båda, ångrar inte en sekund att jag valde den exklusiva och belysta rariteten som gör sitt till att få bort 70-tals känslan i den tråkiga stickan.
Mycket bättre känsla i MY13 varianten, manuella läget hamnar korrekt på rätt sida, dvs mot en och inte felaktigt från en mot passageraren. Att det finns mycket få av dessa i omlopp gör inte saken sämre för dom som tagit steget till mysbelysningsvarianten.
Sen är ju känslan i manuella läget helt annorlunda med den nyare, känns mera distinkt med olika motstånd beroende på upp eller nerväxlingar.
Bild
vs. Detta är ju ändå bara den spartanska varianten dessutom utan mysbelysningen. Inte ens ljus inredning/träpaneler är ursäkt i mina ögon att undvika bytet. Nya passar stora som små händer betydligt bättre. Nya passar ju XC-färgtemat som hand i handsken dessutom med sitt silverinlägg i knoppen och damask är trevligare än tråkig jalusivariant.
Bild
Äh, vadå, det känns ju bara som retrofeeling från när jag lärde mig köra bil. :) Dieselknatter under huven (fast då var det sexcylindrigt och lät under golvet) och växelläge längst bort mot passagerarsidan och bakåt (fast då var det backen man la i). Jag kan ju inbilla mig att jag är elva år igen. :D
Ni som har gamla spaken, hur omfamnar ni den? Tar ni den från sidan eller uppifrån?

På något vis tycker jag att flyttningen mellan de olika växellägena går onödigt tungt. Körde en Golf med någon slags automat där spaken var märkt med DSG. Den spaken gick lätt och fint.
Jag är i alla fall nöjd automat ägare. I värsta fall har ja två plattor bakom ratten om jag får för mig att växla själv.
apersson850 skrev:Jo, det är den från årsmodell 2013 som jag närmast jämför med i skallen. Har inte tittat så noga på de senare. Men den från 2013 förde tankarna till något från Josty Kit, om någon minns den firman.
På knoppen från MY -13, den med indikering, ligger en genomskinlig plastskiva på toppen och resten ligger ett litet stycke under den skivan. Det ger ett lite billigt intryck i mina ögon. På knoppen från MY -14 och framåt ser det däremot ut som det skall.
Perra83 skrev:I värsta fall har ja två plattor bakom ratten om jag får för mig att växla själv.
Tycker nog det är en bra idé att ha paddlarna när det blir så mycket som åtta växlar att hålla reda på. Det lär ju bli rätt mycket växlande när man vill ha motorbroms i nedförsbackarna vid bergskörning och kanske ska ner från åttan till trean.

Så paddlarna var ett definitivt krav när jag letade efter en bättre beg. V70 D4 med den åttastegade automaten. Går visserligen att eftermontera men det är ju bättre om det sitter där från början. Enda nackdelen jag märkt är att man ibland av misstag kan växla med knäna. Har hittills bara hänt en gång, i en rondell där jag plötsligt märkte att bilen varvade som sjutton. Tog en stund innan jag fattade varför. ;-)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 26
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]