Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:Idag kostar etanolen över 10 kr litern och de flesta etanolbilar har en förbrukning på 1,2-1,3l/milen dubbelt upp mot en diesel,
Det håller jag inte alls med om. V70 med 2.5FT borde vara den flexifuelmotor med högst förbrukning av alla, och den motorn kan ligga på 1.2-1.3 l/mil. Men så är det också 5 cyl och 200 hk. Men, jag ligger på 1.11 l/mil. De flesta (alla?) etanolbilar som säljs idag ligger under 1l/mil. Det gör T4F, Passat Multifuel, Audi A4 och alla mindre bilar (skam vore annars). Men visst kan man få vilken bil som helst att dra 1.3 l/mil eller mer. Men för normal körning vill jag påstå att de flesta bilar ligger under litern. Sett i energiförbrukning motsvarar 1 l E85 ca 0.65 l/mil diesel, och det verkar många Volvo dieselbilar ligga på som D3.
Jag har kört V70 D3 ett år som tjänstebil och förbrukningen på den var ca. 0,6 alltså ca. 9 kr. milen.
Nu har jag köpt en V70 T4F (bytt jobb) förbrukningen på T4F är starx under litern på etanol dvs ca. 10kr. milen. På bensin går den på ca. 0,7 dvs. ca. 10 kr. milen. Dessa siffror har jag fått fram vid hyfsat lugn körning.
T4F är ju skattebefriad och man får ju ge ett par spänn milen i skatt för en D3. Så billigt är det nog inte att köra diesel...
T4F är en trevlig motor, trots sin litenhet känner man att turbon knuffar på redan från låga varv, inte som på d3an men den har ju å andra sidan ett register över 3000 varv :wink:
s6025t skrev:
Steff 99 skrev:Dieseln växlar ut bensin och därmed blir oljeberoendet totalt sätt mindre per bil räknat och det är positivt.
Tyvärr går det ju inte att framställa enbart diesel ur råoljan ca40% går att göra diesel av o 40% blir bensin resten tjockolja o asfalt bla just nu är det ju obalans i systemet det går åt mer diesel än bensin därav att priset på diesel stiger o sjunker på bensin o gapet lär väl öka ju mer dieselbilar som säljs medans äldre bensinbilar skrotas ut det är alltid tillgång o efterfrågan son styr priset
Ja går 100% av alla personbilar över till diesel så får väl alla lastbilar och bussar bensinkonverteras för att behålla balansen i förbrukningen :mrgreen:
Nu var mitt inlägg inte avsett att bli en ny debatt om Etanol kontra Diesel, utan bara en kommentar om att övergång från bensin till diesel borde vara ett steg att minska oljeberoendet eftersom en dieselbil förbrukar mindre per mil.
Jag lägger heller ingen aspekt i att köra på diesel, bensin eller etanol, jag förmodar att man har en bil som har den motor och bränsle som man själv anser bäst uppfylla ens egna krav på miljö och ekonomi.
Förstår inte hur snålt alla kan köra. tankar enbart etanol, kör T4F med PS och bor i Stockholm, kör nästan bara i StorStockholm, vilket i praktiken är stadskörning jämnt. Har en snittförbrukning på 1,38 l/mil.
Mina kollegor, som nästan samtliga har 2,5FT 2011 med automat, drar 1,55-1,6. Har också haft en sån som lånebil, 1,6 var inga somhelst "problem" att köra med, och då kör jag inte som en tjuv....

Så, inte för att jag vill skrämma folk att köpa D3 istället, för jag är verkligen sjukt nöjd med karaktären på T4F:en, men även om den är snålare än 2,5FT så säger itne det så mycket efterosm den motorn på etanol är SJUKT törstig! jag får tanke efter 43-43 mil, vilket är en gång i veckan för mig. har kört 1200 mil sen 177 då jag plockade ut den = 270 mil/månad så jag kör en del. Eftersom det är en tjänstebil så hade jag gärna tagit D3 bara för att få slippa tanka så ofta, men fick inte det med hänvisnign att det inte var en miljöbil... Och DRIVe gick bort då den är för slö och inte finns (i våras iallafall, kommer ju nu) med automat.
Kelimutu skrev: och då kör jag inte som en tjuv....
Men jag gör (tyvärr) nästan alltid det och får följande förbrukningssiffror för 2,5FT manuell MY11:

Total bokförd körsträcka: 1519,0 mil
Total bokförd mängd bensin: 870,6 liter
Total bokförd mängd E85: 998,2 liter

Max/Min genomsnittsförbrukning hel tank:
Bensin: 9,1 - 12,5 lit/mil
E85: 12,1 - 18,3 lit/mil

Total snittförbrukning av fossilt bränsle under hela körsträckan:
(998,2 * 0,15 + 870,6)/1519 = 0,67 lit/mil.

Med dagens bränslepriser blir bränslekostnaden per mil i genomsnitt:
OKQ8 E85 = 10,34 kr/lit
OKQ8 BF95 = 13,73 kr/lit
(998,2 * 10,34 + 870,6 * 13,73)/1519 = 14,66 kr/mil
Steff 99 skrev:Nu var mitt inlägg inte avsett att bli en ny debatt om Etanol kontra Diesel, utan bara en kommentar om att övergång från bensin till diesel borde vara ett steg att minska oljeberoendet eftersom en dieselbil förbrukar mindre per mil.
Besparingen är väl inte så himla stor. En T4 drar ju 20% mera än en D3 räknat i volym, men diesel innhåller ju 10% "mera olja" då längre, tyngre och mer energirika kolvätekedjorna raffineras in i dieseln i förhållande till bensinen. Så skillnaden i slutändan ligger väl på ca 10% effektivt.
Vi är i "köpa nytt tagen" och på Volvo sidan är bara diesel intressant eftersom det bara är XC70 och XC60 som är på intressesidan.

På audisidan finns lite mer urval om man vill ha quattro. har kollat lite priser och kan konstatera att en -09 med 170hk diesel är i vart fall 50k dyrare än motsvarande 1,8TFSI och ca 20-40k dyrare än 2,0TFSI. Servicen ligger på ca 20% mer och skatten är mer än det dubbla... Håller sig andrahandsvärdet med samma skillnad spelar det ju mindre roll - men sannolikt kommer dessa bilar närma sig varandra.

Efter mitt senaste V70II ägande med en mindre trevlig värdeminskning (som säkert är normal, men mer än jag väntat mig - glädjekalkyl antagligen) kan jag konstatera att förbrukningen i sammanhanget är ganska små pengar och inte alls väsentligt i helheten... finansierar man dessutom bilen ska man även se till räntekostnaden för det ökade kapitalbehovet. I mitt fall hade jag för ganska små pengar lika väl kunna åka mer utrustat ex av T6 awd - på det stora hela hade skillnaden i plånboken varit liten.

Jag hade nog föredragit diesel ändå pga karaktären - men nu är det helt klart prislappen som styr mer, bra pris på rätt utrustad bil går före motoralternativet även om det är skönt att inte tanka så ofta.

Vet inte om ovanstående tillförde så mkt :D - kontentan är bara att diesel inte är så billigt som alla vill tro, trots det föredrar jag diesel, placeboeffekten när man tankar och har kommit långt på en tank och känslan av att det är billigt är värt nåt med =)
Saxat från dagens TekVärlds begagnat prisguide vad gäller senaste pristrenden på begagnat.

"Vi ser även en trend att köparna inte vill betala mer för dieselmotor, bensinmotorn duger lika bra men kostar mindre"

Tror att folk tar sig en extra funderare när det ser att dieseln stiger mycket snabbare i pris än bensinen och nu ligger en kronar över.
VolvoB20 skrev:Saxat från dagens TekVärlds begagnat prisguide vad gäller senaste pristrenden på begagnat.
"Vi ser även en trend att köparna inte vill betala mer för dieselmotor, bensinmotorn duger lika bra men kostar mindre"
Ja, så är det redan vad gäller nybilspriser på flera andra marknader som t.ex. i Norge. Jag har fått höra mer än en gång att etanolbilars andrahandsvärde ska sjunka och dieselbilars andrahandsvärden är bättre. Men jag tror det blir tvärt om...

Priser i Norge: :shock:
Bild
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC