Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det "duger" med en Skoda också men det skulle ändå många inte kunna tänka sig. Samma med motor vill jag påstå.

Behov har väldigt lite med bilar att göra :wink:
av perhall
Enligt bilpriser.se skiljer det faktiskt 4-5000 med/utan GPS och samma med 4C på 3-4 år gamla V70.
Skinn är värt flera tusen, däremot är Summum bara marginellt mer värt än Momentum - ORE är genomgående dyrare än Summum. Skinn ingår ju i ORE och Summum.
En enda röra...
V70 är väl en typisk sån bil man vill ha krok på, eller Passat/E-klass kombi etc. På en GOlf eller C30 spelar det nog mindre roll.
PH
Användarvisningsbild
av bem
När man blir lite äldre så börjar nog förnuftet ta mer överhand alltmer vid bilköp, i alla fall på mig, och den här bilen jag skall ha nu är första gången jag riktigt räknar över de kända kostnaderna över en 10-årsperiod (eftersom jag skall ha den så länge). De tre senaste bilarna jag haft har varit nya bilar, men nu tycker jag inte det är värt det denna gång, en 2012:a kan räcka med få mil på mätaren. När jag var yngre var det kul med bil som hade mer utrustning och starkare motor, men nu får förnuftet och ekonomin dominera på ett helt annat sätt.
Eftersom jag kört V70 bilar i väldigt många år nu (15 år, två nya V70) så vet jag vad den "kan" och V70 med lilla 1.6D DRIVe motorn orkar nog garanterat med den körstil jag har nuförtiden. Priset på en V70 2012 med Momentumpaket och ganska låg mätarställning är ganska högt det är jag medveten om, men ändå en bra bit under priset för en splitter ny MY2014 (eller MY1013 som kan finnas kvar), mervärdet med en splitterny bil är inte tillräckligt för mig idag.
Försöker se till behoven jag anser mig ha idag som en ny bil bör täcka och utrutningsnivån får spegla behovet så långt det är rimligt ekonomiskt.
Mer generella behoven för min del på en ny bil kan vara:
- Hyfsad kvalitet och som klarar vårt svenska vinterklimat i södra halvan bra utan att rosta sönder på några år (bilen skall hålla i ca 10 år, minst)
- Hög krocksäkerhet (ganska mycket trafik där jag åker dagligen och är en av de trafikfarligaste vägarna i vårt län enl statistiken och ganska mycket viltolyckor också - för en vecka sen på väg hem från jobbet rusade två älgar upp på vägen framför mig och jag fick tvärnita men klara mig och bilen som tur va)
- Bra utrymme för föraren (jag är lång och behöver bra med plats) och bekvämt säte att sitta i dag ut och dag in (Volvos säten går inte av för hackor)
- Rymligt lastutrymme (blir en del fraktande av diverse prylar ganska ofta)
- Tyst att åka i (surrig bil blir allt mer svårt att åka i nån längre sträcka för min del)
- Hyfsat bränslesnål (sett över 10 år kan det ge stor skillnad i bränslekostnad)
- Inte för många mil på mätaren (lite nybilskänsla önskas och fördröjer förhoppningsvis de oundvikliga underhållsreparationerna några år)
- Låg skatt (diesel, miljövänligare= lägre skatt)
- Hyfsad dragbil (eftersom jag har båtrailer, men DRIVe med 115 hk är inte den optimala dragbilen förstås det förstår jag)
- Utrustningpaket med innehåll mer åt det nödvändiga hållet (lullull mindre viktigt)
- Hyfsat prisvärd (dvs för mig är det en bra kvalitetsbil för rimlig peng)
- Finns märkesverkstad på orten (beroende av bilen varje dag, pendling)
- Lång garanti såsom 24 mån garanti (brukar finnas på nyare beg bil som ej har så många mil på mätaren, har haft bil som växellådan rasade på och garantin gällde fortfarande så garanti kan vara guld värt ibland)
- Parkeringsvärmare har jag drömt om länge så det är ett behov jag har (åker mycket skidor på vintern, skulle vara skönt att efter träningspass komma till en varm bil)

Jag har inte behov (av det omvända ovan och) av utrustning som:
- Helskinnklädsel (som oftast ingår i de dyraste utrustningspaketen)
- Navigator, TV, "Drivers support" utrustning, häftig inredning
- Sänkt chassi för sportig körning och liknande
- Stor motor (som i och för sig kan vara trevligt)
- Stora sportiga fälgar med lägre däck
- Taklucka,
- Elmanövrerad stol (som i och för sig kan vara praktiskt så länge det funkar)
osv

Det blir förstås delvis en efterkonstruktion med behoven ovan men faktum är att när man sätter sig ner och listar vad bilen skall klara för behov så klarar min tilltänka bil det mesta och jag kan inte komma på så jättemycket mer behov den bör täcka.
Då kan man landa på typ en V70 DRIVe 2012 Momentum, kanske.

I alla fall inbillar jag mig (tills vidare) att den kan passa mig bra. Inte så mycket talar emot att de flesta av mina viktigare behov för bilåkandet inte kan bli tillgodosedda med en sån bil. Finns naturligtvis andra fabrikat och modeller som kan passa också men har man kört Volvo och V70 i 15 år är man liksom "inkörd" på den rätt väl och eftersom en V70 funkat bra ser jag inte varför en ny V70 inte skulle kunna fortsätta funka bra.
Hade jag varit missnöjd med Volvo och V70 hade det säkert blivit nåt annat.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Du ska inte titta på V70II Limited Edition? Helt ny T4 för 259.000. http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... plate=desc

I princip en V70 Kinetic med bränslevärmare till ett riktigt vettigt pris!
Användarvisningsbild
av bem
Det var ett rätt bra pris för en splitterny V70 T4 bensinare.
Men jag gjorde en snabbkalkyl på skillnaden i skatt+bränsle under 10 år/40000 mil (med dagens priser) här
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p789417
och det blev V70 DRIVe som vann solklart, skillnaden mellan T4 och DRIVe är 60 tusen kr sett över 10 år/40000 mil.
Så jag har nog "snöat in" på en DRIVe för gott är jag rädd för. Skall ju som sagt ha den här i minst 10 år/40000 mil.
Men tack för tipset.

Skall slinka in hos Volvohandlare till veckan för en provkörning av en V70 DRIVe (el "D2" som den kallas sen 2013 årsmodell). Säkrast så man inte köper grisen i säcken vad gäller motorn.

/Bo
av perhall
Intressant! Man sparar ju en del annat också på 10 år/40 000 mil. T ex 13 servicar istf 20 servicar. 3 partikelfilterbyten (är det klart att det inte blir såna på en ny D2? Man hör olika, precis som med ventiljusteirng på 2,5FT....). Och en bil som går tystare och är mycket piggare. Sen skulle jag tro att om man bara räknar skatt+bränsle så borde det väl skilja mer än 60 000 på 40 000 mil?
T4 har knappt 1000 kr skatt, D2 drar ju officiellt 4,5 mot 6,8 med ung lika dyrt bränsle... 5,5 låter optimistiskt med T4. Jag har visserligen kört min på det några gånger men då får man köra lugnt..
PH
Användarvisningsbild
av bem
Har tyvärr noll koll på vad de olika servicearna kostar på nyare V70 idag på de som har 2000 mil resp 3000 mil serviceintervall, men huvuddelen är ju normalservice och några "storservice" (som förr får man anta) och så de dyra med kamremsbyte. DRIVe har det kortare 2000 mil serviceintervallet (vad D2 har för serviceintervall vet jag inte) och det kan vara en nackdel rent ekonomiskt men å andra sidan kanske man kan fånga upp saker och ting i tid som är "på gång" och åtgärda lite tidigare än annars.
DRIVe 115 hk 1.6D motorn från och med 2012 årsmodell har självrengörande partikelfilter (och har väl inget byte av detta alls så länge det fungerar) och man får anta D2 (2013, 2014) har det på samma sätt.
Just servicekostnaden på en DRIVe (2012) är lite av ett svart hål för mig. Men det kan knappast bli dyrare än på min nuvarande V70 (170 hk) 2001:a - den har ju servats nu under 40000 mil (var inne på 20:e servicen för nån vecka sen... som blir den sista i min ägo).
Det vore intressant om nån kunde uppskatta servicekostnaderna på en DRIVe mot en T4. Kan vara fler som är intresserade av det.
Sen är väl allmänna trenden bort från bensindrivna bilar vad det verkar, i alla fall på V70 - såg häromdagen att vid nybilförsäljningen på V70 under jan-aug 2013 var andelen dieslar 86,4% (av totalt 10173 st V70 sålda under den perioden i Sverige). Källa Bil Sweden. Trodde själv inte andelen nya V70 dieslar var så hög.

När jag räkna på skatt+bränslekostnaderna så tog jag uppgifterna skatt och bränsleförbrukning(landsväg) från en V70 DRIVe 2012 och en T4 2012 från https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx på två sådana bilars regnr och plussade sen ihop vad det blev för resp bil. Skillnaden blev 60 tusen på 10 år och 40000 mil. Att det sällan går att köra så snålt som anges för landsvägskörning är en annan femma, det viktiga är att jämföra samma uppgifter.

/Bo
av perhall
Tendensen har länge varit mindre bensin, mer diesel, men det har faktiskt vänt!
Dieselandelen har sjunkit liksom förbrukningsdiffen mellan bensin och diesel.
Det skiljer ca 18 till 20 procent nu, tidigare 25 till 30.
Men helt klart bör det bli billigast med diesel om du kör 4000 mil/år.
D2-motorn är dessutom väldigt hållbar! Tvivlar på att T4 eller VEA-motorerna håller lika bra.
PH
Användarvisningsbild
av bem
Roade mig med idag när jag åkte hem från jobbet mina 6 mil att försöka köra så snålt som möjligt med min gamla V70 2.4 170 hk 2001 bensinare. La mig bakom en lastbil och så bar det hemöver i 80-85 knyck. Nollställde medelförbrukningen och väl hemma stod den på 6,9 lit / 100 km. Inte dåligt för en gammal trött bensinare som gått 40 tusen mil. Men det är sällan man kan ligga runt 80-85 km/h (ca 2000 varv/min) efter landsvägen på morgon och eftermiddag när folk skall till och från jobbet. Det stör trafikrytmen.

/Bo
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 28
Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]