Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Variosboy skrev:Körde upp för BE igår. Och kan bara säga att varför krångla med egen bil och släp och last osv osv när man för en rätt billig peng kan ta bilskolans bil med släp?
Men får man göra det om man inte har anlitat bilskolan för något?

Det är inte så att jag känner att jag behöver lektioner för att köra husvagn eller släp.. Tog för övrigt nästan inga lektioner när jag tog körkort heller. 1999 kostade mitt körkort inkl tillstånd, halkkörning och uppkörning tot 2700kr. Jag hade nog över 1000mil i övningskörning då jag varit en riktig plåga vid varenda resa med pappa och krävt att få köra. :)

Skulle jag ta BE vore det annorlunda, men nu eller det bara utökat B som är intressant.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det ser jag inte som något konstigt att anlita dom för uppkörningen enbart!
Gjorde som du med B, körde massor privat och tog halkbanan och en lektion innan provet. Mest för att få känna på den bilen man skulle köra upp i..

Nu när jag tog BE så valde jag att ta två lektioner. Och det var inte alls dumt.
De flesta fixar nog körningen utan problem om man kört lite släp, men det övriga som säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning kan nog bli lite knivigt om man bara åker dit och kör upp. Boken tar upp allt givetvis. Men det finns ändå en del saker man -inte jag i alla fall- tänker på och som bilskolan ger tips och råd om.
Användarvisningsbild
av joel80
Nu blir det kanske lite off-topic (eller ännu mer off-topic..) men ett forum är ju till för frågor.. :)

Vad är det som ingår i säkerhetskontroll på en vagn som man skulle kunna missa? Jag tänker lampkontroller, handbroms, lastsurrning och sen et litet bromsprov i låg hastighet så man ser att det bromsar rätt när handsken trycks ihop.. och att det finns minst 25% kvar i "reserv"... eller det kanske bara gäller besiktning. :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Däckstyp, lastindex och vilka kombinationer som är tillåtna tex vintertid.
Finns fler saker.

Sen är det ganska mycket frågan om att göra detta systematiskt så man inte springer lite fram å tillbaka å kollar lite här å där. Så dom ser att man har en rutin och tanke bakom det hela.
av mattish
Du ska även kolla bilens defroster, bromsvätska och något mer. Kommer inte riktigt ihåg vad det var mer.
Förmodligen ska man prova köra framåt med parkeringsbromsarna åtdragna, lossa bilens, prova igen och går sen ut och släpp släpens broms.
Användarvisningsbild
av Variosboy
OT som sagt. Men det ska kollas både framåt och bakåt och färdbroms på släpet.
Defroster var dock ingen punkt som pratades eller skrevs om..

Hur som helst så är det ju upp till var och en, antingen gör man en chansning och kör upp direkt. Eller så tar man bilskolevägen.
Har ingen statistik mer än min och min omgivnings gällande resultat, men de jag känner som kört upp utan bilskola har inte klarat det på första försöket.
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså nu snackar vi om den här extrauppkörningen med släp för att få utökat B-kort. Det krävs inget teoretiskt prov utan ska bara vara en "rätt enkel" uppkörning. Ingen övningsbana eller manövreringsprov utan ut i trafik och visa att du kan hantera ett släp. Jag kan inte tänka mig att det ska behövas lektioner eller körskola för någon som är van att köra vagn. En liten uppfriskning på regler och sånt är det enda jag tänker kan vara vettigt, men det läser jag mig helst till själv.

BE-kortet kräver troligen lite mer plugg och mer koll än vad utökat B gör.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är alltså inte alls så att man kan registrera tillbaka den totalvikt en vagn en gång haft, bara för att den är återställd till originalskick. Det hjälper inte hur många papper man lyckas skaka fram. Är vagnen registrerad med lägre totalvikt på grund av en teknisk ändring, enligt ett visst EU-direktiv som jag måste kolla i registreringsbeviset för att se numret på, så måste det till en tillräckligt omfattande teknisk förändring för att man ska kunna få upp totalvikten igen. Om exempelvis ett däckbyte gjordes när totalvikten sänktes räcker det logiskt nog (!) inte att byta tillbaka till sådana däck som satt på från början. En tillräcklig förändring är att byta hela bromssystemet till ett med annan kapacitet än original. När man väl gjort det kan man sätta tillbaka original, och då få den ursprungliga totalvikten, för då har man ju gjort en ny teknisk ändring som är tillräcklig för att man ska kunna registreringsbesiktiga igen.'

Det är så korkat så man kan tro att det inte är sant, men det är det givetvis. Jag har själv en sån vagn, som fattas 80 kg i lastförmåga för att första ägaren hade en sån bil som tråden handlar om, alltså en dålig dragbil, eller så hade han för dåligt körkort. Så jag vet precis. Men nyare vagnar har ofta alternativa totalvikter, som man lätt kan byta mellan.

Säkerhetskontrollen som ska göras vid uppkörning för BE-kort omfattar både dragbilen och släpfordonet. I dragbilens kontroll ingår exempelvis tuta och defroster, men är det inte kallt ute lär ingen veta om du kollade om defrostern fungerade eller ej. Att de röd/gröna markeringarna på kulhandsken visar rätt färg, och vad som kan hända om de inte gör det, kan man få frågor på, liksom vad som är rätt kultryck, hur vagnens parkeringsbroms fungerar, hur man kontrollerar rörelsereserven samt varför det är viktigt att stödhjulet är ordentligt upphissat och fastsatt. Belysning, däck, vindrutor, torkare, speglar samt förankring av den last som ska finnas ska kontrolleras. Ta hjälp av inspektören själv till att kolla belysning baktill, så vet han att du är igång.

Dessutom ingår funktionsbeskrivning av exempelvis hur påskjutsbromsen fungerar, eller vad han nu vill fråga om just när du är där.

Det är vanligt att trafikskolor inte hyr ut släpfordon och/eller bil till uppkörning, om det inte också får sälja några lektioner.

Själv har jag aldrig satt min fot i någon trafikskola för egen del, och har klarat varje uppkörning/skrivning i första försöket, så tvunget är det inte.

Det är rätt att B-kort kod 96 (alltså utökad behörighet till 4250 kg sammanlagd totalvikt) inte kräver teoriprov. Det kräver heller inte backning i speciell provbana. Däremot ska man backa i trafik under uppkörningen minst en gång. Säkerhetskontroll ska göras. Dessutom ska man koppla ihop bil och släp och koppla isär dem, för att visa att man kan göra det. När man kopplar får inte bilen redan stå med kulan under kulhandsken, utan man ska börja med att bilen står vid sidan om släpet.
Det är alltså mindre krav än för BE, en behörighet som kräver detta enligt ovan plus nytt teoriprov och dessutom backning i speciell konbana.

Detaljerad beskrivning av förarprov för utökad B-behörighet finns här, för den som ids läsa.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE