Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#790396
Bilnörden skrev:Nej det gör det ju inte, men sen o andra sidan har inte alla bilar med drl den funktionen heller. Har möt åtskilliga Kia suvar med drl i mörkret med släckt bak.
Du kan "tvinga" DRL att inte skifta på orginal Volvo också. Om du ställer ljusvredet på 0 så skiftar DRL inte till halvljus, hur mörkt det än blir. För att det skall skifta automatskt, måste ljusvredet stå på A.
av ymmot
#792141
Såg idag en ny my14 xc70 med led ljusen tända ihop med parkeringsljus så det verkar vara lite godtyckligt från tillverkarna hur det ska vara.
Är själv nu klar med mitt montage original led ljus från my14 samt köpte nya sargen runt dem som på my14 fick problem med philips drl box då man kopplade in den direkt på batteriet. Vi som har dieselvärmare eller batteriladdare får problem med denna box då den tänder ledljusen vid värmare start eller ladd trots att bilen är avstängd. Min stod o lyste i tid o otid när värmaren gick eller när jag provade batteriladdare så hände samma sak. Men jag hittade i säkringsboxen bredvid luftfiltret säkring no 22 som gav + vid tändning eller start av motor o tjyvade ström till boxen från den. Var rädd för felkoder men inga problem fungerar klockrent nu. Det ända man saknar är automatiken till skymningsrelät men man får komma ihåg o tända själv vid dessa tillfällen.
#797064
ymmot skrev:Nu monterat drl ljus likadant som s60r gjort.

Styrboxen Philips till drl ljusen styrs tydligen av spänningsfall i batteriet med andra ord känner av när spänning sjunker eller höjs i batteriet och då kopplar på drl ljusen automatiskt. Problemet jag fått är att när jag kör igång dieselvärmaren så tänds drl ljusen då spänningen sjunker i batteriet
så de lyser samtidigt som värmaren går. Testade att köra igång batteriladdning på batteriet men Philips boxen reagerade inte på den laddningen
då laddningen ökar för sakta till batteriet. Så stora strömpikar gör att boxen startar drl ljusen.

Ska försöka hitta på en spänningregulator som klipper strömmen under tex 13,6volt eller plan b dra in till en strömbrytare i kupen men då faller ju hela iden med automatiken.
Har du funnit någon lösning på detta? Jag har en V70 2,4D och är sugen på att skaffa dessa halvautomatiska DRL, men man vill ju inte att lamporna ska vara tända när man kör dieselvärmaren.

Sedan undrar jag vad som händer med dimljus knappen? Om nu bilen är helt släckt med bara dimljus som DRL på 0:an kan man då fortfarande använda parkering+dimljus knappen om man någon gång skulle behöva dimljus? Är ju inte allt för bra med släckta bakljus i dimma och hel/halvljus läget kanske inte är optimalt eftersom ljust framlysena bländar mot dimman.
av CMD
#913855
s60r skrev:Här är min iköpslista:

Philips LED DayLight 4 DRL
http://www.hova.com/philips-led-dayligh ... -3059.aspx
1100:-

Positionslyckta
31353107
1519:-

Positionslyckta
31353108
1519:-

Isolator
30667274
2 st 12:-/st

Reparations termin
30656643
4 st 6:-/st


Laddning av mjukvara på Volvo
404:-


Summan för detta blev 4590:-
Är det alltså dessa positionslyktor jag behöver köpa för att få LED-dimljus på min XC70 MY12?
Användarvisningsbild
av ER
#913895
CMD skrev: Är det alltså dessa positionslyktor jag behöver köpa för att få LED-dimljus på min XC70 MY12?
Ja det är det, sen skall bilen ha parkering+bakljus tända ihop med DRL för att vara laglig, allt annat är inte godkänt på en bil som inte är typad med DRL vilket dessa inte är innan MY14 så det blir manuell DRL som gälleroch det har ju fungerat i alla tider då man kört parkering+dimljus så det bli ringen skillnad rent praktiskt i handhavandet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#913954
Vilket skräp, riktig B lösning
känns som att kastas tillbaka till ett annat århundrade faktiskt, 1977 nämligen, då kom halvljuslagen och jag kopplade in varselljusen så de tändes automatiskt tillsammans med parkeringen. Var busenkelt


Att behöva tända o släcka parkeringen 2014 manuellt, med risk att glömma då och då. Nej tack. Att något så enkelt inte ska gå att fixa på en bil 2014 är rätt dassigt.

Skulle gärna byta till DRL-led med parkering men bara om man kan få det att fungera automatiskt.
av CMD
#914020
ER skrev:
CMD skrev: Är det alltså dessa positionslyktor jag behöver köpa för att få LED-dimljus på min XC70 MY12?
Ja det är det, sen skall bilen ha parkering+bakljus tända ihop med DRL för att vara laglig, allt annat är inte godkänt på en bil som inte är typad med DRL vilket dessa inte är innan MY14 så det blir manuell DRL som gälleroch det har ju fungerat i alla tider då man kört parkering+dimljus så det bli ringen skillnad rent praktiskt i handhavandet.
Tack då vet jag. Blir ett besök hos min Volvo-handlare i en nära framtid! =)
Användarvisningsbild
av daSea
#914035
Ja, det är ju snyggt, men rätt saftiga priser. Volvo tar strax över 1500:- stycket, så strax över 3000:- kostar det nog. Men å andra sidan, då blir det ju iaf en laglig lösning. Kina-importerade LED-lampor är ju egentligen inte Ok då de saknar nödvändig märkning...
Användarvisningsbild
av ER
#914240
Men å andra sidan så ger "Osram 50W" nåt som kan liknas vid ljusbild till skillnad från andra modeller som varken lyser bra eller lyser upp reflektorn.
Man ser tom på omgivningen när man slår på/av dimljusena om man ligger på halvljuset med denna lampa då den motsvarar ca 6500K och skiljer sig "lite" från normala 4150-4300K.
av CMD
#914296
Fast jag bryr mig inte så mycket om hur mycket ljus jag får på vägen av lampan, är bara ute efter ren "styling" och jag vill ligga så nära halvljusets färgtemp som möjligt. Hade ett par LED från xenonkungen i förra bilen men dom ser väldigt blå ut om man jämför med org halvljus.

Så mina val står mellan xenonkit eller DRL-lampor från V50 eller MY14 XC70. =)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]

Låter rimligt, känns starkt som att fel[…]

Idag när vi hämtade hem en häst l&a[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt f&oum[…]