Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Visst är T4 en mycket tunnare motor än 2,5FT, men också modernare, 25% snålare (ca) och lättare - kanske sämre framkomlighet men också lättare. Man kan ju åtminstone påstå att T4 är närmare 2,5FT i prestanda än 2,0F. Men visst är 2,5FT en härlig motor på många sätt. Jag skulle dock tveka att betala 175 000-200 000 för en V70II med de gamla törstiga motorerna, t ex 2,4D/D5 MY09, 2,5FT MY10 om man nu kan köpa en ny T4 billigt (det ändras - nästa år kanske det är D3). det är grymt många bra paket på nya V70 nu:
4900 Momentum
10000 ORE
19900 HighTech
etc.
Sen är det en del som säljer privat som upptäcker att efter att ha kollat runt på firmor så hittar man snart en prisvärd bil hos n´ågon Volvo- eller annan seriös handlare i Sverige som har en bil för mycket... likviditetsproblem eller annat...
PH
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:Visst är T4 en mycket tunnare motor än 2,5FT, men också modernare, 25% snålare (ca)/.../
Jag körde en T4 manuell (bensin) tidigare i veckan drygt 40 mil ToR i princip uteslutande på motorväg. Ena hållet hade vi extra bråttom , blev 0,98 på färddatorn och andra hållet lite lugnare, då hade siffrorna sjunkit till 0,9 blankt. Vid tankning så stämde färddatorn hyfsat med körsträcka x medelförbrukning, det gick att tanka ca en liter extra på nästan 40 liter. Felvisning på några procent. Nu är det sällan jag kör min 2,5FT på bensin, men vid samma körförhållanden på etanol drar den ca 1,3, det motsvarar ungefär 1,0 på bensin. Så T4 är snålare men skillnaden är inte så stor verkar det som. Åtminstone i högre farter på motorväg, men i stadstrafik blir nog skillnaden större mot 2,5FT.
Användarvisningsbild
av Camel
akterspegel skrev:Det känns inte som att 2,5FT och T4 motorn är jämförbara, eller?
Jag har kört båda och anser att T4 är helt ok i svenska lagliga farter och även litet till. T4 svarar snabbare på gaspådrag och upplevs som lite mer alert. 2,5FT är sävligare i reaktionen, men när den väl vaknar är den lite piggare. Men i de höga fartregistren är styrkan hos 2,5FT överlägsen. Även vid maximal acceleration på t.ex. 3:an genom hela registret (på 2,5FT ända upp till drygt 170 km/h) är skillnaden mycket stor. Jag har även kört 2,0F men i jämförelse med den har T4 mycket bättre körbarhet och styrka i alla lägen samt lägre varv på högsta växeln. Mycket hellre T4 än 2,0F, men allra helst 2,5FT. :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
Mccartney skrev:Är inte en v70 II 2,0F ingen bra bil??
Jodå, men i jämförelse med T4F och 2,5FT är motorn på 2,0F lite klenare både i botten och på toppen. Den varvar också mer i samma fart på högsta växeln. Men om man accepterar detta är 2,0F en bra bil, absolut. Växlar man bara aktivt så är prestandan helt tillräcklig för de allra flesta (för att inte säga alla :wink: ). Men jag tror att dessa små nackdelar drar ner priset, iaf mot en T4F.
Användarvisningsbild
av Camel
akterspegel skrev:/.../I efterhand så har jag tänkt på viktskillnaden pga motorn över framhjulen då det är det enda som skiljer bilarna.

Framkomligheten verkar vara betydligt bättre med 5-cylindriga bilar!
Viktfördelning på framhjulen: 2,0F = 56%, T4F = 57% och 2,5FT = 58%. Man kan se att 5-cyl motor gör bilen något mer framtung än fyrorna. Den 5-cyl har också högre vikt totalt sett vilket gör att framhjulen tar upp mer vikt i kg både pga viktfördelning och viktskillnaden.
av perhall
Camel skrev:
akterspegel skrev:Det känns inte som att 2,5FT och T4 motorn är jämförbara, eller?
Jag har kört båda och anser att T4 är helt ok i svenska lagliga farter och även litet till. T4 svarar snabbare på gaspådrag och upplevs som lite mer alert. 2,5FT är sävligare i reaktionen, men när den väl vaknar är den lite piggare. Men i de höga fartregistren är styrkan hos 2,5FT överlägsen. Även vid maximal acceleration på t.ex. 3:an genom hela registret (på 2,5FT ända upp till drygt 170 km/h) är skillnaden mycket stor. Jag har även kört 2,0F men i jämförelse med den har T4 mycket bättre körbarhet och styrka i alla lägen samt lägre varv på högsta växeln. Mycket hellre T4 än 2,0F, men allra helst 2,5FT. :wink:
Håller med helt och hållet. Lite förvånande funkar 2,5FT upp till 7000 varv, T4 gillar inte alls över 6000.
Nu har jag visserligen bara haft en 2,5T MY08 som ju har lägre effekt och lägre utväxling, men jämfört med den drar T4 ca 25% mindre - minst är skillnaden om man kör "extremt snabbt" på motorväg (T4 1,6; 2,5T 1,8), störst vid hetsig körning i stan (1,6 mot 2,3 ca). Även vid normal varierad motorvägs- och landsvägskörning är skillnaden stor, T4 går kring 0,72 mätt vid pump med familj och packning (blandat 80-120 + "moms") mot 1 l, i bästa fall 0,95, med 2,5T. Men, som sagt, 2,5FT, särskilt nyare med 58,6-utväxlingen, går snålare än 2,5T, åtminstone på lands- och motorväg.
PH
av matzen10
Kul att följa tråden! Och dess vindlingar ;-). Speciellt Camels tekniska klargöranden angående viktens fördelning o skillnader vs. faktisk körbarhet i exemplet med fjällstuge-backen. En sån där typisk undran man annars går bet på eller själv klurar ihjäl sej på.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Roligt att all OT faktiskt bidrager till något nyttigt.

När jag ändå är pågång så nollade jag snittförbrukningen när jag åkte från fjällen då jag hade drygt 20Mil hem.
Sålänge jag höll mig på dom stora vägarna och följde takboxtempot söderut så låg jag på smått sensationella 0,82 (kör endast etanol)
Totalt under hemresan med lite stadskörning för matstopp mm så hamnade jag på 0,87!
Jag har en MY10 som varvar 1600v/min i 100Km/h och det verkar som att det går att köra snålt på landsväg iaf!

Bilen var fulltankad och toppfylld med packning dessutom så det var inte någon lättviktare precis..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5