Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
i detaljerad info under V70.. sedan under utrustning finns det en sektion om varje motor. där finns stycket..
av t4rdesign
perhall skrev:
t4rdesign skrev:Nej har ingen start/stopp!
Säker? Det är ju kallt ute och då är den inte i funktion.

Jag blev ganska ordentligt mobbad här på jagrullar när jag häromveckan lanserade idén att V70 T4 nog inte har s/s eftersom det inte står i prislistorna (det gör det på t ex V60 T3.

Men: eftersom V70 T4 har 7,0 i EU-mix och V60 T3 6,9 så bör ju V70 T4 ha det...

PH
Nu gör du mig osäker även fast jag är typ 100% säker!

1: Om jag nu har S/S, ska man då inte ha en knapp inne i bilen som man kan avaktivera den precis som man kan göra med t.ex bakvarnaren? (För jag har ingen sådan knapp för s/s)

2: Om jag nu har det och den inte aktiveras för att det är för kallt ute, betyder det ju att min bil kommer dra ännu mindre bensin när det isåfall aktiveras?

3: Säljaren sa inget om S/S.

4.Har inte läst nått om S/S i mina medföljande handlingar!

5.Hur märker man att man har det?

6. Det är nog inte S/S i V70 T4 R-Design som standard ännu , men vart kan man välja den optionen om man vill ha den?)

7. Volvo som säkert fipplat till det igen precis som ändslutrören på D3/T4 D5/2.5FT med r-design...

Som sagt ge mig tips om hur man tar reda på om man har det eller inte så kollar jag på en gång!
av t4rdesign
Jag leta runt lite på volvocars.com, men har märkt att info´n där är inte riktigt pålitlig.
Varför?
Innan jag beställde min T4 så lekte jag lite med bygg din bil funktionen och såg då 2st slutrör på T4 bilen trodde först att det va 2st... Men sedan på ett annat ställe på sidan stod det slutrörsmatris r-design där va det bara ett.Sen på ett tredje ställe stod att alla r-design bilar hade dubbla slutrör.
Sen på endel av mina offerter stod det kromade ändslutrör (tolknings sak?)

Idag så dök jag på detta...
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=125
Läs nere vid "Två nya 1,6-liters GTDi-motorer"
Där står det!
T4-motorn är tillgänglig med Powershift eller sexväxlad manuell växellåda i Volvo S80, V70, S60 och V60.
I Volvo S60 och V60 med manuell låda finns även en start/stopp funktion, som slår av motorn när bilen står still med kopplingspedalen uppe och växeln i neutralläge. Motorn startar omedelbart när föraren trampar på kopplingspedalen.
T3-motorn finns enbart i kombination med manuell växellåda och start/stopp funktion i Volvo S60 och V60.

Vem vet :)
Min slutsats är iaf att jag har inte S/S och ingen annan V70 T4, Men däremot s60/v60 har det...........
av Soulman
Ja där ser man, under prestanda finns ju texten. Men det verkar av allt att döma vara en Freudiansk felskrivning och gäller V/S60.
Användarvisningsbild
av na96gen
Volvocars hemsida måste bli bätte på fakta. Men det har vi ju sett förr inte minst på förbrukningssiffror och dyligt. Men i en motortext.. suck någon som klipp och klistrat lite mycket. Vad jag vet finns ingen tryckt broschyr med T4/T5 fakta...
av perhall
Det här slitna uttrycket "Med reservation för fel och ändringar" (ungefär som "kan innehålla spår av nötter") har nog räddat Volvo många gånger. Annars vill man ju ha 10 000 tillbaka för att ett slutrör och s/s saknas.

Jag är inte helt säker på att s/s påverkar förbrukningen så att det märks. En T4 torde dra ca 1 l/timma på tomgång. Stängs motorn av går det år ett energi + slitage för att starta den igen. Fler komponenter. Kanske barnsjukdomar? Jag har ingen aning. Men, visst, står man 50t på tomgång per år så sparar man 700 kr... i bästa fall. Just det, s/s funkar inte på vintern...

Däremot känns det modernt med s/s. Bra att Volvo kommer igång med det./PH
av vandenhoogen
na96gen skrev:Volvocars hemsida måste bli bätte på fakta. Men det har vi ju sett förr inte minst på förbrukningssiffror och dyligt. Men i en motortext.. suck någon som klipp och klistrat lite mycket. Vad jag vet finns ingen tryckt broschyr med T4/T5 fakta...
Laddar man hem broschyr/katalog på V70 från volvocars får man en för MY11 utan T4 och T5, den katalog jag fick från brabil har dock med de nya motorerna och inte de gamla...så där finns en tryckt broschyr med T4/T5 fakta...sen så håller jag med att det är en enda röra med fakta volvo måste skärpa sig...
Användarvisningsbild
av balin
Nja, det kan vi inte vara. Jag har en V70 broschyr från november 2010 där T4 är med i. Där står det klart och tydligt att T4 är utrustad med S/S.
Det är nog snarare så att S/S inte har fungerat på de bilar som har levererats ut pga kylan.
Min kollega har en BMW som har S/S där finns ingen "knapp" heller för av/på.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]