Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Där ser man, men jag tycker forfarande att det är konstigt att det bara gäller mjukvara, samma borde ju gälla luftfilter, ljudämpare, katalysator, partikelfilter, däck och fälgdimentioner osv som på samma sätt borde vara fastsvetsade på bilen på samma sätt som kretsarna måste vara fastgjutna så att man inte kan manipulera dessa då de ju kan skapa lika stora, om inte större utsläppsökningar om man fipplar med dem.
Tja t.ex däckens data står i helbilsgodkännandet och registreringsbeviset... sedan att svensk besiktning och polis inte bryr sig (via lokala regler/förordningar) är en annan sak. Kör du med fel däck i t.ex Tyskland så blir bilen inte godkänd.
Övriga komponenter du nämner kan om besiktningen så bedömer underkännas om det anses att den inte längre överensstämmer med helbilsgodkännandet. Att sedan det enda som verkar trigga dessa är xenonkonverteringar eller liknande är en annan sak..

/Thomas
Så här står det i transportsyrelsens krav på däcks dimentioner.

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

•är typgodkända
•uppfyller kraven på belastningsförmåga
•uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

•ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
•ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
•ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
•täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.Sidan ändrad: 03 juni 2013, 15:33 [.]

Källa http://www.Transportstyrelsen.se
VolvoB20 skrev:
Guru skrev:Lite OT men men...

Dagens elstyrväxlar (V40/V40CC/S60-V60 med VEA) har kapaciteten att dra din bil av vägen alternativt över i mötande körfält utan att du som förare hinner eller kan reagera.
Jag håller med dig, med argumenten var identiska när man försökte förbjuda alla reservdelar.

En felaktig bromskloss, ett hjullager som skär, en styrled som ger upp, hjulbultar som är för korta eller en fälg som är för tjock så hjulbulten inte har nog gängvarv kan enkelt dra över dig i mötande fält, en packning kan spricka i huvudbromss´cylinders osv därför skulle alla andra tillverkare förbjudas. Både hårdvara o mjukvara kan ju fixa lika stora olyckor

Som du säger, en dålig mjukvara drog ur batteriet, Men en dålig hårdvara som en termostat eller oljefilter kan ju få hela motorn att koka eller skära ihop ändå tillåts det att det säljs icke original.

Att man spärrar mjukvaran är bara för att det går att göra det, Hade man kunnat spärra all hårdvara också så hade man självklart gjort det också
Köper du bromsklossar eller någon annan del på biltema eller något annat ställe så är det ett medvetet val, lika så om du väljer en eftermarknadsfälg. Antingen så vet man vad man gör och anpassar fälg/hjulskruv så att de funkar ihop eller så låter man bli. Eller kör med orginal tillbehörsfälg som man kan lita på fungerar. Men kunden som köper trimmjukvara är nog som regel helt ovetandes om att det kan påverka mer eller mindre viktiga funktioner i resten av bilen. Så var det ju i batteri-caset.
aggrosurf skrev:Så här står det i transportsyrelsens krav på däcks dimentioner.

Japp från den svenska transportstyrelsen... i Tyskland kollar man t.ex även hastighetsindex om jag är rätt informerad.

/Thomas
Funk skrev:
aggrosurf skrev:Så här står det i transportsyrelsens krav på däcks dimentioner.

Japp från den svenska transportstyrelsen... i Tyskland kollar man t.ex även hastighetsindex om jag är rätt informerad.

/Thomas
Stämmer. Kör du punktering i Tyskland och har vinterdäck (ok i Sverige) som inte klarar din bils maxhastighet så får däckfirman inte montera ett likadant däck som du hade.
Jag tycker jämförlsen med däck och fälgar (hårdvara)r är lysande.

Det ligger på bilägaren och gummiverkstaden som monterar att inte köra omkring med olagliga däck och fälgar. Däremot är det olagligt att försöka blockera 3:e parts leverantörer av däck och fälgar.

På mjukvaran är det tvärs om, där är det olagligt att inte blockera 3:e parts leverantörer, och det verkar vara tillverkaren ansvar att blockera olaglig programvara och förare/verkstad har inte ansvar länge. Raka motsatsen alltså.

Och jag tror att 99.99% som trimmar sina bilar vet att det leder till ökat utsläpp, oavsett om det är Vovlo, Polestar, BSR eller vem som helst som är inne och moddar. Alla som trimmar har ju någon gång tryckt gasen i botten och då ökar tex NOx, CO2, oavsett vem det är som har skruvat upp effekten.

Det är ju klart, vi är nog på väg mot ett system som automatiskt anmäler bilägaren om något i EU-reglementet inte följs och den "anmälnings-funktionen" måste ju skyddas av avancerade koder o funktioner så att föraen inte kan koppla ur dessa.
Fast Polestar certifieras ju ändå att bilen i EU-cykeln inte drar mer än standardbil. Något sådant sker väl inte för t ex BSR? Dvs, gissningsvis (jag är helt övertygad) drar (släpper ut mer skit) bilar trimmade med andra trimleverantörer än Polestar mer även vid försiktig körning.
Troligen, många upplever ju att förbrukningen går ner lite efter trim. Det innebär att mjukvaran är ändrad även utanför fullgasområdet.
dissonans skrev:Det är ju dock inga problem att dra mindre men släppa ut mer skit.
Jag var dum som nämnde förbrukning ovan, jag borde bara ha nämnt ökade utsläpp.
Jag är helt med på vad du menade. Att minska förbrukningen är lätt, att samtidigt göra det med bra emisioner är svårt. Eller rättare sagt omöjligt utan en omkonstruktion. Hade Volvo (eller något annat OEM för den delen) kunnat sänka förbrukningen samtidigt som emisionerna hölls i schack så hade dom gjort det. Eftermarknadsbolagen har ju knappast kommit på något som alla OEM missat. Dom behöver bara inte bry sig om det...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.