Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:Finns ju inget oljebyte på denna låda utöver taxi/specialfordon nu så varför införa det när det räcker med att tulla på gränsen för oljeslitaget? Tillåter du tex dubbla slitaget så blir det ju andra siffror men fortfarande är lådan inte specad för mer än 440-450nm då det är med en specifik nivå av oljeslitage.
Lite justering av parameter för oljan, lite momentbegränsning i mjukvara så håller det, gäller dock att veta hur man skall göra och var man skall lägga sig.
Exakt, men vi säger ju samma sak, även Polestartrim kommer ju att förkorta livslängden till viss del. Men genom att tex lägga in ett oljebyta skulle man ju kunna motverka detta. Men det skulle säkert få kunderna att dra öronen åt sig vad gäller att köpa Polestar.
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Finns ju inget oljebyte på denna låda utöver taxi/specialfordon nu så varför införa det när det räcker med att tulla på gränsen för oljeslitaget? Tillåter du tex dubbla slitaget så blir det ju andra siffror men fortfarande är lådan inte specad för mer än 440-450nm då det är med en specifik nivå av oljeslitage.
Lite justering av parameter för oljan, lite momentbegränsning i mjukvara så håller det, gäller dock att veta hur man skall göra och var man skall lägga sig.
Exakt, men vi säger ju samma sak, även Polestartrim kommer ju att förkorta livslängden till viss del. Men genom att tex lägga in ett oljebyta skulle man ju kunna motverka detta. Men det skulle säkert få kunderna att dra öronen åt sig vad gäller att köpa Polestar.
Har ingen bättre förklaring än denna.
Dock så är det ju så att undviker man att utnyttja det extra momentet antigen genom begränsning i mjukvara eller genom gaspedalen så är det ingen skillnad då man ligger inom specen för lådans kapacitet utan oljebyte under bilens livslängd.
Sen är det ju miljötjosan på verkstäder som hindrar att man har oljebyten/spolning på schemat för normalbilisten då det är större mängd olja som går åt= sämre milöklassning eller liknade även om vettiga bilägare struntar i det och gör spolning olja för egen ekonomis skull då det lönar sig i längden att ta väl hand om saker.
Användarvisningsbild
av hollan
Jag vet inte vad Volvo anser som en livslängd men därimot har jag fått reda på att enl Renault så är en bils livslängd 16000mil eller 7år så allt över de e rena turen haha
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev:Dock så är det ju så att undviker man att utnyttja det extra momentet antigen genom begränsning i mjukvara eller genom gaspedalen så är det ingen skillnad då man ligger inom specen för lådans kapacitet utan oljebyte under bilens livslängd.
Självklart, om man tex mappar om motorn till 470 Nm som polestar gör och sedan lägger in en momentbegränsning i styrsystemet på 440 Nm så motorn aldrig utvecklar mer än 440 Nm så kommer det ju inte att slita extra på lådan.

Men då är det ju ganska löjligt att säga att man har trimmat motorn till 470 Nm samtidigt som man har spärrat den på 440 Nm

Det vore ju skillnad om man tex sade att lådan var specad för max 400 Nm på 1;an och tex 500 Nm på 6:an och man hade olika begränsning på varje växel.
av Maximuspro
När jag bänkade polestar så gav ju de mer än de utfäst. Gällde i alla fall 2,5 ft. Jag har en gammal tråd om detta. Så undrar hur allt hänger ihop?
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Dock så är det ju så att undviker man att utnyttja det extra momentet antigen genom begränsning i mjukvara eller genom gaspedalen så är det ingen skillnad då man ligger inom specen för lådans kapacitet utan oljebyte under bilens livslängd.
Självklart, om man tex mappar om motorn till 470 Nm som polestar gör och sedan lägger in en momentbegränsning i styrsystemet på 440 Nm så motorn aldrig utvecklar mer än 440 Nm så kommer det ju inte att slita extra på lådan.

Men då är det ju ganska löjligt att säga att man har trimmat motorn till 470 Nm samtidigt som man har spärrat den på 440 Nm

Det vore ju skillnad om man tex sade att lådan var specad för max 400 Nm på 1;an och tex 500 Nm på 6:an och man hade olika begränsning på varje växel.
Helt rätt, men bevisligen(RICA/BSR mfl) så säljer hög effekt/vridmoment bättre än sunt förnuft/mera än moderat höjning gör som i slutändan kan vara mer användbar.
Ser det som skrytfaktor som säljer idag mer än nåt annat, helst i kombo med för stora 20", råsänkt så den släpar i backen, stenhård fjädring för att inte slå igenom och potentiell blöjracer som fastnar vid normala trafikbubblor likt en känd BMW med snorunge bakom ratten och hindrar trafiken i övrigt.
av joelf
Känns som många här inne har gått på marknadsföring och säljarsnack. Visst miljöaspekter säger jag inget om.

#xc70 2010-2014 verkar inte vara överrepresenterade bland lådhaverier, snarare tvärtom. Då går många hårt på transmissionen dvs med husvagnar och hästtransporter mm. Jag har svårt att tro att jag då ska knäcka låda med några kickdowns med effekt och höga varv.

#skulle inte tro att polestar har lagt sig på några enstaka tusendelar under marginalen och de sista nm som bsr mfl plockar skulle få lådan att plötsligt explodera. Skulle tro att polestars effekter mer bestäms av marknadssidan. Min d4 får bara 215 hk vid polestar medans en D5 får mer trots samma hårdvara.

# vi är nog några här som hängde på tpc förr.i tiden, och har spenderat många timmar med att trimma volvobilar och VET att M90 låda tål BETYDLIGT mer än original ca 250nm? Men kan också pajas med original effekten, när man missar trean några gånger. Så i slutändan är det nog inte skillnaden i nm mellan trimmen som avgörs, utan användningen! många timmar med hög temp i lådan är döden för alla automatlådor. Så ligger man och drar husvagn i uppförsbackar på högsta växeln dagarna i ända, så ska man kanske inte använda all kraft hela tiden. Kör man som jag tom bil 90% och bara vill ha lite extra mos vid någon omkörning. Så är nog lådhaverier uteslutet.

Och ja garantin kommer nog bli problematiskt vid haveri, men risken är nog minimal.

Polestar till min d4 ger som sagt bara 215 medans autotech ger 245hk. Det avgör för mig.
Användarvisningsbild
av ER
joelf skrev:Känns som många här inne har gått på marknadsföring och säljarsnack.
Exakt.
joelf skrev:Polestar till min d4 ger som sagt bara 215 medans autotech ger 245hk. Det avgör för mig.
Där var en som föll för det.
Förvänta dig böter för olaglig bil, problem att försäkra osv pga ocertifierad effekt som alltid går att se.
av joelf
ER skrev:
joelf skrev:Polestar till min d4 ger som sagt bara 215 medans autotech ger 245hk. Det avgör för mig.
Där var en som föll för det.
Förvänta dig böter för olaglig bil, problem att försäkra osv pga ocertifierad effekt som alltid går att se.
Ledsen att behöva göra dig besviken, men alla mil i mina trimmade ombyggda volvobilar, jeepar och Subaru så har aldrig polisen stått med rullande landsväg vid sidan av vägen för att mäta effekten och bötfälla mig, inte heller har försäkringsbolagen brytt sig att avläsa hurvida motorn är mappad när jag har varit inblandad i kollisioner. Och den dagen bilprovningen klarar av att upptäcka mer än en felkod på airbagen så är jag beredd att stå mitt kast och betala 1500 eller motsvarande för att jag är så rebellisk och trimmar min "brutala" volvo.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97