Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan någon förklara med vilken fördelning ver 5 jobbar egentligen? I nya Aftonbladet där de testar V40 T5AWD skriver de att 80/20 är utgångsläget för att sen kunna skifta till max 100 bak. Jag blir verkligen inte klok på detta. Min tro var att min bil var i princip framhjulsdriven i normalfallet, åtminstone känns det ju så. Sen att V60D4AWd är en riktig svansviftare om man pressar den stämmer ju i så fall i fallet med 100 bak. Så kan det verkligen också kännas. Jag tycker snarast att det är lurigt. Snackas mycket torsen i tråden,en sak är ju säker, stabilare och mer förutsägbart är det, t.ex. snabb passage av moddsträngen. Understyrt var det dock i äldre Audis torsenversioner samt att de nya Allroadmodellerna verkar vara nervösa i vissa väglag. Fortfarande efter över 1000mil vet jag dock inte riktigt vad det är som gäller med Volvon, är den bara framhjulsdriven, eller? 90km/h =25m/s vilket är den tid jag fått veta att systemet behöver på sig för att dra igång bakhjulen. Då är snömodden förhoppningsvis snart passerad. Dock måste jag säga att jag uppfattar den väldigt stabil i högfart på dåligt underlag rakt fram, men det retar mig att jag har riktig koll på läget.
Jag skulle vilja säga 0/100 till 50/50 vad det gäller driv men om allt moment går till bakaxeln om det helt saknas friktion fram blir det ju i princip 0/100.

Detta lär va samma för i princip alla versioner med haldexkoppling antar jag!?

Men jag som vanligt ha helt fel :-)

/Martin
joelf skrev:Ni som har plågat lite gen5. Hur tycker ni den är i förhållande till gen2? Slänger in en film där jag provocerar min 2003 = gen2. Observera att det på ett ställe mot slutet släpper bakvagnen på andra sidan kameran därför framstår den som långsam. Vid 0:14 ser man bra hur gen2 jobbar.

I vilket läge hade du DSTC?
MartinS skrev:Jag skulle vilja säga 0/100 till 50/50 vad det gäller driv men om allt moment går till bakaxeln om det helt saknas friktion fram blir det ju i princip 0/100.

/Martin
Jag förmodar att du menar 100/0 = 100%fram. Jag tror dock inte det är så, åtminstone inte gällande gen4. Åtminstone VW ligger då minst med 90/10 i utgångsläget, alltså alltid lite drift på bakhjulen. Det är ju detta som gör möjligheten att dra igång ett tungt släp utan för mycket framhjulsspinn. Som jag uppfattar gen5 så ska det vara 100/0 normalt, för att spara energi, för att sen låta en elmotor bygga upp oljetryck och driva igång bakhjulen vid behov, vilket då orsakar en viss fördröjning. Men detta verkar det ju vara många olika uppfattningar om och det skulle vara intressant att veta hur det verkligen är. Skriver de nu att V40 AWD nu ligger med 80/20 verkar det ju ännu konstigare, antingen har de gjort en specialare till V40 eller så beror det på att det kom från Aftonbladets biltestare, jag menar de har ju haft fel förr. :)
2013xc70 skrev:Er det noen her som har 2013 awd og som opplever problemer med awd som får noen respons når dere klager på det hos volvo? Volvo b20 har svart på dette før, men dere andre?
Jeg svarer meg selv! Jeg snakket med service folk hos min forhandler, og det er bare jeg som klager på haldex gen 5. De har ikke hatt andre klager på den spinner lett foran når det er glatt. Det betyr vel at volvo får svært få signaler på dette og at de da ikke prøver og forbedre haldex 5. Og når de i tillegg vinner vinter testen i aftonbladet på grunn av best egenskaper på vintervei så slapper de nok godt av. :-O)
2013xc70 skrev:
2013xc70 skrev:Er det noen her som har 2013 awd og som opplever problemer med awd som får noen respons når dere klager på det hos volvo? Volvo b20 har svart på dette før, men dere andre?
Jeg svarer meg selv! Jeg snakket med service folk hos min forhandler, og det er bare jeg som klager på haldex gen 5. De har ikke hatt andre klager på den spinner lett foran når det er glatt. Det betyr vel at volvo får svært få signaler på dette og at de da ikke prøver og forbedre haldex 5. Og når de i tillegg vinner vinter testen i aftonbladet på grunn av best egenskaper på vintervei så slapper de nok godt av. :-O)
Haha, då har du det likadant som jag, får man ett konstigt problem av något slag så är det är alltid bara jag som har haft just det felet när man frågar verkstan(oavsett märke) :D
Mabuse skrev:
joelf skrev:Ni som har plågat lite gen5. Hur tycker ni den är i förhållande till gen2? Slänger in en film där jag provocerar min 2003 = gen2. Observera att det på ett ställe mot slutet släpper bakvagnen på andra sidan kameran därför framstår den som långsam. Vid 0:14 ser man bra hur gen2 jobbar.

Har ingen DSTC på den, det var tillvall fram till 04/05. Så den saknar all form av antispinn. Bara TRACS som hjälper till att fördela kraften.
joelf skrev:
Mabuse skrev:

Har ingen DSTC på den, det var tillvall fram till 04/05. Så den saknar all form av antispinn. Bara TRACS som hjälper till att fördela kraften.
Det är väl STC ändå? Fast TRACS och STC kanske har snarlik funktion?

/Martin
Exquattro skrev:
MartinS skrev:Jag skulle vilja säga 0/100 till 50/50 vad det gäller driv men om allt moment går till bakaxeln om det helt saknas friktion fram blir det ju i princip 0/100.

/Martin
Jag förmodar att du menar 100/0 = 100%fram. Jag tror dock inte det är så, åtminstone inte gällande gen4. Åtminstone VW ligger då minst med 90/10 i utgångsläget, alltså alltid lite drift på bakhjulen. Det är ju detta som gör möjligheten att dra igång ett tungt släp utan för mycket framhjulsspinn. Som jag uppfattar gen5 så ska det vara 100/0 normalt, för att spara energi, för att sen låta en elmotor bygga upp oljetryck och driva igång bakhjulen vid behov, vilket då orsakar en viss fördröjning. Men detta verkar det ju vara många olika uppfattningar om och det skulle vara intressant att veta hur det verkligen är. Skriver de nu att V40 AWD nu ligger med 80/20 verkar det ju ännu konstigare, antingen har de gjort en specialare till V40 eller så beror det på att det kom från Aftonbladets biltestare, jag menar de har ju haft fel förr. :)
Ja, menar så klart 100/0 i första stycket. Slirar haldexkopplingen mycket? Jag har uppfattat det som att den mer eller mindre är av/på, men jag kanske är helt ute och cyklar? Är det mycket slir på den borde man ju slita ut kppplingen rätt fort och det är väl väldigt ovanligt?

/Martin
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 130
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-go[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg