Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Omek
VolvoB20 skrev:Idag är det bara utsidan som räknas.....

Normalköparen betalar nog heller 25.000 kr för R-design plastflärpar på bilens utsida som gör bilen långsammare men ser ball ut, Istället för att betala 0.25 kr för en osynlig plastflärp i motorn som förhindrar totala motorras.
Problemet är inte avsaknaden av "plasflärpar".

Problemet är att remspännaren är kass.

Skulle man oavsett detta gjort kamremskåpan i metal så hade dessa skador inte uppståt, öht.

Fö. gillar jag fågelsång och nakna kvinnor.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nja. En konstruktion som gör att en trasig rem kan trassla in sig i en annan är ju tokig. Hade den varit täckt hade motorn klarat sig från ras . Sen är det ju så att remmen gått av på grund av skuret lager i AC-kompressorn. Inte bara dålig spännare.
av Omek
Variosboy skrev:Nja. En konstruktion som gör att en trasig rem kan trassla in sig i en annan är ju tokig. Hade den varit täckt hade motorn klarat sig från ras . Sen är det ju så att remmen gått av på grund av skuret lager i AC-kompressorn. Inte bara dålig spännare.
En dålig remspännare ger samma resultat som en skuren kompressor.

Skitsamma, jag har ändrat mig..

Jag är numera en vän of "the plastic flärp".

Det är lättare så. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kom igen. Hur svårt kan det vara på en skala 1 till 10? Detta är fan ingen raketforkning.

På mina övriga bilar sitter det en liten avdelare så att om aggregatremmen går av far den INTE in i kammremmen och ger generalras.

Det räcker ju med en plastbit för att lösa det. Vad är problemet ?
Användarvisningsbild
av kave
Gourmand skrev: Då har du nog inte förstått innebörden av begreppet "gourmand" och kanske inte heller innebörden av begreppet frankofil.
Jodå, men de flesta som kallar sig för Gourmand burkar egentligen mena Gourmet, eller föredrar du just att äta mycket mat=gourmand, eller gillar du att äta god och fin mat=gourmet?
Om man på allvar menar att just Franska bilar är ett under av kvalitet så är man verkligen en frankofil. Inte ens anglofilerna brukar väl hymla med just kvaliteten på engelska bilar.
Vi kan ju nämna den sämsta motorn som någonsin suttit i en Volvo, PRV sexan. Vem gjorde den?
av putte66
viktore skrev:
Gourmand skrev:Återigen, man väljer själv vad man vill tro på. En riktig bilmekaniker är något helt annat än de s.k. serviceteknikerna som de kallas för på nysvenska och som man hittar på auktoriserade s.k. märkesverkstäder. Har man jobbat med motorer i 30 år och dessutom har nöjda kunder, då vet man som regel vad man talar om. Har man dessutom erfarenheter från de flesta bilmärken så blir trovärdigheten ännu större. Mer oberoende än så är svårt att bli.
Ja det är ju verkligen svårt att avgöra vad som är trovärdigast, subjektiva erfarenheter/åsikter från två helt okända mekaniker, eller en utförlig undersökning från ett av Sveriges större försäkringsbolag.

För några nummer sedan hade Vi Bilägare reportage om flera motorras på den 4 Cyl 2.0 D som tidigare fanns till V70 II. ( Den motorn som även fanns till V50 och hade 136 KHK om jag inte missminner mig..) Vem tillverkar den motorn ??
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!