- fre 23 sep 2011, 09:40
#569450
-)
Kraften som skapar bilens acceleration är beroende av drivhjulens vridmoment och hjulradien. Hjulradien kan man inkludera i transmissionens totala omsättningsförhållande. Drivhjulseffekten är direkt proportionell mot produkten av vridmomentet och hjulets rotationshastighet (varvtal). Detsamma gäller för motorn. Motoreffekten är direkt proportionell mot produkten av motorns vridmoment och motorvarvtalet. Drivhjulseffekten och drivhjulsmomentet är två sidor av samma mynt. Eftersom effekten transporteras genom transmissionen (minus förluster) kan man om man jämför två olika bilar valfritt välja mellan att jämföra såväl tillgänglig motoreffekt eller tillgängligt motormoment i den situation man jämför. Om man använder effekten slipper man omvägen med att ta hänsyn till omsättningen i transmissionen. Om man använder motormoment måste man ta hänsyn till omsättningsförhållandet i transmissionen. Däremot är det ju högst olika vilken tillgänglig motoreffekt som finns vid olika varvtal. Om man fullgasaccelerar en 2,5FT och varvar ur på växlarna är varvtalet efter varje växelbyte så högt att tillgänglig motoreffekt aldrig understiger 163 hk i något fall, den är klart över. (Igångsättningen från stillastående på 1:an undantagen) Effekten i en 2,5FT är aldrig heller 231 hk hela tiden under accelerationen. Men eftersom effekten i en D3 aldrig överstiger 163 hk under accelerationen behöver man inte räkna på det för att inse att en 2,5FT accelererar snabbare vid optimal växling än D3 under förutsättning att fordonsvikt, vindmotstånd, rullmotstånd, vägens lutning, etc är likvärdiga. Givet också att fartområdet man jämför är lika. Om man däremot väljer att jämföra en acceleration där motorerna jobbar med hög omsättning i transmissionen (hög växel) måste man återigen titta på vilken tillgänglig motoreffekt som då finns. Där har D3 en fördel genom sitt högre vridmoment (högre effektutveckling om man så vill) vid låga varvtal och det innebär att om samma omsättningsförhållande råder i transmissionen så blir ju även vridmomentet (och effektutvecklingen) högre på drivhjulen för D3 än på 2,5FT och accelerationen snabbare.
apersson850 skrev:Båda två har i praktiken helt rätt!VolvoB20 skrev:Så länge det inte spinner accar det bättre ju mer effekt man har. Enkelt.Så länge det inte spinner accar det bättre ju högre vridmoment man har. Enkelt.

Kraften som skapar bilens acceleration är beroende av drivhjulens vridmoment och hjulradien. Hjulradien kan man inkludera i transmissionens totala omsättningsförhållande. Drivhjulseffekten är direkt proportionell mot produkten av vridmomentet och hjulets rotationshastighet (varvtal). Detsamma gäller för motorn. Motoreffekten är direkt proportionell mot produkten av motorns vridmoment och motorvarvtalet. Drivhjulseffekten och drivhjulsmomentet är två sidor av samma mynt. Eftersom effekten transporteras genom transmissionen (minus förluster) kan man om man jämför två olika bilar valfritt välja mellan att jämföra såväl tillgänglig motoreffekt eller tillgängligt motormoment i den situation man jämför. Om man använder effekten slipper man omvägen med att ta hänsyn till omsättningen i transmissionen. Om man använder motormoment måste man ta hänsyn till omsättningsförhållandet i transmissionen. Däremot är det ju högst olika vilken tillgänglig motoreffekt som finns vid olika varvtal. Om man fullgasaccelerar en 2,5FT och varvar ur på växlarna är varvtalet efter varje växelbyte så högt att tillgänglig motoreffekt aldrig understiger 163 hk i något fall, den är klart över. (Igångsättningen från stillastående på 1:an undantagen) Effekten i en 2,5FT är aldrig heller 231 hk hela tiden under accelerationen. Men eftersom effekten i en D3 aldrig överstiger 163 hk under accelerationen behöver man inte räkna på det för att inse att en 2,5FT accelererar snabbare vid optimal växling än D3 under förutsättning att fordonsvikt, vindmotstånd, rullmotstånd, vägens lutning, etc är likvärdiga. Givet också att fartområdet man jämför är lika. Om man däremot väljer att jämföra en acceleration där motorerna jobbar med hög omsättning i transmissionen (hög växel) måste man återigen titta på vilken tillgänglig motoreffekt som då finns. Där har D3 en fördel genom sitt högre vridmoment (högre effektutveckling om man så vill) vid låga varvtal och det innebär att om samma omsättningsförhållande råder i transmissionen så blir ju även vridmomentet (och effektutvecklingen) högre på drivhjulen för D3 än på 2,5FT och accelerationen snabbare.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."