Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det ytterligare lite gamla erfarenheter som kom in i bilden igen då! Så som ni beskriver handtagen var dom kanske på 90-talet, men inte nu för tiden. Dieseln beter sig precis som bensin nu för tiden, .
Dunstar diesel snabbare numera? :shock: Vad är det för mystiska tillsatser de stoppat i den? :lol:
Skämtåsido har jag inte märkt nån större kladdighet, det trista är ju bara om man dräller lit utanför tankhålet och får sörjan rinnandes över lacken :(
Variosboy skrev:Då var det ytterligare lite gamla erfarenheter som kom in i bilden igen då! Så som ni beskriver handtagen var dom kanske på 90-talet, men inte nu för tiden. Dieseln beter sig precis som bensin nu för tiden, .
Ehh, nej. Dieseloljan(!) är fortfarande förbenat kletig, jag kör ofta hyrbilar och de är numer nästan uteslutande V60 och V70 DrivE så jag tankar mycket diesel och 50% av gångerna luktar man ju olja om händerna resten av dagen när man tankat. Kladdigare sörja får man leta efter. Jag förstår dock inte hur folk lyckas kladda ner handtagen så att jag får det på händerna när det är min tur men att det händer det är tyvärr dagens sanning.

/Martin
Nähä, dieseloljan är inte alls så kladdig som den var förr i tiden. Numera smörjer diesel knappt nåt längre - förr kunde man ha den som nödsmörjolja, om man inte hade något bättre.
Vad de egentligen har gjort vet jag inte, men sen det blev så kallad miljödiesel och liknande är den inte alls så oljig som den var när jag växte upp i ett åkeri på 60-talet. Den luktar inte lika ilsket heller. Det räckte ju att far hade spillt en droppe på overallen när han tankade, så luktade det i hela huset. Nu märks det knappt.

Eller så är det mitt luktsinne som är avtrubbat? :shock:
apersson850 skrev:Nähä, dieseloljan är inte alls så kladdig som den var förr i tiden. Numera smörjer diesel knappt nåt längre - förr kunde man ha den som nödsmörjolja, om man inte hade något bättre.
Vad de egentligen har gjort vet jag inte, men sen det blev så kallad miljödiesel och liknande är den inte alls så oljig som den var när jag växte upp i ett åkeri på 60-talet. Den luktar inte lika ilsket heller. Det räckte ju att far hade spillt en droppe på overallen när han tankade, så luktade det i hela huset. Nu märks det knappt.

Eller så är det mitt luktsinne som är avtrubbat? :shock:
Vi har nog olika preferenser, jag jämför dagens bensin mot dagens diesel. Det måste varit fruktansvärt tidigare isåfall eftersom jag upplever det som rätt illa idag.

/Martin
Nja, fruktansvärt vet jag inte. Det var ju nästan bara lastbilar som använde dieselolja på den tiden. När man tankade dem var man arbetsklädd, så det gick att skilja det ena från det andra. De dieslar som fanns att köpa i personbilar var väldigt trötta varianter, som Peugeot 504 och några olika modeller från Mercedes. En Mercedes 170D med automatlåda och husvagn efter har jag hört någon definiera som det långsammaste människan uppfunnit, bland de saker som rör sig alls.

Den första personbil med dieselmotor som jag tyckte hade prestanda som överhuvudtaget liknade någonting alls var när Mercedes kom med sin 5-cylindriga variant i modellen 240D 3,0, senare 300D.
crumpets skrev:Dunstar diesel snabbare numera? :shock: Vad är det för mystiska tillsatser de stoppat i den? :lol:
Skämtåsido har jag inte märkt nån större kladdighet, det trista är ju bara om man dräller lit utanför tankhålet och får sörjan rinnandes över lacken :(
Tvärs om.... inga tillsatser...

Förr innehöll diesel en hel del tunga refraktioner, det var dessa som kletade och inte dunstade. Dessa är numera borta i mk1 dieseln p.g.a att dessa inte hinner förbrännas helt och bildar sotpartiklar.

Det fanns också en hel del svavel vilket gav illalukten, även den är borta i mk1 pga att katalysatorn inte tål dessa.

Moderna mk! diesel luktar ju knappt, förr kunde man ju använda diesel istället för djungelolja, det går inte längre.
av almaro
Variosboy skrev:
almaro skrev: Valet mellan T4 och D3 blir ju lätt T4 då en jordbrukstraktor är mer varvvillig än en D3 :wink:
Håller med dig om den ekonomiska aspekten, men resten låter som en komentar från någon som åkte eller körde en dieselbil senast på 80-talet! :wink:
Jag har kört V70 D3 under ett år. Innan den så körde jag Passat TDI 170hk. Passaten kändes ganska pigg och varvade glatt till 4500 om man så ville. D3 har ett maffigt vrid men är fullständigt stendöd vid 3000.
almaro skrev:Jag har kört V70 D3 under ett år. Innan den så körde jag Passat TDI 170hk. Passaten kändes ganska pigg och varvade glatt till 4500 om man så ville. D3 har ett maffigt vrid men är fullständigt stendöd vid 3000.
D3 är ju byggd för att dö över 3000 rpm, D5 däremot drar som en raket till 5000.

Men jag märker ju att jag till 99,9% ligger under 3000 rpm så D3 hade funkat för mig nästan lika bra....
apersson850 skrev:Den första personbil med dieselmotor som jag tyckte hade prestanda som överhuvudtaget liknade någonting alls var när Mercedes kom med sin 5-cylindriga variant i modellen 240D 3,0, senare 300D.
Ja alla har vi olika erfarenheter.... Personligen är 240D det slöaste jag någonsin framfört på en väg.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]