Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Enligt vad jag har läst ska räckvidden baseras på de senaste 30 km körning. Så det största värdet på räckvidden borde man väl då få genom att köra försiktigt några mil, och sen tanka.
Så tror jag definitivt är fallet. Man kan genom överdriven lugn körning påverka prognosen för räckvidden mycket. På min bil (2,5FT ottomotor) fick jag vid ett tillfälle fram en prognos för räckvidden på totalt 1690 km innebärande en snittförbrukning på 0,41 l/mil bensin när 12 mils lugn körning avverkats efter en tankning (passerade Alperna utför) :D Som alla förstår blev inte detta utfallet när det var dags att tanka nästa gång... :wink:
Foto finns här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p547831
Steff 99 skrev:Vad färddatorn står på när man tankat beror bra på slumpen.
Jag har sett på både min tidigare D5:a MY10 och nuvarande att det har varit som högst 1350km och inget ovanligt att det står1200km, däremot har jag aldrig lyckats att komma längre än ca 90 mil innan bränslet är slut på någon av bilarna.
Som jag skrivit tidigare är färddatorn "fake", sitter där bra för att alla andra har en.
Där har Volvo något att arbeta på... :roll:
Skärpning Steff, körde sjäv knappt 120 mil på en tank nyligen, ingen ecco körning utan försökte bara köra någorlunda lagligt och inte ligger mer än 10 över skyltat (när jag slapp släpet efter)... med min XC70 D5 AWD.

Jag tror inte jag kommer 30 mil lägre än dig per tank bara för att jag kör manuell, jag tror du kör lite oekonomiskt :mrgreen:
Momentum skrev:Lite olikheter i utväxlingen på olika bilar.....
Spoiler »
Det där var ju väldigt stor skillnad. Man undrar varför inte D5 manuell kan få lika hög utväxling som D3 manuell?
StringerBell skrev:
Momentum skrev:Lite olikheter i utväxlingen på olika bilar.....
Spoiler »
Det där var ju väldigt stor skillnad. Man undrar varför inte D5 manuell kan få lika hög utväxling som D3 manuell?
Precis. Det fattas minst 2 st växlar på XC70 D5 och XC60 D5, och med automaten är det ännu värre för de är ännu lägre växlade.

Det är nog faktiskt den största designmissen som jag upplever på XC70 D5 och XC60 D5, både manuell och aut. Om man kan åka runt på 6:an hela dagen med 2 ton släp bakom då är definitivt utväxlingen alldeles för låg.

Eller så är bilarna designade för att alltid köras med tunga släp :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
VolvoB20 skrev: Precis. Det fattas minst 2 st växlar på XC70 D5 och XC60 D5, och med automaten är det ännu värre för de är ännu lägre växlade.

Det är nog faktiskt den största designmissen som jag upplever på XC70 D5 och XC60 D5, både manuell och aut. Om man kan åka runt på 6:an hela dagen med 2 ton släp bakom då är definitivt utväxlingen alldeles för låg.

Eller så är bilarna designade för att alltid köras med tunga släp :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vem vet, med D3-utväxlingen kanske D5:an rentav blir snålare än sin lillebror och det kan ju inte gå för sig...
VolvoB20 skrev:
Jag tror inte jag kommer 30 mil lägre än dig per tank bara för att jag kör manuell, jag tror du kör lite oekonomiskt :mrgreen:
Kan så vara , men jag kom inte längre än 90 mil med V70n , XC60 har jag aldrig kommit över 85 mil, även att det varit 100% landsväg(motorväg)..den drar ganska duktigt i 120-140kmh..övrig körning är ganska mycket stadskörning 50-70kmh.
Man kan ju inte köra så att den sotar ihop. :mrgreen:
Min väg till jobbet består av bland annat ungefär två mil motorväg. Idag satte jag farthållaren på 115 km/h (motsvarar något över 110 i verklig fart) och nollställde räkneverket.
7,4 l/100 km när det var dags att svänga av. Då hade den hållt farten nästan hela vägen, utom en liten bit, där en bil kom i vägen. Sträckan är lite uppför, för de två milen slutar ca 20 m högre än vad de börjar. Om det nu märks. Får väl prova samma väg hem också.

Detta var alltså vad färddatorn mätte upp. Sådana småsträckor går ju inte att mäta med tanka - kör - tanka.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]