Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#674703
215 hk-420 nm. 230 hk- 470 nm vil gi økt kjøreglede.
163hk- 420 nm.215 hk-420 nm :roll:
Økningen i hk -avgift vil gi kostnad på 95 000 nkr.
Økning i nm er avgiftsfri.
twendor
av Amli
#674707
Maccie skrev:Jo, men ni har ju fortfarande inte förstått poängen.

Varför skulle Volvo gå med på att du som D3 AWD-köpare för bara 8900 kr få en starkare bil (230 hk) än en som betalat 25.000 för en D5 "bara" har 215 hk och måste betala 8900 kr till för att få lika stark motor som du?

Det är rena vansinnet ur ett varumärkesperspektiv. Den som köper en D5 AWD gör det ju för att få det "bästa" och betalar rejält, och blir sedan helt blåst av Volvo/Polestar (de samarbetar om nu någon trodde något annat).

Så var det fram t.o.m. MY11 och ett antal D5 AWD-ägare (varav jag var en) blev fly förbannade på denna blåsning.

Nu har Volvo till slut satt ner foten, inte en dag för tidigt.

Vill man ha en D5, köp en D5 från början då.
Jag instämmer till fullo. Det finns ingen logik att D3 även skulle få 230hk. D5 skulle dessutom rasa i andrahandsvärde. Vem skulle köpa en D5 som är 1år eller äldre om man fick mer för mindre så att säga.
Uppgradering till 215 hk är fortfarande ett stort steg.
#674714
Amli skrev:
Maccie skrev:Jo, men ni har ju fortfarande inte förstått poängen.

Varför skulle Volvo gå med på att du som D3 AWD-köpare för bara 8900 kr få en starkare bil (230 hk) än en som betalat 25.000 för en D5 "bara" har 215 hk och måste betala 8900 kr till för att få lika stark motor som du?

Det är rena vansinnet ur ett varumärkesperspektiv. Den som köper en D5 AWD gör det ju för att få det "bästa" och betalar rejält, och blir sedan helt blåst av Volvo/Polestar (de samarbetar om nu någon trodde något annat).

Så var det fram t.o.m. MY11 och ett antal D5 AWD-ägare (varav jag var en) blev fly förbannade på denna blåsning.

Nu har Volvo till slut satt ner foten, inte en dag för tidigt.

Vill man ha en D5, köp en D5 från början då.
Jag instämmer till fullo. Det finns ingen logik att D3 även skulle få 230hk. D5 skulle dessutom rasa i andrahandsvärde. Vem skulle köpa en D5 som är 1år eller äldre om man fick mer för mindre så att säga.
Uppgradering till 215 hk är fortfarande ett stort steg.
Nu hänger jag inte med. Varför skulle D5 inte rasa i andrahandvärde om D3 går enkelt att flasha upp till 215 hk, men rasa om det skulle gå att flasha upp det till 230 så som man kan göra med en D5.

För mig är det att man enkelt kan få 52 hk till i sin D3a via Volvo/Polestar med fulla granatier så att den blir en fullvärdig D5a på 215 hk som sänker andrahandsvärdet på D5:a.
#674978
Det som jag tycker är tråkigt är att dom inte höjer vridmomentet också, det ligger ju kvar på samma nivå som innan optimeringen.... :???:

Funderar på att optimera med RICA, dels för att man får samma effekt som D5 Polestar optimeringen dels för att det är bra pris på det och de verkar vara riktigt trevliga i den kontakten jag har haft med dom.

Är det nån här som har optimerat med RICA och har deras iSoftloader och kan berätta hur det upplevs?

EDIT:

Ser nu när jag kollar i VIDA att det enda som skiljer MY12 åt mellan D3 och D5 är just hästkrafterna, D3 163 och D5 215 medans båda har samma vridmoment 420Nm för manuell och 440Nm för automat.... se nedan för urklipp ur VIDA
Motor
Allmänna data
D5244T17
Motorkod 87
Effekt (kW / rpm) 120/4000
Max vridmoment (Nm / rpm) 420/1500-3250 (man)
Max vridmoment (Nm / rpm) 440/1500-2300 (aut)
Maxvarv (rpm) 5200
Tomgångsvarv (rpm) 740
Rökgasvärde (m-1) se emissionsskylt
Cylinderdiameter (mm) 81
Slaglängd (mm) 93,2
Slagvolym (liter) 2,400
Tändföljd 1-2-4-5-3
Vikt, komplett inklusive olja (kg) 186

Motor
Allmänna data
D5244T15
Motorkod 82
Effekt (kW / rpm) 158/4000
Max vridmoment (Nm / rpm) 420/1500-3250 (man)
Max vridmoment (Nm / rpm) 440/1500-3000 (aut)
Maxvarv (rpm) 5200
Tomgångsvarv (rpm) 740
Rökgasvärde (m-1) se emissionsskylt
Cylinderdiameter (mm) 81
Slaglängd (mm) 93,2
Slagvolym (liter) 2,400
Tändföljd 1-2-4-5-3
Vikt, komplett inklusive olja (kg) 186
Senast redigerad av 2 toksmurfen, redigerad totalt 0 gång.
av Amli
#675038
VolvoB20 skrev:
Nu hänger jag inte med. Varför skulle D5 inte rasa i andrahandvärde om D3 går enkelt att flasha upp till 215 hk, men rasa om det skulle gå att flasha upp det till 230 så som man kan göra med en D5.
För att om det vore samma effekt uttag skulle det inte finnas någon vits att köpa den dyrare D5:an som begagnad. Varför betala mer för en beg. D5 än en beg. D3? Nu finns det fortfarande en vits med att välja en dyrare D5 då den fortfarande har och kan få mer effekt. Så som sig bör.
#675116
sillipanna skrev:Men när bilen är begangnad(2år) så behöver du inte välja polestar för garantierna. Då får du lika många hk i en d5 respektive d3awd hos ex rica eller bsr.
Då väljer du polestar pga tillförlitligheten.....

/Martin
#675124
Noen av dere som vet om det er problemer med å laste inn Polestar i en Norskregistrert bil? Har lest et sted at det skal være en sperre i norske biler som gjør at Polestars programvare ikke kan lastes inn pga forskjellige markedskoder. Medfører dette riktighet?
#675159
Med tanke på att en och annan haft problem med BSR, RIica och annat så finns det väl oavsett bilens ålder skäl att välja Polestar.

Sen verkar ju Polestar till D5 ge mer än hk indikerar, XC90 Ex i en annan tråd berättar att hans T6 POlestar går bättre än en BMW 335i fast fabriksuppgiften säger 0-100 5,9 med Polestar mot 5,3 för en 335iA

Jag har tyvärr inte kört direkt och jämfört men det kanske är så att Polestar ger mer än vad det ser ut som.

Sen gillar jag inte riktigt 2,4l 163 hk. Tycker den känns strypt, seg och bruksig. 2,0 163 känns mer harmonisk och går tystare. Skulle jag köpa en diesel finge det bli en 2,0 163 hk eller en D5, inte en D3 163 hk AWD. /PH
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]