Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

GustavE skrev:Är det ingen annan som har problem med passformen för kombidelens vänstra solskydd?

Mitt tar i rutantennens anslutning. Ligger på ganska hårt. Dels är man orolig att antennen ska börja glappa. Dels när bilen stod i solskenet så såg toningen i den rutan lite slapp och skrynklig ut.
Jo jag...
Ska köra in och visa det en dag tänkte jag..
Lite reflektioner från en månads användande. Jag hade problem med att skyddet bak ramlade loss var och varannan gång när jag stängde luckan.
Jag hade satt clipsen enligt instruktionen. Ikväll flyttade jag clipsen så två sitter i mitten,ett uppe ett nere. Samt de två andra nere en bit upp från hörnen. Resultat-perfekt. Jag klagade tidigare på dålig passform bak men nu blev det kanon :-)-) .
roadside skrev:Lite reflektioner från en månads användande. Jag hade problem med att skyddet bak ramlade loss var och varannan gång när jag stängde luckan.
Jag hade satt clipsen enligt instruktionen. Ikväll flyttade jag clipsen så två sitter i mitten,ett uppe ett nere. Samt de två andra nere en bit upp från hörnen. Resultat-perfekt. Jag klagade tidigare på dålig passform bak men nu blev det kanon :-)-) .
Hej.

Nu har jag också kört med mina ett tag och upptäckt samma sak att solskyddet lossnar från clipsen när man stänger stänger bagageluckan...
såg det som först nu när jag titta lite närmre på det.
Ibörjan så fick man trycka ganska hårt för att få dit skyddet i clipsen men nu känns det som att själva tyget/kanten på skyddet har blivit mjukare så det tar inte fast lika bra i clipset längre.

Förstår inte exakt hur du satt clipsen kan du fixa bild eller göra en skiss ? :)
vore ju jätte bra om man kunde flytta clipsen för att få bättre fastsättning.

Läste att nån hade borrat lite hål och satt fast med buntband men är inte så sugen på att börja borra i panelen på bilen.
det bästa hade ju varit om man kunde sätta dit flera clips, typ 12 st runt hela rutan istället för 4st.

Men dessa gick väl inte att köpa löst ?

I värsta fall får man väl borra små hål men känns ju inget roligt.
är det ingen annan som har problem med detta ?
Varför inte bara lossa panelen i luckan och sätta buntband, krokar eller andra sorters "clipsankare" under och låt sticka fram? Små klisterplattor för buntbandsfäste eller liknande kan ju också användas under panelen vid behov.

Ingen som har testat att skriva ut fler clips i sin 3d-skrivare?
@Pnjk Jo det går att köpa fler clips. Det finns iaf hos det företaget i UK som jag beställt från och länkat till tidigare i tråden. Vill minnas att det var 12-pack.
Micce1980 skrev:@Pnjk Jo det går att köpa fler clips. Det finns iaf hos det företaget i UK som jag beställt från och länkat till tidigare i tråden. Vill minnas att det var 12-pack.
Men var inte det bara clipsen för solskydden till dörrarna ?

Edit är ju bara för V50. Clipsen till V70 ser inte likadana ut...
Nu när jag kollar på Volvos sida på solskydden så finns det olika modeller av både clips och monteringsanvisningar.
Dem andra clipsen som jag hittade verkade vara bättre, plus att det är 9st clips till lastutrymmet istället för 8st.

Kolla länken

http://accessories.volvocars.com/Access ... .D/Details

Sök på "solskydd" i sökfältet på tillbehör då får ni upp en variant.

sen om ni ändrar där uppe till monteringsanvisningar och söker på "Solgardin" så kommer ni få upp 2st olika monteringsanvisningar att välja på.
och då är det andra clips i den ena.

Jag börjar fundera på om jag har monterat dem i dörrarna fel då jag aldrig hissade ner mina rutor.
konstigt att dem har olika monteringsanvisningar på samma grej.
Senast redigerad av 2 Pnjk, redigerad totalt 0 gång.
Kan nån lägga upp bilder på vilka clips ni som monterat har använt er av.
Frågan är om själva solskydden också är uppdaterade med bättre passform.
Sånafall blir jag lite sne att man fick den första varianten när man beställde.

Jag fick dessa solskydd:
Artnr : VO 31399212 Lastutrymme
Artnr : VO 31399211 Dörrar

Mina clips ser ut såhär :

Bild

Dessa ser ju bättre ut :

Bild
Vart tog alla vägen som monterat solskydd ??? :D

Har iallafall tagit reda på lite mer nu.
Dem på volvo beställde hem fler clips åt mig för att se om det går att få fast dem bättre om man har fler antal.
Så dessa går att köpa löst.
Och när jag hämta dem idag så var det clips av den modellen som den nedersta bilden visar.
Så känns som att dessa kommer sitta bättre.

Har dock inte monterat dem än så jag återkommer om passform.
Pris kan jag inte svara på då jag fick 2st små påsar med clips för bagage samt dörrar.
Fick min bil igår och har nu monterat solgardinerna.

Solskyddet fyller sin funktion med att skydda ungarna från sol i baksätet.

De ger även bilen den lite snyggare (?) tonade utseendet på drygt en meters håll.

Gardinerna andas kvalitet men passformen och kunde ha varit bättre och clipsen känns undermåliga.

Gardinerna är lätta att montera men bruksanvisningen kunde vara mer detaljrik då jag nu inte är HELT säker på att jag monterat dem rätt.

Gossarna hade önskat att det fanns rullgardinsfunktion på bakre passagerarplats så att de kunde veva ned rutorna och sträcka ut handen eller vad de nu gör där bak.

Känns inte helt säkert att veva ned rutorna under färd.

För mig är gardinerna perfekta då jag ville ha ett flexibelt solskydd til ett överkomligt pris (1.787kr inklusive påskrabatt och stänkskydd runt om XC70).

Kan ordna foton imorgon om intresse finns.

Övrigt: Enormt nöjd med nya bilen trots tveksamheter kring D4-motorn och XC70:s påstådda gungighet.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]