Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Det är ju väldigt skönt med inbyggd RTI för att den a/ är inbyggd, b/ alltid finns där.
På tal om att alltid finnas där.....

Har en drös med olika navigatorer... och det bästa är nog navigatorn i mobilen för den har man ju med sig garanterat 24 timmar om dygnet till skillnad från den fasta RTIn. Funkar ju l allla bilar och i taxin när man precis har landat i Madrid på flygplatsen, då sitter ju den gamla RTI fast i bilen på långtidsparkeringen på Arlanda.

Kör bl.a. Navigon, TomTom och Google Maps i Ericsson Android telefon, upptäckte en kul finess, Augmented Reality (Förstärkt Verklighet) i Navigon.

Man tar bara naivigatorn i handen så startar det kameran och tittar man i displayen så projicerar den kart-data uppepå realtidsbilden och man kan välja vad som ska synas uppepå kamerabilden. Grymt cool när man stannat bilen och går runt i en okänd ny stad. Snabbt som faiken är det, man kan stp på torget och snurra runt och den prickar in alla Cafeer och Resturanger lika snabbt som du rör handen. Och den fixar även de runt hörnet.

Fixa det med den gamla RTIn.
Användarvisningsbild
av Krollspell
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Det är ju väldigt skönt med inbyggd RTI för att den a/ är inbyggd, b/ alltid finns där.

Har en drös med olika navigatorer... och det bästa är nog navigatorn i mobilen för den har man ju med sig garanterat 24 timmar om dygnet till skillnad från den fasta RTIn. Funkar ju l allla bilar och i taxin när man precis har landat i Madrid på flygplatsen, då sitter ju den gamla RTI fast i bilen på långtidsparkeringen på Arlanda.

Kör bl.a. Navigon, TomTom och Google Maps i Ericsson Android telefon, upptäckte en kul finess, Augmented Reality (Förstärkt Verklighet) i Navigon.

Man tar bara naivigatorn i handen så startar det kameran och tittar man i displayen så projicerar den kart-data uppepå realtidsbilden och man kan välja vad som ska synas uppepå kamerabilden. Grymt cool när man stannat bilen och går runt i en okänd ny stad. Snabbt som faiken är det, man kan stp på torget och snurra runt och den prickar in alla Cafeer och Resturanger lika snabbt som du rör handen. Och den fixar även de runt hörnet.

Nej men jag skrev precis det tidigare, dom är bra på olika saker. Jag pratade om användarvänligheten under körning om det nu undgått dig.

Men visst, ska vi hålla på och öka ut diskussionen om vad som är mest användbart så föreslår jag en Ipad 2 lr varför inte en bärbar dator? Då kan du se både tv, lyssna på musik, surfa, kolla på google maps och alla andra kartprogram med för den delen. Och det bästa du kan spela dom flesta spel, gör det med dina gpser du :roll:
Användarvisningsbild
av FWH
Hade jag köpt en V60 där den inbyggda helt ok GPSen kostar 9000 extra (ja, jag vet man måste ha nån stereo uppgradering, men den hade jag tagit iaf) så hade jag tagit denna.

Men på nuvarande V70 där den gamla GPSen kostar 20 000... nej... då får det bli en Navigon.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Krollspell skrev:
VolvoB20 skrev:

Nej men jag skrev precis det tidigare, dom är bra på olika saker. Jag pratade om användarvänligheten under körning om det nu undgått dig.

Men visst, ska vi hålla på och öka ut diskussionen om vad som är mest användbart så föreslår jag en Ipad 2 lr varför inte en bärbar dator? Då kan du se både tv, lyssna på musik, surfa, kolla på google maps och alla andra kartprogram med för den delen. Och det bästa du kan spela dom flesta spel, gör det med dina gpser du :roll:
Jag har provat RTI som väl kostade 21.000 kr till min bil och jag kunde faktísk inte alls få någon aha upplevelse att den skulle vara speciellt mera användarvänlig.

Och japp jag använder ju redan idag datorer och kör bara navigaionsmjukvara. Jag använder knappt lösa GPSer längre utom på bågen och i båten då de måste tåla hårda tag och överspolingar med vatten,

Och det är redan ytterligare en ny Pad-dator beställd. Just därför att man kan använda demtillalltmellan himmel och jord och överallt. Och inte kostar de 21.000 kr heller.
av perhall
Konstigt nog får man ca 4-5000 för RTI i en MY08 V70.
För varje dag som går så blir skillnaden i funktioner och annat större och större mellan inbyggda GPS:er och lösa.
Audi och BMW tar ju 30000 för sina bästa och de har långt ifrån alla funktioner som de lösa har.
Ska bli intressant att se vad som händer. Man köper kanske snart stora multimediapaketet för 8000 och får en 8,5" skärm, sen kopplar man in sin iPhone i uttaget och vips så har man en snygg "inbyggd" GPS med stor skärm.
PH
Användarvisningsbild
av kave
Jag har nu skaffat ett Brodit fäste till iPaden. Helt suveränt. Samtliga GPS enheter blir plötsligt väldigt små och trista att använda. En stor fördel med iPaden när man är ute och åker är att kunna se på kartan vad som finns runt i kring, restauranger etc.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cool...

Och förutom navigation finns det 350.000 ytterligare appliaktioner du kan köra.

När ska biltillverkarna lära sig att de aldrig kan hålla jämna steg med egenutvecklad infotainment, hur lång tid kommer det tex att ta innan det finns 350.000 tillval i prislistan underbilstereon nästa gång du går in till din volvohandlare och ska köpa ny bil.
av anderc
[quote="kave"]Jag har nu skaffat ett Brodit fäste till iPaden. Helt suveränt. Samtliga GPS enheter blir plötsligt väldigt små och trista att använda. En stor fördel med iPaden när man är ute och åker är att kunna se på kartan ...

Testa Waze en social nav-app :-)
Användarvisningsbild
av kristianmann
Nån som har set den "nya" originale Volvo/Garmin 3790 satsen för V70 08- live??
Sittar och kollar på en sådan GPS nämligen, och kanske man skal få den satsen från Volvo med hållare? Nån som vet vilken sida den sittar på. På S/V60 sittar den jo på vänster side om ratten. Är det samma på V70?

Tacksam för svar!

Mvh,
Kristian
Användarvisningsbild
av kave
anderc skrev:
kave skrev:Jag har nu skaffat ett Brodit fäste till iPaden. Helt suveränt. Samtliga GPS enheter blir plötsligt väldigt små och trista att använda. En stor fördel med iPaden när man är ute och åker är att kunna se på kartan ...

Testa Waze en social nav-app :-)
Jag har gjort det, helt kass här. Har inte tid att uppdatera varenda väg i området. Men en roligt projekt kanske om man har mycket tid över.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Har en Xc60 2023 som vi haft sen ny. Har problem m[…]

V90 läggs ner.

Men ökade gjorde den väl inte heller set[…]

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]