- fre 10 jun 2011, 06:00
Gjorde för skojs skull en koll på det här med räntekostnad som jag pratade om tidigare, och som ingen tycks brys sig om, så nu blir jag väl ett självspelande piano, men i alla fall:
Om man förutsätter att man har 100kkr värde antingen i pengar eller i form av en inbytesbil (valde 100kkr eftersom det motsvarar handpenningen 20% på 500kkr) , å så väljer man att antingen köpa en nya bil för 400kkr eller 500kkr och lägger upp lånet på 6 år (vilket verkar ganska vanligt när jag hörde mig för bland kollegorna igår å så) då betalar man nästan 20kkr mer i ränta under tre å på den dyrare bilen.
Dom 20kkr räcker gott för att täcka upp både den fria servicen och skillnaden i skatt mellan de bilar vi diskuterar här..
Lägger ni upp lånet på mer än 6 år så blir skillnaden ännu större
Lyfter vi sen in värdeminskningen som en faktor och använder oss av tumregeln 50% efter tre å på båda bilarna (JA, jag vet, det är trubbigt, men du får väl göra en estimering själv så siffrorna blir mer exakta!) så är den billiga bilen värd 200KKr och den dyra 250kkr, den dyra bilen har alltså tappat 50kkr mer i värde under tre år, och i det här fallet med V70 D5 vs. BMW 520d så måste alltså BMW:n gå så mycket snålare att man under tre år sparar in 50kkr.. Troligt eller inte!? Avgör själv!
Om man gör den här enkla beräkningen så ser man hur förbrukningen måste skilja för att äta upp mellanskillnaden 50kkr:
OBS OBS OBS, har inget med bilarna i exemplet ovan att göra, det är bara ett generellt exempel!!!!!
Bil 1 = 0,8 liter diesel per mil, 2000 mil, 14kronor/litern tre år = 67kkr
67kkr - 50kkr = 17kkr
Det ger att Bil 2 måste ner till 0,2 liter per mil för att väga upp värdeminskningen!
Vissa kommer nu säga att BMW:n andrahandsvärde är inte alls så lågt som 50%, utan 58%, okey, men i så fall så säger jag, tror inte att Volvon är långt efter, säg 55%, men det gör fortfarande stor skillnad!
Assumption is the mother of all f ups.