Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Camel skrev:
Man kanske inte ville ändra retroaktivt (även om det skulle behövas). Men kom på att man måste för de ändra de bilar man ännu inte producerat. Detta kanske skedde mitt under pågående modellår (MY10)? Eller finns det bilar där serviceschemat ändrats retroaktivt efter de var producerade?
Om det verkligen finns ett behov som påverkar motorns livslängd, skulle man då inte ändra retroaktivt? Jag tycker det låter märkligt om det vara var så enkelt. Då "offrar" Volvo andras bilar.

Nu är det så många frågetecken så Volvo borde gå ut och lägga korten på bordet.
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:/../Om det verkligen finns ett behov som påverkar motorns livslängd, skulle man då inte ändra retroaktivt?/.../
Om man ändrar någon avtalad förutsättning retroaktivt efter avslutat köp som kostar pengar för kunden och denna förutsättning är villkor för att garantin ska fortsätta att gälla så är det inte så enkelt.
MattiasD skrev:Nu är det så många frågetecken så Volvo borde gå ut och lägga korten på bordet.
Håller helt med. Min Volvo-ÅF säger t.ex. att den extra ventilkontrollen/justeringen på 2,5FT (gäller min bil MY11) är nödvändig endast om den körts på E85. Om man kör på bensin behövs inte den extra kontrollen. Rent tekniskt är det sannolikt korrekt. Men här finns utrymme för olika beteenden. Hur vet man säkert som bilköpare vilket bränsle som använts till en bil man tänkt köpa?
av Jimpen89
Ingen som har någon bra mailadress till någon ansvarig på Volvo som kan dra iväg ett mail och be om ett svar på detta?

Även om de kanske vill "mörka" detta kan det va kul att se vad de svarar
av Mubin
Hej,
5cyl etanol 2,5 FT har anpassade ventiler och ventilsäten för att klara det högre slitaget som etanolen ger. Rent tekniskt får man ett större slitage om motorn bara körs på etanol. Motorn har egentligen ingen ventilkåpa. "Locket" innehåller oljekanaler och även övre delen av kamaxellagren. Lyfts locket av blottas kamaxlarna utan övre delen av kamaxellagren som sitter i locket. Jag är intresserad av hur man kan mäta ventilspelet utan mothåll från kamaxellagren. Det kanske finns ett speciallock med hål i som skruvas på? Någon som vet? Det är därför jag tycker det verkar konstigt att kolla ventilspelet på etanolmotorn och hur man gör det på en motorkonstruktion med ett "kambärarlock"
PÅ en motor med lösa kamaxelöverfall är det inget problem att mäta ventilspel och byta brickor alt justera med skruv.
/Mubin
av kitco
Herre jösses vilken soppa detta med ventilkontroll har urartat sig till, ingen vet något inte ens auktoriserade verkstäder kan svara 100% vad som gäller. Det måste finnas några hundra 2.5FT motorer som gått mer än 15000mil som inte fått denna kontroll gjord är det någon som hört något om havererade toppar?
av Rådlös
Jimpen skrev: "Ingen som har någon bra mailadress till någon ansvarig på Volvo som kan dra iväg ett mail och be om ett svar på detta?
Även om de kanske vill "mörka" detta kan det va kul att se vad de svarar"

Volvocars torde vara det närmaste man kan komma. http://www.volvocars.com/se/Pages/default.aspx Det är som en sorts "Volvos Kundtjänst". I alla fall vill dom utåt framstå som en sådan. Jag har fått viss hjälp av dom, men det är ingen automatik att dom alltid är hjälpsamma eller har "gått servicekursen".
Som registrerad Volvoägare skall man kunna logga in sig. Det kanske är en fördel?
av Jimpen89
kitco skrev:Herre jösses vilken soppa detta med ventilkontroll har urartat sig till, ingen vet något inte ens auktoriserade verkstäder kan svara 100% vad som gäller. Det måste finnas några hundra 2.5FT motorer som gått mer än 15000mil som inte fått denna kontroll gjord är det någon som hört något om havererade toppar?
Min har gått 16400 mil och kan inte se att den är gjord vid 9000 mil så en av de hundra är min bil :P
av specos
gooose skrev:
specos skrev:gooose.......du som verkar insatt i detta. Vad kostar en ventiljustering?
Jag var inne med en V70 2,0F och frågade om 12000-milaservice. Priset på detta var inget uppseendeväckande, jag fick ett totalpris direkt. Inget om att "om ventilerna behöver justeras tillkommer det 25 000 kr"......Tror jag fick lite drygt 4000 kr, från en Volvoverkstad (var ett tag sedan, minnet sviktar på den exakta summan).

Vad jag tycker är märkligt - ja, det står i protokollet att kontroll/justering av ventiler skall göras, men det är ingen som nämner detta när man frågar om priser. Från en Autoexperten-verkstad fick jag ett på 3000 kr för en 12 000-milaservice på en V50 1,8F (där ventilkontroll/justering också ska göras). Ingen nämner nåt om att det kan tillkomma extraarbete i form av ventiljustering. Är inte det märkligt?
För att ge pris på ett specifikt jobb så behövs regnr då det kan skilja mellan ch nr eller års modeller och motor alternativ så fråga din volvohandlare så får du ett exakt svar

//Gooose
Jo, jag fick 12000-servicen efter mitt regnummer. Även andra verkstäder jag jämfört med har uppgett ungefär samma priser. Om det som någon skrev tar 4-6 timmar bara för att kontrollera, är ju det orimligt. Således kan man dra slutsatsen att informationen måste vara bristfällig från Volvo till både fristående verkstäder och Volvos egna verkstäder.
av perhall
Vad jag har förstått så har i princip alla taxi Stockholms 2,5ft - de är nu ganska gamla eftersom de sen 2-3 år köper gasbilar istället - renoverade toppar. Åkte.nyss med en från Bromma airport som gått 28800. Tror det var en 09:a. Går fint åka jag varpå han som körde sa att toppen är renoverad liksom på alla andra likadana.../ph
av MattiasD
Camel skrev:
MattiasD skrev:Nu är det så många frågetecken så Volvo borde gå ut och lägga korten på bordet.
Håller helt med. Min Volvo-ÅF säger t.ex. att den extra ventilkontrollen/justeringen på 2,5FT (gäller min bil MY11) är nödvändig endast om den körts på E85. Om man kör på bensin behövs inte den extra kontrollen. Rent tekniskt är det sannolikt korrekt. Men här finns utrymme för olika beteenden. Hur vet man säkert som bilköpare vilket bränsle som använts till en bil man tänkt köpa?
Återigen kokar allt ner till att mycket skulle lösas med en adaptiv service. Ingående paranmetrar borde vara:
Bränsleförbrukning
Oljetemperatur
Bränslemix
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]