Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Jag kan inte komma ifrån känslan att det är lite blöjstyling med dubbla utblås.
Jag ser det som en fråga om symmetri, i detta fall. Och vilken styling är INTE blöj? Ingen styling går säker för sådan kritik.

Detta med styling är så strängt subjektivt att det är tämligen meningslöst att diskutera det. Jag är t.ex. allergisk mot sänkningar och lågprofildäck på standardbilar. Andra är lika allergiska mot frånvaron av sänkning och lågprofildäck.
För mig kan bilen inte bli symmetrisk. Jag har ju inte två rattar och två pedalställ tex eller sitter mitt i bilen och kör som på en F1:a :D :D :D
Fällbar hardtop... Det regnar ju hela tiden i det här förbaskade landet!

Skämt åsido, AM-radio eller lastnät bak (har ingen aning om hur detta ska sitta och har därför aldrig använt det)
Hahaha.. funderade också på det.. och om jag skulle spela kaxig o säga backspeglarna, ändå ingen som kommer ikapp mig. ;)
Gremlingsbelysningen i ciggkontakten i mittkonsolen.
I min V70 -00 är det grönt ljus i ciggkontakten, det syns bara när man tar bort skyddslocket, och innan man sätter dit någon kontakt. De få sekunderna lyser det iofs lite snyggt. Eftersom lampan alltså inte syns när skyddslocket är på så har det ju ingen vägledande funktion heller.

Säg att jag kör 1 500 mil om året, snitt 50 km/h, det ger 300 h i bilen. Kanske sätter i någon kontakt i ciggkontakten 1 ggn/vecka, varav 1/4 görs när det är mörkt (enda gången man ser att det lyser), om varje användning exponerar lampan i 4 sekunder så ger det 48 sekunder/år. Alltså har jag användning av lampan 0,004% av dess brinntid (den lyser så fort tändningen är påslagen). Såvida inga gremlings bor i mittkonsolen så måste den få rätt många onyttigpoäng.

Min hade gått sönder men självklart fixade jag en ny, allt ska ju fungera :)
VolvoB20 skrev:Jag kan inte komma ifrån känslan att det är lite blöjstyling med dubbla utblås.

Det sitter ju inte en fet V8:a där framme med dubbla cylinderbankar, en på varje sida.

Det är ju en liten rak motor med ett enkelt sugrörs-avgas under hela bilen, och så två manliga utblås längst bak...
Men det finns ju dubbla osynliga utblås, hur ska man tycka om dom?
StefanN skrev:

Det sitter ju inte en fet V8:a där framme med dubbla cylinderbankar, en på varje sida.

Det är ju en liten rak motor med ett enkelt sugrörs-avgas under hela bilen, och så två manliga utblås längst bak...
Men det finns ju dubbla osynliga utblås, hur ska man tycka om dom?
Tillför de inget positivt funktionellt, utan enbart är fördyrande både vid tillverkning och utbyte, totalt värdelöst och definitivt onyttigt.
Ibland får jag för mig att det monteras utrustning där tillverkaren pressar priserna till låga nivåer för nytillverkning, däremot så tar man tillbaka en hel del den dagen det är dags att byta ut dem.
Ungefär samma med däcksvalet Volvo gjort med t.ex. 225/50 17", de betalar säkerligen bara en bråkdel av priset för däcken vid montering på nytillverkade bilar där sedan däckstillverkarna får räkna hem sina vinster när "vanliga" Volvoägare gör sina utbyten. Och dessutom göra typning av bilen med dessa med hastighetsklassning som tillhör sportsbilar.
Även här en onödig funktion, dvs att välja en däckstyp som kostar det dubbla mot andra mera standardstorlekar utan att det ger något mervärde.
Man brukar ju säga att marknaden styr, och det lär ju gälla även i detta fallet. Biltillverkarna säljer vad folk vill ha, om det så är dubbla utblås eller högprestandadäck.

/Martin
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 40
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid