MartinS skrev:Jag skulle vilja säga 0/100 till 50/50 vad det gäller driv men om allt moment går till bakaxeln om det helt saknas friktion fram blir det ju i princip 0/100.
Detta lär va samma för i princip alla versioner med haldexkoppling antar jag!?
Men jag som vanligt ha helt fel 
/Martin
Jag förmodar att du menar 100/0 = 100%fram. Jag tror dock inte det är så, åtminstone inte gällande gen4. Åtminstone VW ligger då minst med 90/10 i utgångsläget, alltså alltid lite drift på bakhjulen. Det är ju detta som gör möjligheten att dra igång ett tungt släp utan för mycket framhjulsspinn. Som jag uppfattar gen5 så ska det vara 100/0 normalt, för att spara energi, för att sen låta en elmotor bygga upp oljetryck och driva igång bakhjulen vid behov, vilket då orsakar en viss fördröjning. Men detta verkar det ju vara många olika uppfattningar om och det skulle vara intressant att veta hur det verkligen är. Skriver de nu att V40 AWD nu ligger med 80/20 verkar det ju ännu konstigare, antingen har de gjort en specialare till V40 eller så beror det på att det kom från Aftonbladets biltestare, jag menar de har ju haft fel förr. :)