Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev: /.../ sån där ljudgenerator... eller?/PH
Med en hyfsad ljudanläggning i bilen så funkar det säkert för någon... :wink: :mrgreen:
http://www.soundracer.se/
av AndS
MattiasD skrev:Ser vi enbart till jagrullar kan inte problemet med spridare vara speciellt stort. Som rådlös skriver borde etanol ge högre hållbarhet på motorer än bensin. Skulle det vara motsatt så måste en oberoende stor studie och analys till för att jag ska tro på det.
Gäller oberoende analys om något anses vara negativt med etanol eller anser du att det även ska gälla för bensindrift? Helt neutral då jag är nöjd oljebrännare.:wink:
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev: Om en el två generationer kommer säkert en 1,4-liters fyra på 200 hk fungera utmärkt. Men sakna ljudet, för man vill väl inte ha en sån där ljudgenerator... eller?/PH
Min motorcykel är åt det häradet, men man behöver inte sakna något ljud där :-)
Fast en Kawa z1300 med sex cyl är ändå lite bättre:) Var det inte en sån den där galne finnen i början av 80-talet som åkte på träskorna bakom i 200 hade? /PH
AndS skrev:
MattiasD skrev:Ser vi enbart till jagrullar kan inte problemet med spridare vara speciellt stort. Som rådlös skriver borde etanol ge högre hållbarhet på motorer än bensin. Skulle det vara motsatt så måste en oberoende stor studie och analys till för att jag ska tro på det.
Gäller oberoende analys om något anses vara negativt med etanol eller anser du att det även ska gälla för bensindrift? Helt neutral då jag är nöjd oljebrännare.:wink:
Ja, det vore nog på sin plats. Men nu har vi motorjournalister som griper efter varje halmstrå för att hitta något negativt om biobränslen och hittar de nåt förstorar till krigsrubriker i media. Givetvis utan att göra en egen djupborrning utan bara skrapa lite på ytan. När en fossildriven bil krånglar är det biltillverkrens fel, när etanolbil klrånglar är det etanolens fel och inte biltillverkaren. Så ser det ut i media och därför är det extra viktigt att gräva innan någon slutsats kan dras när det gäller biobränslen.
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:/.../ en Kawa z1300 med sex cyl är ändå lite bättre:) Var det inte en sån den där galne finnen i början av 80-talet som åkte på träskorna bakom i 200 hade? /PH
Jo, Aarto Nyquist bemästrade maskinen...
av Vanilla
gooose skrev: Det enda jag kan tänka mig som en gemensam nämnare på de bilar jag haft det senaste är att dom är 3,5-4,5 år gamla och har rullat 3-4000 mil inga direkta lång milare så att säga skulle detta kunna innebära att ägarna kör mycket korta sträckor och därför så blir det inte riktigt varmt utan den kanske går på kallstart nästan för jämnan ?? och att detta kan göra något .en tanke som jag inte har några belägg för men en möjlighet
Ja, det stämmer ju väl in på min också, vi har nog ett rätt elakt (men vanligt?) körmönster. Kallstart, sällan motorvärmare, 4 km till dagis och sedan 2km till en infartsparkering. Sedan omvänd resa hem på kvällen. Bilen blir ju knappt varm i veckorna... På helger blir det ofta längre resor, men det väger knappast upp för veckorna.
Användarvisningsbild
av Guligan
Har du fått någon respons från ÅF/Leasinggivaren ännu ang betalningsfrågan?
av Vanilla
Guligan: Nej, för tillfället ligger det mot maskinskadeförsäkring. Det ger en självrisk på dryga 2.000.- mot mitt personalbilskonto. Jag har bett Leasingbolaget gå vidare mot Bilia vad gäller Emissionsgarantin, men inte hört något ännu.

En följdfråga är hur garantier fungerar för juridiska personer, i detta fallet leasingbolaget. Har de samma garantiskydd som privatpersoner har, eller gäller andra villkor för dem? Deras inköp av bilar faller ju inte under samma lagstiftning som vid privatköp?!
av Vanilla
MattiasD: Nej, JAG kan ju inte ha några som helst avtal på bilen utöver mitt Personalbilsavtal... Men en del av syftet med att ha bil i den här formen är att det ska vara tryggt. Hur Leasingbolaget väljer att lösa det med garantier/försäkringar/trygghetsavtal ska jag (i teorin) inte behöva bry mig om.

Nu är ju självrisken på 2.000.- ingen stor sak, men det är mer av en principfråga. Men kan det vara så att Emissionsgarantin helt enkelt inte gäller för leasingbolaget som juridisk person och att de därför har tecknat den maskinskadeförsäkring som nu träder in? Jag menar försäkringsbolaget borde ju inte vara villiga att bära en kostnad på ca 11.000.- om det finns en garanti?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]