Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiKeMaN
apersson850 skrev:Nu är de rätt ofta faktiskt 25,25 meter, men det känns lika oväsentligt som några tiondelar för att köra några hundra meter.
Fast det var nog precis dit jag ville komma. :-)-)
av Arese
Man kan ju fråga sig hur många i det tilltänkta klientelet av fullstora kombis med "endast" ca 200 hk som överhuvudtaget känner till eller bryr sig om tiderna 0-100 eller 0-402 m? Är man intresserad av dylikt väljer man sannolikt nåt med mer kräm....
Lär ju inte vara så många som säger: "Nej banne mig, en 520 är för slö, jag köper en.....V70?"

Mvh
Arese

Ps. Mycket befriande att ingen börjat skrika OT ännu. Tack!
av Malmstroem
apersson850 skrev:Nu är de rätt ofta faktiskt 25,25 meter, men det känns lika oväsentligt som några tiondelar för att köra några hundra meter.
En mer än 10% skillnad samma sak som någon tiondel?

Pratar vi 0-100 tiden är skillnaden någon tiondel, eller någon procent (ca 4). Vid omkörning är det mer än 10% skillnad i det här testet. För mig är det skillnad. Kanske inte livsavgörande -- men dock skillnad.

Om vi tar samma skillnad i pris -- är 400.000 samma sak som 450.000? Det är ungerfär samma skillnad.

Och i slutändan rör det sig om mer än en lastbilslängd. Oavsett om du ser på maxlängd med dolly eller utan (24 eller 25,25).
Användarvisningsbild
av apersson850
Klart det är någon skillnad. Men det är inte en skillnad som skulle få mig att välja bilen för den sakens skull.

Om man med dagens värstingmotor från Volvo, en T6 med 325 hk, kör bakom min gamla 850, och jag plötsligt drar iväg allt vad den gamlingen orkar med, då räcker det för att det ska ta en bra stund innan T6:an kommer ikapp, om den nu ens gör det. Större är inte prestandaskillnaden än att reaktionstiden hos föraren äter upp bilens övertag i acceleration.

Förmodligen kommer den ikapp mot slutet, men då går det redan en bra bit över lagens råmärken i det här landet. Visst är det roligt när det bär iväg, men jag är förmodligen för gammal för att tillmäta det en sådan betydelse som det fått i den här tråden.

Hänger det på 25 meter om jag kan köra om eller inte, då anser jag att jag bör låta bli. En sekund hit eller dit bör inte avgöra det. Att göra samma jämförelse med pengar tycker jag blir tokigt. Det tar mer än en sekund att dra in 50000 kronor, utom när jag spelade på Bingolotto en gång för länge sedan.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Gjorde för skojs skull en koll på det här med räntekostnad som jag pratade om tidigare, och som ingen tycks brys sig om, så nu blir jag väl ett självspelande piano, men i alla fall:

Om man förutsätter att man har 100kkr värde antingen i pengar eller i form av en inbytesbil (valde 100kkr eftersom det motsvarar handpenningen 20% på 500kkr) , å så väljer man att antingen köpa en nya bil för 400kkr eller 500kkr och lägger upp lånet på 6 år (vilket verkar ganska vanligt när jag hörde mig för bland kollegorna igår å så) då betalar man nästan 20kkr mer i ränta under tre å på den dyrare bilen.

Dom 20kkr räcker gott för att täcka upp både den fria servicen och skillnaden i skatt mellan de bilar vi diskuterar här..

Lägger ni upp lånet på mer än 6 år så blir skillnaden ännu större

Lyfter vi sen in värdeminskningen som en faktor och använder oss av tumregeln 50% efter tre å på båda bilarna (JA, jag vet, det är trubbigt, men du får väl göra en estimering själv så siffrorna blir mer exakta!) så är den billiga bilen värd 200KKr och den dyra 250kkr, den dyra bilen har alltså tappat 50kkr mer i värde under tre år, och i det här fallet med V70 D5 vs. BMW 520d så måste alltså BMW:n gå så mycket snålare att man under tre år sparar in 50kkr.. Troligt eller inte!? Avgör själv!

Om man gör den här enkla beräkningen så ser man hur förbrukningen måste skilja för att äta upp mellanskillnaden 50kkr:

OBS OBS OBS, har inget med bilarna i exemplet ovan att göra, det är bara ett generellt exempel!!!!!
Bil 1 = 0,8 liter diesel per mil, 2000 mil, 14kronor/litern tre år = 67kkr
67kkr - 50kkr = 17kkr
Det ger att Bil 2 måste ner till 0,2 liter per mil för att väga upp värdeminskningen!

Vissa kommer nu säga att BMW:n andrahandsvärde är inte alls så lågt som 50%, utan 58%, okey, men i så fall så säger jag, tror inte att Volvon är långt efter, säg 55%, men det gör fortfarande stor skillnad!
av Steff 99
Du glömmer ett annat värde, känslan att köpa det du vill ha, det kanske är värt 278kr/mån i högre räntekostnad(samma som 20,000kr på sex år)
av NiKeMaN
Variosboy skrev:bla bla bla :P
Ja nu har ju både Teknikens Värld och Auto Motor och Sport räknat in dessa grejor också såklart.

Trots det så skiljer det i kronor räknat INGENTING ALLS om man köper en ny BMW 520d eller en V70 D5 och äger den i tre år och kör 6000 mil. Enligt tidningen AMS så skiljer det 2kr och 20 öre per mil, alltså ca 12000.- uträknat på tre år... Alltså 4000.- per ÅR. För att köra en BMW istället för Volvo. Lätt val? You bet! :) Kör man sedan lite mer än dom 2000 milen, så vinner BMWn mark pga den lägre förbrukningen och lägre servicekostnaden.

Sen vet jag inte hur du räknade med räntan.... Men jag brukar iallafall få dra av lite av den på deklarationen en gång per år. ;)

BTW: BMW säljer inte sina bilar med sex års kredit. Normalt sätt köper man en BMW med tre eller fyra års avbetalningar. Sedan har man resten av summan i ett "restvärde" för att komma ner på en skaplig månadskostnad.
Användarvisningsbild
av kave
Lustigt att se hur många som argumenterar för att BMW är billigare eller lika dyr som motsvarande Volvo. Jag kan garantera att BMW själva inte gör den jämförelsen eftersom det inte är billiga bilar man vill sälja. Man vill sälja bilar som är lite bättre, sportigare, smartare etc etc och man vill ta betalt också. Det är därför man är ett av få företag i bilbranschen som tjänar pengar när de flesta förlorar pengar.
Det som flera i denna tråd vänder sig mot är detta, inte huruvida de är bättre eller sämre, men de är dyrare.
Varför sen vissa biltidningar vill påvisa att kostnader etc är lika förstår jag inte. De glömmer ofta väsentliga utrustningsdetaljer som är standard i Volvo dieslarna såsom bränsledriven motorvämare. Ett tillägg om 17.000 i en BMW.
Tvekar ni fortfarande?
BMW handlarnas egna begagnade bilar årsmodell 2011, 520D kostar från 359.000 till 599.000.
Bilia handlarnas begagnade V70 årsmodell 2011 kostar från 244.900 till 389.400
Någon som fortfarande tvekar?
av NiKeMaN
kave skrev:Lustigt att se hur många som argumenterar för att BMW är billigare eller lika dyr som motsvarande Volvo. Jag kan garantera att BMW själva inte gör den jämförelsen eftersom det inte är billiga bilar man vill sälja. Man vill sälja bilar som är lite bättre, sportigare, smartare etc etc och man vill ta betalt också. Det är därför man är ett av få företag i bilbranschen som tjänar pengar när de flesta förlorar pengar.
Det som flera i denna tråd vänder sig mot är detta, inte huruvida de är bättre eller sämre, men de är dyrare.
Varför sen vissa biltidningar vill påvisa att kostnader etc är lika förstår jag inte. De glömmer ofta väsentliga utrustningsdetaljer som är standard i Volvo dieslarna såsom bränsledriven motorvämare. Ett tillägg om 17.000 i en BMW.
Tvekar ni fortfarande?
BMW handlarnas egna begagnade bilar årsmodell 2011, 520D kostar från 359.000 till 599.000.
Bilia handlarnas begagnade V70 årsmodell 2011 kostar från 244.900 till 389.400
Någon som fortfarande tvekar?
Tvekar på vaddå? Att BMW erbjuder galet mycket mer lyxutrustning som Volvo-köpare inte ens kan drömma om? Javisst. Men det kostar därefter. Därför jämförs oftast ganska normalt utrustade bilar, som därför också har ett relativt bra pris.
av Steff 99
Vad flera missat är att det alltid startar med att "någon" påstår att Volvon i detta fall är likärdig med en BMW 5-serie.
Men som bl.a "kave" kommenterar ganska tydligt är att BMW är en mycket dyrare bil även som begagnad, därför så borde BMW inte jämföras med Volvo eftersom de spelar i olika segment.
Problemet som uppkommer i debatten är att många vill att Volvon man åker i skall vara mer premium än vad den är och då tar man till att försöka jämföra med det som många gånger står högst på önskelistan o då blir det BMW.
Hade Volvo varit jämnställd med toppmärkena i premiumsegmentet då hade också prislappen legat i samma nivå, men nu är Volvon bl.a V70 prissatt så att den konkurrerar med exv. Passat.
Man kan fundera varför ... men det framgår tydligt tycker jag, att Volvos ledning ser Passaten som sin största konkurrent speciellt här på sin hemmamarknad.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]